"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Köpte häromveckan - kom idag
Scorpion EXO-R1 Evo Carbon Air storlek S, för 55-56 (har 57, men medium satt åt h-e för löst)
Passar långsmal huvudform och smala käkar så perfekt för mig.
Pumpbara sidokuddar (eller rättare - kuddar mellan skal o sidokuddar) tightar till ännu mer
Fyndpris för denna på motoin.de, skulle helst vilja ha rött i hjälmen, men kanske inte värt ytterligare en tusenlapp
1747766671693.png

Jo det vi nog dom fl, nä alla :)

Hade en fin -97 sedan i yngre dagar med 6000 mil på mätaren, nya Polaris och Dana-diff åkte på men det tyckte inte M90'n om tillslut. Begrep inte bättre då =/

Ska bli kul att skruva med denna så fort det finns tid.

Hade en fin -97 sedan i yngre dagar med 6000 mil på mätaren, nya Polaris och Dana-diff åkte på men det tyckte inte M90'n om tillslut. Begrep inte bättre då =/

Volvos växellådor tål inte alltför mycket av höga moment eller misshandel - de höll inte när jag var med o körde långdistansracing i ERF-cupen. Blev först en BMW Getraglåda och sedan en dogtooth-låda

M90 byte på 945'an tog 40 minuter när jag hade tränat på två byten..... Alltid denna 3'a som som dog trots modifiering.

Var inte det mest att man inte växlat färdigt innan man levererade moment?
Den är/var känslig mot för snabba växlingar, efter andra bytet så var man ju mer försiktig men det var ju beggade lådor som fanns tillgängligt och de var ju förmodligen lätt slitna redan.
SBP Rissne var lite nyfikna på bilen och undrade vad som gjort, så jag sa rent papper så berättar jag, fick det också (snubben hade sett nån framfart på Rissneleden).

Diff har jag lyckats skjutit, men aldrig en växellåda, trots ihärdiga karateväxlingar.

Men det är klart, de lämnade nog inte så mycket vridmoment de där gamla B200 & B230.
Gränsfall att det gick fortare att flintstonea genom rosthålen i golvet än att blanda in den stackars motorn.

Diff har jag lyckats skjutit, men aldrig en växellåda, trots ihärdiga karateväxlingar.

Men det är klart, de lämnade nog inte så mycket vridmoment de där gamla B200 & B230.
Gränsfall att det gick fortare att flintstonea genom rosthålen i golvet än att blanda in den stackars motorn.
Man får byta lite saker. Som turbo, spridare och motorstyrning. Sen är trean död om den inte är svetsad, och i grav och omedelbar fara om den är det. :)

Den gamle rallycrosslegenden GrusKalle sa om problemet med krökta synkringar i Volvos M40 "Ledningarna är längre mellan hjärnan och kopplingsfoten än mellan hjärnan och växlingshanden"

Han riktade synkringar i hydraulpressen på min gymnasieskola där han var vaktmästare, och lärde grabbarna att porta volvotoppar på rasterna....

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back