Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, alugjutning, husvagnar, vapen och allt däremellan

Okej, då är den alltså stocken hyfsat styv och inte märkbart vekare än originalet. Då vet jag att nåt liknande skulle kunna vara ett alternativ till laminat och aluminium, i mitt fall så är en lätt stock kanske att föredra då den sen kan viktas upp till nånstans mellan 5-5,5 kg för att även få rätt balans vid stående skytte.

Är ju jäkligt tråkigt om en skytteförening motarbetar nya medlemmar, med att ändra på sina egna regler för egna klasser. Sen är ju just 22 LR kalibern just .22" och övriga kraftfullare 22 kalibrar som 22WM, 222Rem osv har 0.224" så det blir 5.69 mm mot 22LR som är 5.59 mm så här skulle man ju enkelt löst det hela med att antingen specat endast 22LR eller klass 3-4 eller vad man nu vill. Finns ju en sak och det är ju säkerhetsmässigt om man ska skjuta fält är det lite skillnad på 22LR och 5.56 Nato.

Som jag skrev tidigare så tycker jag att ska man skjuta nåt eget ska man ha lite regler och tydliga såna eller så håller man sig till ISSF eller nationella regler. Blir det problem efter en säsong ändrar man reglerna till nästa år, tex jaktstigarna som skjuts här ändrades så att ungdomarna inte får ha baksäck, vilket alla tyckte var bra.

Just kikarklassen har ju motarbetats väldigt mycket från dioperskyttarna och detta även från högstanivån och det är ju helt korkat att motarbeta att det kommer nya skyttar, tex fick man inte skriva ut föreningsintyg för kikarbössor. Är nog en hel del skytte intresserade jägare som kan tänkas tävla med sina bössor som inte är beredda på att köpa en till dioperbössa för att tävla men gärna skjuter och tävlar med tex toppfågelbössan. Diopterskyttet har ju sin charm men är ju på ett sätt ett förlegat skytte från formtiden innan kikarsiktet och det är ju tråkigt att man motarbetar dom som vill skjuta.

Har hört av en tränare på landslagnivå i Sverige att just sammarebete verkar sämre i södra Sverige och att man tar upp Norr och Västerbotten som ett exempel där i princip alla föreningar samarbetar trots att vi tävlar mot varandra och på det sättet verkar få fram skyttar. Ska skyttet ha en chans att överleva så måste man tänka till och sammarbeta inom föreningarna men även mellan föreningarna. Vi har ju avstånden mot oss vilket är lite bökigt då jag gör grejer som ska testas av en Umeåbo och sen har jag 39 mil enkel väg dit men det går ändå för oss, så att sammarbeta i södra Sverige borde vara betydligt enklare där allt ligger nära till varandra.
Jag tycker det iallafall, men det är som sagt bara min personliga uppfattning... Jag har eventuellt hittat på ett test som är enkelt att replicera och som borde kunna visa tydligt hur stockarna skiljer sig åt, återkommer med resultat!

Ja, jag vet inte om det är så att det varit samma medlemmar länge och därigenom blivit en sorts klubb för inbördes beundran som helt enkelt inte vill ha in nytt folk att behöva dela uppmärksamheten med... Att 22wmr var grövre var dock faktiskt nytt för mig, trodde .22 var .22 tum = 0.5588 och inget annat. Exempelvis .223 rem har ju ett väldigt specifikt namn och en angiven kuldia på 5.7mm vilket är väldigt nära 0.223*2.54=0.56642... Så där är det väl jag som tagit fel/förutsaatt att 0.22 i namnet=0.22 i kuldia, då är det kanske rätt och riktigt att den bössan inte får vara med även om reglerna inte uttryckligen säger "enbart 22lr" utan helt enkelt för att den inte uppfyller regeln så som den var att "kalibrar upp till 5.6mm är godkänt". Sen vet jag inte riktigt varför de bryr sig, de andra kör ju 22lr precisionsbössor som fullkomligt spöade skiten ur min gamla bygelrepeter så jag fick ju pisk så att det sjöng om det... Ändå klagades det över mitt regelbrott. Men de vill väl inte ha in nytt folk helt enkelt.

Man lär sig något nytt varje dag, tackar för det :tummenupp

Jag håller med, enklast är ju att hålla sig till samma regler som används i anadra sammanhang och vill man hitta på egna så får man vara tydlig med vad som faktiskt gäller så att det inte blir föremål för diskussion på plats.

Man kan ju tycka det, men det verkar ju inte vara så... Men det är väl en följd av att klubbarna består av samma gamla gubbar som är vana att dunka varandra i ryggen, det blir väl dålig stämning när det kommer nytt folk som de ska behöva dunka i ryggen istället. De vill kanske hellre vara ifred och ha saker och ting "så som det alltid varit"... :gnissla :hihi

Last edited:
Vi tar väl ett till sidospår när vi ändå håller på, det kan väl aldrig skada? :gnissla :hihi

Har länge tyckt att ljuddämparen på min Esther7 (fabriksbyggd svensk Super Seven klon) ser för jävla tråkig ut, den är tjock, sunkig och ser allmänt improviserad ut samt är säkerligen tung som ett as...
Skärmbild 2025-04-05 215836.png
Det måste rättas till, och då tänkte jag att man ju alltid kan passa på och nyttja det man lärt sig om kolfibergjutning under stockbyggets gång (försökte först se om det kunde finnas tillräckligt grova kolfiberrör att bygga en egen dämpare av att köpa, men antingen är min google-fu dålig eller också är det helt enkelt inte många som efterfrågar enstaka bitar av 5" kolfiberrör på löpmeter...).

Köpte raskt hem ett 125mm ventilationsrör samt mer kolfiberväv och epoxi från biltema och satte igång att tillverka ett ljuddämparhölje:

20250523_105333.thumb.jpg.1658016c1fc28d4343760e8f17c19820.jpg20250523_105953.thumb.jpg.a702ee62885a6ae6b160adc59b256cb1.jpg
20250523_112609.jpg.38f8f945cfac2d9e42b4f0ac9e037b16.jpg

Vi tar väl ett till sidospår när vi ändå håller på, det kan väl aldrig skada? :gnissla :hihi

Har länge tyckt att ljuddämparen på min Esther7 (fabriksbyggd svensk Super Seven klon) ser för jävla tråkig ut, den är tjock, sunkig och ser allmänt improviserad ut samt är säkerligen tung som ett as...
View attachment 515563
Det måste rättas till, och då tänkte jag att man ju alltid kan passa på och nyttja det man lärt sig om kolfibergjutning under stockbyggets gång (försökte först se om det kunde finnas tillräckligt grova kolfiberrör att bygga en egen dämpare av att köpa, men antingen är min google-fu dålig eller också är det helt enkelt inte många som efterfrågar enstaka bitar av 5" kolfiberrör på löpmeter...).

Köpte raskt hem ett 125mm ventilationsrör samt mer kolfiberväv och epoxi från biltema och satte igång att tillverka ett ljuddämparhölje:

View attachment 515564View attachment 515565
View attachment 515567
Ser erect ut.
Kommer lyfta, helt klart!
Skapligt showroom.

Vad är anledningen till att det är delat, kat, upphängning?

Ser erect ut.
Kommer lyfta, helt klart!
Skapligt showroom.

Vad är anledningen till att det är delat, kat, upphängning?
Kommer vändas 90 grader innan montering, så det inte lyfter alltför mycket... :gnissla :hihi

Önskar att mitt garage var så fint men tyvärr inte, bilden är från firman där jag köpte den.

Jag har inte hunnit sätta mig in i avgassystemets konstruktion ännu men jag är inte säker på att något av det är en katalysator då det inte finns något krav på kat på amatörbyggda fordon, så det kan vara så enkelt att man valt att använda två separata dämpare för att kunna kröka systemet runt karossen. Det är inte ett rakt sluttande plan från nos till bakskärm utan det viker av med par grader ungefär i höjd med den delade dämparen:
20250406_153121.jpg

Särskilt snyggt är det inte oavsett vad, förhoppningsvis blir min lösning bättre :tummenupp

Last edited:
Kommer vändas 90 grader innan montering, så det inte lyfter alltför mycket... :gnissla :hihi

Önskar att mitt garage var så fint men tyvärr inte, bilden är från firman där jag köpte den.

Jag har inte hunnit sätta mig in i avgassystemets konstruktion ännu men jag är inte säker på att något av det är en katalysator då det inte finns något krav på kat på amatörbyggda fordon, så det kan vara så enkelt att man valt att använda två separata dämpare för att kunna kröka systemet runt karossen. Det är inte ett rakt sluttande plan från nos till bakskärm utan det viker av med par grader ungefär i höjd med den delade dämparen:
View attachment 515772

Särskilt snyggt är det inte oavsett vad, förhoppningsvis blir min lösning bättre :tummenupp
Alltså en super 7:a (lätt avundsjuk, men passar nog inte mina 190cm) är ju inte stor på varken längden eller höjden, då får man en förståelse för hur liten en lotus europa är....

Alltså en super 7:a (lätt avundsjuk, men passar nog inte mina 190cm) är ju inte stor på varken längden eller höjden, då får man en förståelse för hur liten en lotus europa är....
Se om du kan hitta en Dala7:
Deras konstruktion är justerad specifikt med det i åtanke :tummenupp

Nu vet jag inte exakt hur stor min Esther är men jag har hört att den också ska vara något uppskalad jämfört med Lotus originalmått, och jag som är 183cm får skjuta fram sätet något snäpp för att nå pedalerna i den så en sån kanske också skulle kunna funka för dig :tummenupp

Men ja, Europan är verkligen liten i en klass för sig. Nu är jag bara 183cm kort, men jag får verkligen krypa ihop och sänka ned huvudet maximalt om jag ska klämma in mig i den. På det sättet är det bättre med en Sjua, obegränsat med plats uppåt åtminstone :banana

Se om du kan hitta en Dala7:
Deras konstruktion är justerad specifikt med det i åtanke :tummenupp

Nu vet jag inte exakt hur stor min Esther är men jag har hört att den också ska vara något uppskalad jämfört med Lotus originalmått, och jag som är 183cm får skjuta fram sätet något snäpp för att nå pedalerna i den så en sån kanske också skulle kunna funka för dig :tummenupp

Men ja, Europan är verkligen liten i en klass för sig. Nu är jag bara 183cm kort, men jag får verkligen krypa ihop och sänka ned huvudet maximalt om jag ska klämma in mig i den. På det sättet är det bättre med en Sjua, obegränsat med plats uppåt åtminstone :banana
- Hur är "sittbrunnen" jämfört med en F3-bil? (om nu någon provsuttit en sådan)
Jag 184 cm kunde klämma in mig i en sådan iallafall..om än jag fick offra all upptänklig bekvämlighet.

- Hur är "sittbrunnen" jämfört med en F3-bil? (om nu någon provsuttit en sådan)
Jag 184 cm kunde klämma in mig i en sådan iallafall..om än jag fick offra all upptänklig bekvämlighet.
Rymligare skulle jag gissa men har aldrig testat. På min ser det ut såhär:

Skärmbild 2025-04-05 215756.png

Jag är 183cm och dryga 110kg men får ändå plats. Inte helt bekvämt kanske, men det funkar. För min del är nästan fötterna största problemet, har storlek 46... Pedalstället är så tight att jag ibland har svårt att bara trampa på en pedal, blir gärna två. Har ett par särskilda skor med extra smal sula när jag kör, då funkar det helt ok.

Har inte hunnit fortsätta med ljuddämparen till Esthern, däremot har jag pysslat lite med det där vapenrelaterade bonusprojektet jag hintade om tidigare.

Som en del kanske minns så passade jag på att skanna och skriva ut en plastplugg till min Browning BLR när jag ändå höll på med långhållsbössan, och nu är det daags att försöka göra något av den. Jag vill nämligen försökaa mig på en annorlunda metod jämfört med hur jag tillverkade den första stocken:
20250602_173552.jpg20250602_174443.jpg20250602_200820.jpg20250602_223734.jpg
20250602_202208.jpg
20250602_231303.jpg20250602_231307.jpg

Forts följer :tummenupp

Har inte hunnit fortsätta med ljuddämparen till Esthern, däremot har jag pysslat lite med det där vapenrelaterade bonusprojektet jag hintade om tidigare.

Som en del kanske minns så passade jag på att skanna och skriva ut en plastplugg till min Browning BLR när jag ändå höll på med långhållsbössan, och nu är det daags att försöka göra något av den. Jag vill nämligen försökaa mig på en annorlunda metod jämfört med hur jag tillverkade den första stocken:
View attachment 516137View attachment 516138View attachment 516139View attachment 516140
View attachment 516143
View attachment 516141View attachment 516142

Forts följer :tummenupp

Blir intressant att se hur det går. Vad är själva formen gjord av? Har du testat långhållsbössan fullt ut ännu?

Rymligare skulle jag gissa men har aldrig testat. På min ser det ut såhär:

View attachment 516136

Jag är 183cm och dryga 110kg men får ändå plats. Inte helt bekvämt kanske, men det funkar. För min del är nästan fötterna största problemet, har storlek 46... Pedalstället är så tight att jag ibland har svårt att bara trampa på en pedal, blir gärna två. Har ett par särskilda skor med extra smal sula när jag kör, då funkar det helt ok.
- Ja din bil ser rymligare ut, och mycket beroende på att du har fritt spelrum åt sidorna för axlarna. Vore coolt att köra en sådan megalo-gocart : )

Blir intressant att se hur det går. Vad är själva formen gjord av? Har du testat långhållsbössan fullt ut ännu?
3D-skriven PLA, ville inte feta på med något dyrt material då formen inte ska utstå någon vidare användning så jag tror PLA duger gott.

