Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tycker det iallafall, men det är som sagt bara min personliga uppfattning... Jag har eventuellt hittat på ett test som är enkelt att replicera och som borde kunna visa tydligt hur stockarna skiljer sig åt, återkommer med resultat!Okej, då är den alltså stocken hyfsat styv och inte märkbart vekare än originalet. Då vet jag att nåt liknande skulle kunna vara ett alternativ till laminat och aluminium, i mitt fall så är en lätt stock kanske att föredra då den sen kan viktas upp till nånstans mellan 5-5,5 kg för att även få rätt balans vid stående skytte.
Är ju jäkligt tråkigt om en skytteförening motarbetar nya medlemmar, med att ändra på sina egna regler för egna klasser. Sen är ju just 22 LR kalibern just .22" och övriga kraftfullare 22 kalibrar som 22WM, 222Rem osv har 0.224" så det blir 5.69 mm mot 22LR som är 5.59 mm så här skulle man ju enkelt löst det hela med att antingen specat endast 22LR eller klass 3-4 eller vad man nu vill. Finns ju en sak och det är ju säkerhetsmässigt om man ska skjuta fält är det lite skillnad på 22LR och 5.56 Nato.
Som jag skrev tidigare så tycker jag att ska man skjuta nåt eget ska man ha lite regler och tydliga såna eller så håller man sig till ISSF eller nationella regler. Blir det problem efter en säsong ändrar man reglerna till nästa år, tex jaktstigarna som skjuts här ändrades så att ungdomarna inte får ha baksäck, vilket alla tyckte var bra.
Just kikarklassen har ju motarbetats väldigt mycket från dioperskyttarna och detta även från högstanivån och det är ju helt korkat att motarbeta att det kommer nya skyttar, tex fick man inte skriva ut föreningsintyg för kikarbössor. Är nog en hel del skytte intresserade jägare som kan tänkas tävla med sina bössor som inte är beredda på att köpa en till dioperbössa för att tävla men gärna skjuter och tävlar med tex toppfågelbössan. Diopterskyttet har ju sin charm men är ju på ett sätt ett förlegat skytte från formtiden innan kikarsiktet och det är ju tråkigt att man motarbetar dom som vill skjuta.
Har hört av en tränare på landslagnivå i Sverige att just sammarebete verkar sämre i södra Sverige och att man tar upp Norr och Västerbotten som ett exempel där i princip alla föreningar samarbetar trots att vi tävlar mot varandra och på det sättet verkar få fram skyttar. Ska skyttet ha en chans att överleva så måste man tänka till och sammarbeta inom föreningarna men även mellan föreningarna. Vi har ju avstånden mot oss vilket är lite bökigt då jag gör grejer som ska testas av en Umeåbo och sen har jag 39 mil enkel väg dit men det går ändå för oss, så att sammarbeta i södra Sverige borde vara betydligt enklare där allt ligger nära till varandra.
Ja, jag vet inte om det är så att det varit samma medlemmar länge och därigenom blivit en sorts klubb för inbördes beundran som helt enkelt inte vill ha in nytt folk att behöva dela uppmärksamheten med... Att 22wmr var grövre var dock faktiskt nytt för mig, trodde .22 var .22 tum = 0.5588 och inget annat. Exempelvis .223 rem har ju ett väldigt specifikt namn och en angiven kuldia på 5.7mm vilket är väldigt nära 0.223*2.54=0.56642... Så där är det väl jag som tagit fel/förutsaatt att 0.22 i namnet=0.22 i kuldia, då är det kanske rätt och riktigt att den bössan inte får vara med även om reglerna inte uttryckligen säger "enbart 22lr" utan helt enkelt för att den inte uppfyller regeln så som den var att "kalibrar upp till 5.6mm är godkänt". Sen vet jag inte riktigt varför de bryr sig, de andra kör ju 22lr precisionsbössor som fullkomligt spöade skiten ur min gamla bygelrepeter så jag fick ju pisk så att det sjöng om det... Ändå klagades det över mitt regelbrott. Men de vill väl inte ha in nytt folk helt enkelt.
Man lär sig något nytt varje dag, tackar för det

Jag håller med, enklast är ju att hålla sig till samma regler som används i anadra sammanhang och vill man hitta på egna så får man vara tydlig med vad som faktiskt gäller så att det inte blir föremål för diskussion på plats.
Man kan ju tycka det, men det verkar ju inte vara så... Men det är väl en följd av att klubbarna består av samma gamla gubbar som är vana att dunka varandra i ryggen, det blir väl dålig stämning när det kommer nytt folk som de ska behöva dunka i ryggen istället. De vill kanske hellre vara ifred och ha saker och ting "så som det alltid varit"...

Last edited: