Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, alugjutning, husvagnar, vapen och allt däremellan

Ser ut hyfsat bra, jag skulle nog ta och försöka fixa till bäddningen lite till med att slipa bort ca 1 mm och sen bädda en gång till för att få 100% anliggning utan luftfickor.

Förstår att du vill ha pelarna för att positionera systemet i stocken men om man ska göra detta med pelarna skulle jag först limma plasta fast den främre och bakre pelaren i rätt position och sen montera de andra tre fastskruvade i systemet vid plastningen och fästa dessa vid bäddningen. Andra alternativet är att bädda med styrpinnar genom att bara ha pinnar i skruvhålen och sen strycka ner systemet till rätt position och sen dra lite tejp runt det hela så det hålls på plats.

Vad jag har fått lära mig är att man fixerar systemet i rätt position i stocken utan skruvarna, vissa börjar med att stödbädda en punkt i pipkanalen och en liten punkt bak vid lådstjärten eller så hittar man på nåt som kan ge stödpunkter, tex tejp runt pipan en liten avklippt spik längs bak elelr vad man nu kommer på. Då man har dessa punkter så kan man skruva på stolparna och sen bädda allt på en gång då får man inga spänningar. Gör man en vanlig bäddning utan stolpar har man bara styrpinnnarna i skruvhålen och trycker ner systemet till det tar stopp på stödpunkterna och drar tejp eller nåt annat runt det hela som bara håller systemet på plats.

Väldigt intressant tråd, jag planerar själv för en kombinerad aluminium och laminatstock till grabbens Anschutz 2002 luftgevär.
Precis vad jag tänkt göra :tummenupp Eller har gjort snarare, glömde ta bilder men har redan hunnit snygga till stocken, testat så att allt fortfarande linjerar och fungerar samt slipat bort pyttelite material i mitten dvs längs med pelarnas toppar. Därefter blandade jag till ett "spackel" av finklippta kolfibertrådar och epoxi som jag sedan lade på plats i stocken och satte i press genom att skruva tillbaka lådan:
20250507_130321.jpg
Min förhoppning är att detta kolfiberspackel (obs, endast kolfiber på bilden ovan för när jag väl blandade i epoxin så ville jag inte lägga tid på att fota och riskera att saker och ting börjar härda) ska kunna flöda lite friare och leta sig in i alla skrymslen och vrår med bättre utfyllnad som följd, och min tanke är att stocken nu huvudsakligen har kontakt med kolfiberblocket snarare än pelarna eftersom jag slipade lite längst upp på dem innan jag la spackel på så jag hoppas att detta ska bli tämligen spänningslöst bäddat... Vi får väl se vad det blir av det när jag väl kan lossa lådan från stocken på nytt :tummenupp

Men ja, det låter smartare att linjera lådan med hjälp av främre och bakre pelaren som du säger... Lite sent nu men tar med mig det till nästa stockbygge :tummenupp

Sanningens ögonblick...

20250507_183902.jpg

Lådan lossnade iallafall, alltid nåt...

...

20250507_183305.jpg20250507_183324.jpg20250507_183330.jpg20250507_183315.jpg

Yeeeesssss.... :yoparty :banana :rock

Någon pytteliten luftbubbla och annan defekt som behöver snyggas till, men på det hela taget är jag väldigt nöjd med detta resultat :tummenupp

Nu närmar vi oss slutspurten, så jag vill försöka få färdigplastat allt som kvarstår innan det börjar bli dags att fundera över slutlig finish etc. Tog därför och satte igång med små detaljer som hittills fått vänta, exempelvis att snygga till och öppna upp hålen för den justerbara kolvkamshöjaren med mekanism etc:
20250507_204839.jpg
20250507_204925.jpg

Ska även försöka snygga till lite i det genomgående hålet för avtryckarmekanismen. Inte för att jag tror att det behövs egentligen då det inte lär göra jättestor skillnad rent strukturellt och inte ens kommer synas då geväret är ihopmonterat, men det känns ju alltid bättre för egen del att veta att det inte ser ut som skit under ytan.
20250507_204906.jpg
20250507_204847.jpg

Last edited:
Lite fler bilder på småpysslet:

20250508_002412.jpg

20250508_002308.jpg

20250508_002314.jpg

Tog förresten och vägde stockarna på nytt. Lyckades faktiskt lätta Originalstocken en hel del, kolvförlängarna baktill vägde bly (nästan iallafall, av någon anledning är de gjorda av rostfritt stål...) så bara att ta bort dem gjorde att nästan ett kg försvann. I gengäld fick jag tejpa dit ett par lager liggunderlag för att längden skulle passa mig... Kanske inte världens snyggaste lösning men det funkade att skjuta med iallafall. Den maximalt bantade Originalstocken, I skjutbart utförande med kolvförlängare/kamhöjare av liggunderlag, väger Såhär mycket:

20250508_002159.jpg

Min stock, som I sig själv har rätt längd men som ännu inte har en fungerande kamhöjare, väger såhär mycket:
20250507_200504.jpg
Tillkommer ju litegrann när kolvkamshöjaren väl kommer på plats, men ändå. En bra bit under 50% av originalvikten får väl ändå ses som helt ok! :banana :yoparty Och jämför man med den faktiska originalvikten, dvs Inklusive original kolvförlängare och kamhöjare, är det snarare en bit under 1/3... :rock

Lite mer småpyssel:

Resultatet av kolfiber lagt inuti hålrummet för kolvkamshöjarens ställskruv:
20250508_091619.jpg

20250508_091624.jpg

Lite spackel i hålrummet för trycket:
20250508_091652.jpg
20250508_091646.jpg

Samt lite förstärkningar i framkant av stocken för att medge montage av stödben:
20250508_091700.jpg
Lite svårt att se men man kan skymta två runda märken där jag borrat upp och pressat kolfibermassa. Får se om det blir stadigt nog att skruva fast ett par stödben i eller om jag måste fundera på er annan lösning...

Last edited:
Är det inte lite klent med bilder i den här tråden 🤔
Får be så mycket om ursäkt, jag tänkte att bilder ju tydligen ska säga mer än tusen ord och har förmodligen mer intressanta saker att berätta än vad jag muntligen kan formulera... Men jag kan absolut dra ner på bildantalet om så önskas ;)

I väntan på svar kommer här lite fler bilder :hihi

Idag har jag ytslipat hela stocken i syfte att exponera luftbubblor och andra defekter:

20250508_114250.jpg20250508_114303.jpg
Lite bubblor finns ju här och där så det kanske får bli ett sista lager epoxi innan lack.

I samband med detta upptäckte jag en spricka som förmodligen uppkommit då jag försökte bända loss lådan/pipan från stocken efter första blockgjutningen. Slipade upp ett område runt sprickan för att kunna lägga nytt fiber över i ett senare skede:
20250508_114310.jpg

Därfter tog jag och plastade det förhoppningsvis sista lagret på bädden, först lite fiberspackel I de kvarvarande håligheterna och ovanpå det ett enda ark fiberväv längsmed hela bädden. Förhoppningsvis ska det hålla ihop allt det underliggande och utgöra en stabil och tålig bas för lådan:

20250508_140523.jpg20250508_140526.jpg20250508_140529.jpg

Sen är det ju en bonus att det ser snyggare ut med ett enhetligt lager kolfiberväv att vila ögonen på när/om man demonterar bössan i framtiden :tummenupp

Last edited:
Får be så mycket om ursäkt, jag tänkte att bilder ju tydligen ska säga mer än tusen ord och har förmodligen mer intressanta saker att berätta än vad jag muntligen kan formulera... Men jag kan absolut dra ner på bildantalet om så önskas ;)

I väntan på svar kommer här lite fler bilder :hihi
- Nä för tusan böfvlar, kör på. Det behöves bilder för att illustrera dina innovationer.