Tyvärr inte, sist det var tävling i klubben var jag upptagen med annat. Sen har jag blivit lite negativ till min klubb, ju mer jag funderar på alla deras efterkonstruerade regler som dyker upp när det kommer en nykomling och vill vara med så blir jag bara mer irriterad så jag har inte varit jättesugen på att åka dit över huvud taget. Jag ska ta tag i det också framöver, men jag tror den ska prestera bra. Testskjutningen på 50m avslöjade ju inte några tydliga problem iallafall.

- Ja din bil ser rymligare ut, och mycket beroende på att du har fritt spelrum åt sidorna för axlarna. Vore coolt att köra en sådan megalo-gocart : )
Det är verkligen mycket gocartkänsla över den, väldigt lättstyrd så den bara kastar sig hit och dit över vägbanan när man vrider på ratten :tummenupp

Det är verkligen mycket gocartkänsla över den, väldigt lättstyrd så den bara kastar sig hit och dit över vägbanan när man vrider på ratten :tummenupp
Har du kört den på Graneforsvägen?
Vet inte hur länge du bott i trakterna men skulle du behöva tips på vägar så kan jag nog ha lite att bidra med.

Skillnaden jag tänker mig är att de smalare stigarna går bort. I övrigt trivs man nog på samma, eller?

Har du kört den på Graneforsvägen?
Vet inte hur länge du bott i trakterna men skulle du behöva tips på vägar så kan jag nog ha lite att bidra med.

Skillnaden jag tänker mig är att de smalare stigarna går bort. I övrigt trivs man nog på samma, eller?
Ajjemen, en av mina favoritvägar i närområdet :tummenupp Du får hemsk gärna fylla på med tips, det vore väldigt uppskattat! :tummenupp Och ja, jag skulle nog säga att det är ungefär samma typ av kurviga vägar som uppskattas på hoj som är roliga med denna bil. Och finns det anledningar att undvika dem med hoj så undviker jag dem nog helst med Esthern också, hål och andra ojämnheter känns rätt bra när man i princip slår svanskotan i dem... :gnissla :hihi

Ajjemen, en av mina favoritvägar i närområdet :tummenupp Du får hemsk gärna fylla på med tips, det vore väldigt uppskattat! :tummenupp Och ja, jag skulle nog säga att det är ungefär samma typ av kurviga vägar som uppskattas på hoj som är roliga med denna bil. Och finns det anledningar att undvika dem med hoj så undviker jag dem nog helst med Esthern också, hål och andra ojämnheter känns rätt bra när man i princip slår svanskotan i dem... :gnissla :hihi
Det är ju så illa att man helt enkelt får plugga in defekterna i vägen. Där är ju några ställen jag reser mig upp med mjuka knän också på nämnda sträcka…

Lite transportsträckor kommer man nog inte ifrån men då är det ju tur att det är vackert i vårt pyttiga stödlän.

Ok... Det här är ändå ett förvånansvärt fantastiskt bra resultat tycker jag:

20250603_153214.jpg20250603_153225.jpg20250603_153231.jpg20250603_153218.jpg20250603_153228.jpg

Lite luftbubblor samt ett par kolfibertrådaar som lagt sig rakt över, men i övrigt blev det ju fan så mycket bättre än jag vågat hoppas på. Bara en sån sak som att den släppte ur formen utan konstigheter :banana :yoparty

Last edited:
Det är ju så illa att man helt enkelt får plugga in defekterna i vägen. Där är ju några ställen jag reser mig upp med mjuka knän också på nämnda sträcka…

Lite transportsträckor kommer man nog inte ifrån men då är det ju tur att det är vackert i vårt pyttiga stödlän.
Ja, underhållet på små kurviga vägar är ju inte alltid det bästa tyvärr...

Så är det :tummenupp

Ok... Det här är ändå ett förvånansvärt fantastiskt bra resultat tycker jag:

View attachment 516161View attachment 516162View attachment 516163View attachment 516164View attachment 516165

Lite luftbubblor samt ett par kolfibertrådaar som lagt sig rakt över, men i övrigt blev det ju fan så mycket bättre än jag vågat hoppas på. Bara en sån sak som att den släppte ur formen utan konstigheter :banana :yoparty

Kolven ser ju ut riktigt bra, spännande med fortsättning.

