Gasturbinhoj = JETeskoj!

Idag kostade jag på mig en GoPro Hero, typ en knapp att trycka på så helt i min smak. Jag ska använda den som videologger av instrumenteringen och så kanske man ser lite framåt under körningarna också.

Mina gamla filmer av JU-02 motorn gick upp i rök när jag avslutade mitt förra Youtubekonto, tyvärr hade jag dessutom en hårddiskkrasch på SSD-disken där filmerna låg så de flesta är väck på riktigt.

Jag lägger upp de jag har kvar här så ser ni lite vad som hänt under utvecklingen av nya hojmotorn. Det som tagit mest tid var att få ordning på oljetrycket, krävdes en specialbyggd 12V pump som matas med 24V för att kunna hålla 5-6kg konstant med varm olja.

Tjo!

Last edited:
Du glömde testpiloten!
För att inte tala om ekonomiavdelningen... Hade blivit jävligt intressant om fler delar av industrin fungerade som AB Jet-Johansson :hihi

För att inte tala om ekonomiavdelningen... Hade blivit jävligt intressant om fler delar av industrin fungerade som AB Jet-Johansson :hihi
Jag fick frågan för många år sedan varför jag gick och lagade hydraulkolvar och rostiga transportörer istället för att plugga och söka jobb på Volvo Aero eller liknande företag.

Hade jag varit född 100 år tidigare och fått vara med om tiden när man utvecklade saker med händerna istället för en kvantdator så skulle det varit jäkligt skoj, men idag skulle jag hamna i ett kontorsbås och få spendera åren med att jaga promille av verkningsgrad i nåt turbinblad.

Låter sjukt trist.

Jag fick frågan för många år sedan varför jag gick och lagade hydraulkolvar och rostiga transportörer istället för att plugga och söka jobb på Volvo Aero eller liknande företag.

Hade jag varit född 100 år tidigare och fått vara med om tiden när man utvecklade saker med händerna istället för en kvantdator så skulle det varit jäkligt skoj, men idag skulle jag hamna i ett kontorsbås och få spendera åren med att jaga promille av verkningsgrad i nåt turbinblad.

Låter sjukt trist.
Jag håller helt med, annat var det på den gamla goda pionjärstiden:

Det kanske inte blev bättre flygmaskiner av det än vi kan göra idag, men jag tror fan att de hade roligare medan de uppfann dem :tummenupp Skyddsutrustning: keps, mustasch och pipa, check :hihi

Jag hittade precis denna gamla pärla på stationärdatorn, nu behöver ni inte längre sitta och grubbla över hur de häringa turbinmotorerna fungerar.

Ja jävlar, den hade man nästan hunnit glömma bort... Men bara nästan... :rofl :skrattaåt

Du har inte råkat hitta raketmotorfilmen med den i förebyggande syfte anordnade begravningsmarschen till tonerna av mitt säckpipande ovanpå traktorvagn när du letat igenom gamla hårddiskar? Den hade varit kul att återse, såhär 12+ år senare eller vad det blir... :)

Ja jävlar, den hade man nästan hunnit glömma bort... Men bara nästan... :rofl :skrattaåt

Du har inte råkat hitta raketmotorfilmen med den i förebyggande syfte anordnade begravningsmarschen till tonerna av mitt säckpipande ovanpå traktorvagn när du letat igenom gamla hårddiskar? Den hade varit kul att återse, såhär 12+ år senare eller vad det blir... :)
Nej tyvärr, det är en av de filmer som försvann.:cry:

Jag blev av med en hel del filmer som jag gärna haft kvar, alla pulsjetbyggen bland annat. Så går det när man är lat att säkerhetskopiera.
Mycket tråkig läxa att behöva lära ja... :( Hoppas du slipper fler dylika missöden iallafall :)

Jag mekade tillbaka drivlinan idag, ingen mening att köra med dumppipan nåt mer då den ändå bara trycker hojen i sidled över halvgas.

JU-02 335.JPG

Det ska bli spännande att se hur coatingen håller, jag ska göra en värmesköld mellan avgashuset och 24V invertern som sitter under batteriet. Tror inte kinesgrejorna klarar ett par hundra grader nån längre tid...

JU-02 336.JPG

Tjo!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!