- Nä för tusan böfvlar, kör på. Det behöves bilder för att illustrera dina innovationer.
Inte bli orolig, ingen förändring planerad ;) Jag är inte mycket för att bry mig om vad andra tycker om mig eller vad jag gör över huvud taget, så med allra största respekt hade jag nog skitit högaktningsfullt i om du nu faktiskt hade tyckt att jag skulle dra ner på bilderna... :tummenupp :hihi

Det känns hur som helst som att det är betydligt mycket lättare och antagligen rätt mycket mer intressant att illustrera istället för att bara förklara, för vem fan vill läsa en byggtråd utan bilder liksom?... :va Tror det blir en tråkig trådjävel om jag bara skulle försöka måla upp en bild av vad jag gör med hjälp av världens jävla vägg av text i varje inlägg... Då får jag börja saluföra tråden som sömnmedel istället :hihi Nejdå, bilder kommer det bli även i fortsättningen :tummenupp

Last edited:
Efter fyra timmar i torkskåpet hade epoxin härdat, skönt när den härdar snabbt för en gångs skull och man eventuellt kan hinna ytterligare lite jobb samma dag och eventuellt en vända till i torkskåpet över natten :tummenupp

Under bambupinnen kan man skymta lappningen över sprickan. Kanske inte supersnyggt, men hellre en utseendemässigt defekt stock kontra en fysiskt/funktionsmässigt defekt sådan...
20250508_180503.jpg

Sen insåg jag att jag knullat uppåt, rejält. I min hast glömde jag alldeles bort att pensla släppvax på skruvarna... :skrämd :huvet
20250508_180640.jpg

Med tanke på att första skruven satte sig såpass att jag drog skallen av den och fick borra ur skiten TROTS att jag haft vax på så såg jag framför mig x antal timmars helvetesgöra, samtliga skruvar satt nämligen betydligt hårdare än de gjort tidigare och det kändes som att skallarna var på väg att vridas av precis när som helst...

Som genom gudarnas nåd lyckades jag till slut skruva ur samtliga skruvar utan missöde. Räddningen blev nog det faktum att jag denna gång var ytterst sparsam med epoxi och i princip bara fuktade det ark som blev bäddningens översta lager. Trots minimalt med epoxi hade det runnit ner en hel del i skruvhålen, så det var ingen överraskning att de satt ordentligt:

20250508_180809.jpg

Ibland ska man onekligen ha lite tur också... :skrämd

Med skruvarna avlägsnade försökte jag lossa lådan från stocken... Gick inte :näsblod Satans förbannade jävla kukhelvete, fan och hans moster, mög och rövhål också... :huvet :mad: :finger :censored

20250508_181009.jpg

Last edited:
Till slut lyckades jag försiktigt lirka loss lådan och kunde så beskåda resultatet:

20250508_181156.jpg20250508_181200.jpg20250508_181222.jpg20250508_181215.jpg
20250508_181203.jpg
Det är ju så vackert att man får tårna i ögonen :kär :kär :kär :yoparty :banana :rock :fyllisar :tummenupp :krama :kär :kär :kär

I princip helt jämn och slät anliggningsyta för hela lådan, från rekylklack till bakersta fästskruv :tummenupp :yoparty :banana Kan det bli mycket bättre bäddat än såhär egentligen? :va Inte menat som skryt utan en faktisk undran, jag har ju ingen erfarenhet av att bädda bössor så jag undrar om jag har något att vinna på att försöka bädda ytterligare eller ser detta ut att kunna vara typ så bra som det blir? I mina ögon ser det ju kanske faktiskt ut som att det skulle kunna vara det men jag kan ju ha helt fel i det... Man kanske inte alls vill ha kontakt hela vägen längs lådans undersida på det här sättet, eller? :va jag har ju egentligen mest försökt efterlikna original monoblockbäddningen och jag kan ju tycka att det ser ut som att jag lyckats ganska bra med det, men jag vet som sagt inte...