Jäkligt tråkigt om klubben motarbetar nya medlemmar, men det måste väl finnas andra klubbar i närheten med tanke på var du verkar bo? Som sagt jäkligt tråkigt och dåligt för skyttet i stort och stor skillnad mot i norr där många klubbar samarbetar och även mellan grenarna som pistol, gevär, lerduva och jaktskyttet.

Kolven ser ju ut riktigt bra, spännande med fortsättning.

Jäkligt tråkigt om klubben motarbetar nya medlemmar, men det måste väl finnas andra klubbar i närheten med tanke på var du verkar bo? Som sagt jäkligt tråkigt och dåligt för skyttet i stort och stor skillnad mot i norr där många klubbar samarbetar och även mellan grenarna som pistol, gevär, lerduva och jaktskyttet.
Tackar :tummenupp

Ja, det är trist. Visst finns det fler klubbar, men de ligger lite längre bort. Kommer nog fortsätta vara medlem här för att kunna nyttja banan själv, men drar ner på de gemensamma bitarna. Får testa någon av de andra klubbarna och se om det är mer gemytlig stämning där.

Idag färdigställde jag gjutformen för framstocken, det var lite fippligt att få till måtten men tror det blev bra i slutändan. Det funkar inte att bara förstora eller förminska den skannade 3D-modellen uniformt, det beror ju på hur den färdiga delen ska passa ihop med vapnet när allt är klart. Skriver jag ut en 1:1-plugg så kommer den färdiga stockens utvändiga mått bli för stora och passa illa mot vapnet då kolfibret bygger på yttermåtten lite, och samtidigt måste invändiga mått där vapnets delar ska passa inuti förstoras så att de krymper till rätt storlek när kolfibret bygger på.

Min ungefärliga metod har varit att skanna stocken vilket blir en 1:1-modell, därefter tar jag vara på invändiga mått, förminskar modellen uniformt med 0.5%, förstorar de invändiga måtten med 0.5% och skär sedan ut dessa ur den förminskade modellen. På så sätt hoppas jag att yttermåtten blir så nära original som möjligt efter att kolfibret byggt på i alla riktningar.

Detta är ju dock bara första prototypen, kommer nog behöva experimentera en del med storleksförhållandena mellan plugg, form och invändiga hålrum innan jag tagit fram en metod som genererar ett bra resultat varje gång.

Skärmbild 2025-06-04 152651.png
20250604_150753.jpg

Tackar :tummenupp

Ja, det är trist. Visst finns det fler klubbar, men de ligger lite längre bort. Kommer nog fortsätta vara medlem här för att kunna nyttja banan själv, men drar ner på de gemensamma bitarna. Får testa någon av de andra klubbarna och se om det är mer gemytlig stämning där.

Idag färdigställde jag gjutformen för framstocken, det var lite fippligt att få till måtten men tror det blev bra i slutändan. Det funkar inte att bara förstora eller förminska den skannade 3D-modellen uniformt, det beror ju på hur den färdiga delen ska passa ihop med vapnet när allt är klart. Skriver jag ut en 1:1-plugg så kommer den färdiga stockens utvändiga mått bli för stora och passa illa mot vapnet då kolfibret bygger på yttermåtten lite, och samtidigt måste invändiga mått där vapnets delar ska passa inuti förstoras så att de krymper till rätt storlek när kolfibret bygger på.

Min ungefärliga metod har varit att skanna stocken vilket blir en 1:1-modell, därefter tar jag vara på invändiga mått, förminskar modellen uniformt med 0.5%, förstorar de invändiga måtten med 0.5% och skär sedan ut dessa ur den förminskade modellen. På så sätt hoppas jag att yttermåtten blir så nära original som möjligt efter att kolfibret byggt på i alla riktningar.

Detta är ju dock bara första prototypen, kommer nog behöva experimentera en del med storleksförhållandena mellan plugg, form och invändiga hålrum innan jag tagit fram en metod som genererar ett bra resultat varje gång.

View attachment 516215
View attachment 516216

Är väl klokt att vara med i en klubb för att ha tillgång till banor, i vår klubbs styrelse är en med som skjuter för en annan klubb och jag vet även andra som och tränar i en klubb där dom bor men som fortsätter tävla för "moder klubben". Är ju roligare att tävla om det är en bra klubb där alla hjälps åt.

Följer med spänning hagelbössbygget.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back