Last edited:
Tog och städade upp allt överflödigt material, slipade stocken ren och testmonterade lådan på nytt för att se så att allting fortfarande funkar:

20250508_210934.jpg20250508_210939.jpg20250508_211002.jpg

Därefter maskerade jag bäddblocket noga, strök på ett tunt lager epoxi och lät stocken mysa i torkskåpet över natten. Imorse såg den ut såhär:

20250509_102752.jpg20250509_102749.jpg20250509_102754.jpg
20250509_102802.jpg20250509_102809.jpg

Lite rinningar och någon enstaka bubbla här och där, men på det hela taget börjar det täcka bra. Förhoppningsvis såpass att det är slätt nog för lack efter slipning! :D

Last edited:
Och på tal om slipning inför lack ja... Återstår väl i princip bara att slipa stocken ren/slät och se om det behövs åtgärdas något ytterligare, annars tror jag att nästa steg efter det är just lack. Sagt och gjort, bara att börja nöta. Efter ett par timmars handslipning såg stocken ut såhär:

20250509_122808.jpg20250509_122812.jpg20250509_122815.jpg20250509_122819.jpg20250509_122824.jpg20250509_122838.jpg20250509_122847.jpg

Jag känner mig faktiskt ganska nöjd med detta resultat, där är någon enstaka blank punkt där sandpappret inte bitit men de är få och såpass grunda att jag tror att det kommer döljas bra av lack. Det är en jaktbössa, knullputs och perfektion är inte målet här :fakta

Åkte så raskt iväg till lokala bildelshandlaren för att se om de hade någon 2k-klarlack. Hade helst velat ha matt eller sidenmatt men de hade tyvärr bara högblank... Å andra sidan, nu när stocken är slipad och klar så känns det onödigt att inte passa på att lacka åtminstone ett lager nu på en gång. Sen kan man alltid finslipa detaljer och lägga ytterligare ett lager av den slutgiltiga typen finish man faktiskt vill ha. Tog därför och köpte med mig en liten burk 2k klarlack hem, maskerade bäddblocket noga med både släppvax och tejp och tvättade sedan av resten av stocken med isopropylalkohol. Sen var det dags, point of no return, bara att sätta igång och spraya! :skrämd

Enligt burken så ska färgen kunna härdas snabbare med hjälp av värme (45 minuter härdtid vid 60c jämfört med 10h vid 20c), så efter spraymålning åkte stocken tillbaka in i torkskåpet där den nu befinner sig:

20250509_132743.jpg20250509_132748.jpg20250509_132751.jpg

Där blev någon liten rinning här och där men förhoppningsvis går det lätt att städa upp inför nästa lager lack. Håll nu tummarna för att stocken kommer ut slät, blank och fin :tummenupp

Last edited:
Tycker det börjar se snyggt ut.

Då det gäller bäddningen så hade jag som jag sagt gjort den ganska annorlunda och en vanlig pelarbäddning där allt sänks ner i bäddmassan på en gång för att vara 100% säker att inte få spänningar. Sen är det säkert troligt att din bäddning ändå funkar bra. Vad jag reagerade på var att du var du var snabb att lossa systemet vid bäddning, jag brukar låta det sitta minst ett dygn för att vara säker på bra härdning.

Blir väldigt spännande att se fortsättningen på bygget och se hur den skjuter.

Tycker det börjar se snyggt ut.

Då det gäller bäddningen så hade jag som jag sagt gjort den ganska annorlunda och en vanlig pelarbäddning där allt sänks ner i bäddmassan på en gång för att vara 100% säker att inte få spänningar. Sen är det säkert troligt att din bäddning ändå funkar bra. Vad jag reagerade på var att du var du var snabb att lossa systemet vid bäddning, jag brukar låta det sitta minst ett dygn för att vara säker på bra härdning.

Blir väldigt spännande att se fortsättningen på bygget och se hur den skjuter.
Tack så mycket :tummenupp

Vilka egenskaper är generellt sett önskvärda i en bra bädd? Vill man ha mycket kontakt med lådan, lite kontakt, stadig kontakt, mjuk kontakt...? Bara så att jag kan bilda mig ett hum om vad man är ute efter.

Kanske var lite snabbt egentligen, jag vet inte. Kombination av otålighet och en önskan att hinna ett extra arbetspass under kvällen så att det kan härda vidare medan jag sover... :rolleyes: Men jag var noga med att känna på materialet för att konstatera huruvida det härdat innan jag lossade lådan. Tycker man får en bra indikation av utstickande kolfibertrådar, när epoxin i dem härdat ut så knäcks de medan halvhärdad seg epoxi gör att de böjs istället... Sen kanske det inte är fullt genomhärdat eller uppnår full hårdhet förrän långt mycket senare, men det har iallafall funkat att montera i och ur saker och ting och bearbeta materialet efter denna tid. Värmen i torkskåpet gör stor skillnad, en grov uppskattning enbart baserad på mina erfarenheter från detta bygget är att fyra timmar på 60 grader verkar motsvara nästan ett dygn vid 20 grader när det gäller Biltemas Epoxi. Ibland har det överblivna kolfiberspacklet som blir kvar vid min arbetsplats inte ens stelnat helt när sakerna i torkskåpet härdat mer eller mindre fullt ut.

Och på tal om nedkortade härdtider så tog jag ut den lackade stocken ur torkskåpet för en liten stund sedan. Enligt instruktionerna skulle 45 min vid 60 grader motsvara 10 timmar vid 20, men jag tog det säkra före det osäkra och lät den vila i torkskåpet i fyra timmar på 60 grader. Efter denna tid hade allting härdat såpass att stocken gick att hantera utan att lämna fingeravtryck i lacken, även om utrunna klumpar av lack fortfarande var lite sådär halvsega. Beskåda underverket :kär

20250509_182944.jpg20250509_182951.jpg20250509_182954.jpg20250509_183001.jpg20250509_183109.jpg

Ett par saker kvarstår varav den största punkten är eventuell omlackering med matt klarlack, men i övrigt är det mest detaljer såsom montering av picatinnyskena för främre stödben, tillverkning av kolvkamshöjaren, rekyldämpande matta längst bak etc. Men i det här utförandet så skulle jag vilja påstå att själva kolven i sig är mer eller mindre klar, eller åtminstone brukbar. Därmed tror jag att vi kan våga oss på att försöka provskjuta i dagarna, så får vi se om den presterar helt ok eller helt åt helvete :tummenupp

Som sagt, ett par detaljer tillkommer men passade ändå på att väga stocken i sitt nuvarande tillstånd:
20250509_185056.jpg

Gott och väl under 50% av originalstockens vikt utan bakre spacers, detta är jag extremt nöjd med förutsatt att skyttet fortfarande fungerar :tummenupp

Slösade ingen tid utan monterade raskt ihop bössan för att få en fingervisning om slutresultatet samt för att förbereda för eventuell närstående provskjutning:

20250509_193522.jpg20250509_193619.jpg20250509_193610.jpg20250509_193602.jpg

Vet inte vad ni andra tycker men jag är så sjukt jävla nöjd med resultatet såhär långt, kolfiber är fanimig porrigt :yoparty :banana :rock :drool :love: :slicka Det är nästan så att det vore synd att matta ner det blingiga blanka kolfiberutseendet... :confused:

Vilka egenskaper är generellt sett önskvärda i en bra bädd? Vill man ha mycket kontakt med lådan, lite kontakt, stadig kontakt, mjuk kontakt...? Bara så att jag kan bilda mig ett hum om vad man är ute efter.

Vad man är ute efter med bäddningen är att få till en spänningslös montering i stocken som inte heller påverkas av stocken. Av den anledningen vill man inte skruva ner systemet stocken vid bäddningen då man kan skapa spänningar utan bara trycka ner systemet i bäddmassan för att hålla det spänningslös.

Finns lite olika typer av bäddningen för jaktgevär brukar man ofta bädda två punkter, man tar bort material från stocken vid rekylklacken pipmuttern och bäddar där samt att man även bäddar långat bak vid lådstjärten, i det fallet kan systemet påverkas av rörelser i stocken om den tex sväller eller vrider sig.

En pelarbäddning där man bäddar hela systemet så är nog det bästa, då är risken att få spänningar och risken för man ska få spänningar från stocken är liten. För att få spänningslöst montage bäddar man systemet med pelarna fastskruvade mot lådan vid bäddningen och skruvarna ska bara ha kontakt med pelarnas undersida. Hela systemet blir då liggandes på en plastbädd i vilken pelarna är fastgjutna vilket gör att om stocken rör sig blir bäddningen och pelarna ändå "en enhet".

Spänningar kan i värsta fall göra så att lådan böjer sig så slutstycket går tungt, men även mindre spänningar kan på era precisionen negativt med att bössan kastar skotten, även små spänningar kan ge sämre precision.

Tycker att det hela ser ut bra, blir spännande att höra hur den skjuter med den nya stocken .

Vad man är ute efter med bäddningen är att få till en spänningslös montering i stocken som inte heller påverkas av stocken. Av den anledningen vill man inte skruva ner systemet stocken vid bäddningen då man kan skapa spänningar utan bara trycka ner systemet i bäddmassan för att hålla det spänningslös.

Finns lite olika typer av bäddningen för jaktgevär brukar man ofta bädda två punkter, man tar bort material från stocken vid rekylklacken pipmuttern och bäddar där samt att man även bäddar långat bak vid lådstjärten, i det fallet kan systemet påverkas av rörelser i stocken om den tex sväller eller vrider sig.

En pelarbäddning där man bäddar hela systemet så är nog det bästa, då är risken att få spänningar och risken för man ska få spänningar från stocken är liten. För att få spänningslöst montage bäddar man systemet med pelarna fastskruvade mot lådan vid bäddningen och skruvarna ska bara ha kontakt med pelarnas undersida. Hela systemet blir då liggandes på en plastbädd i vilken pelarna är fastgjutna vilket gör att om stocken rör sig blir bäddningen och pelarna ändå "en enhet".

Spänningar kan i värsta fall göra så att lådan böjer sig så slutstycket går tungt, men även mindre spänningar kan på era precisionen negativt med att bössan kastar skotten, även små spänningar kan ge sämre precision.

Tycker att det hela ser ut bra, blir spännande att höra hur den skjuter med den nya stocken .
Kanske missförstår, men är det inte typ så jag gjort? Förutom att jag spände fast pelarna mellan stocken och lådan, dvs jag la inte bara lådan på plats ovanpå pelarna utan jag skruvade fast lådan i stocken rakt igenom pelarna och göt bädden samtidigt. Jag förstår orosmomentet att själva fastskruvandet av lådan kan ge upphov till spänningar och i värsta fall deformationer av lådan som därmed blir permanent ingjutna i bädden, men jag tror att jag klarat mig ifrån detta då jag använde fem separata pelare av samma höjd och drog fast lådan i dem i ett "korsmönster" med mindre moment än vid normal montering. Jag TROR att jag lyckades få lådan att ligga helt plant över samtliga fem pelare, och slutstycket går absolut inte trögt så jag tror inte att jag lyckats deformera lådan. När jag lägger den på plats i bädden så ligger den stadigt även utan att skruvas fast, inget märkbart wiggle room över huvud taget...

Sen har jag ju gjutit bädden i tre olika omgångar, först en grovgjutning, därefter en utfyllnadsgjutning och sist en fingjutning ovanpå. Jag tänker mig att detta borde kunna hjälpa till att jämna ut eventuella ojämnheter, att gjutningen blir jämnare och mer exakt för varje gjutning som görs... Kanske?

Nästa gång jag har isär alltihop ska jag testa att lägga en tunn sträng modellera eller dylikt framifrån och bak över hela bädden, då borde man se väldigt tydligt när lådan läggs på plats om den har jämn och fin kontakt längs med hela bädden eller om det är ojämnt någonstans :tummenupp

Last edited:
Jag tror nog att du har har en fungerande bäddning, det är bra att bädda i omgångar. Dom som är riktigt seriösa brukar först bädda men maska lådan och sen låta första bäddningen härda länga så att den inte krymper mer, sen maskar dom av och bäddar en tunn bäddning för att ha optimal kontakt. Som sagt jag hade inte skruvat ner systemet, om hag skulle skruvat hade jag bara skruvat främre och bakre skruven.

Testa och skjut, skjuter bössan bra är det ju bra. Sen är väl nästa fråga hur bra ammunition du har om den sprider mer än vad bäddning kan göra. Har man tur kan man ju få en bössa som går bra med fabriksammunition men oftast krävs handladdning för att få ut precisionen ur bössan.

När vi ändå är inne på skytte så kan jag väl säga att senaste två veckorna har jag specialtillverkat grejer till en av Sveriges bästa paraskyttar i sin klass och som även skjuter internationellt. Kan säga att det är ganska intressant att höra hur elitskyttarna resonerar, inget lämnas åt slumpen. Fast detta är nog inget unikt med skyttar utan gäller nog de flera som håller på med nåt på riktigt hög nivå.

Jag tror nog att du har har en fungerande bäddning, det är bra att bädda i omgångar. Dom som är riktigt seriösa brukar först bädda men maska lådan och sen låta första bäddningen härda länga så att den inte krymper mer, sen maskar dom av och bäddar en tunn bäddning för att ha optimal kontakt. Som sagt jag hade inte skruvat ner systemet, om hag skulle skruvat hade jag bara skruvat främre och bakre skruven.

Testa och skjut, skjuter bössan bra är det ju bra. Sen är väl nästa fråga hur bra ammunition du har om den sprider mer än vad bäddning kan göra. Har man tur kan man ju få en bössa som går bra med fabriksammunition men oftast krävs handladdning för att få ut precisionen ur bössan.

När vi ändå är inne på skytte så kan jag väl säga att senaste två veckorna har jag specialtillverkat grejer till en av Sveriges bästa paraskyttar i sin klass och som även skjuter internationellt. Kan säga att det är ganska intressant att höra hur elitskyttarna resonerar, inget lämnas åt slumpen. Fast detta är nog inget unikt med skyttar utan gäller nog de flera som håller på med nåt på riktigt hög nivå.
Förstår. Jag ska försöka ta mig ut till skjutbanan imorgon och prova så märker vi om det blivit bra eller inte :tummenupp Jag kör fabriksammo än så länge och sist jag sköt med bössan var på klubbens 300m tävling (lyckades lätta originalstocken precis tillräckligt för att få delta genom att ersätta de bakre spacerplattorna med liggunderlag), där och då presterade den såpass bra att jag vann den dagens tävling med 197 poäng av 200 möjliga (egentligen delade jag förstaplatsen med en annan skytt men jag vann på teknikaliteten att min sistaserie var bättre än hans)... Så om resultatet är märkbart sämre än så när jag testar bössan med samma ammunition så får jag felsöka helt enkelt :)

Tror det ligger mycket i det du säger att det nog är gemensamt för alla som sysslar med någonting på högre nivå. Där uppe räcker det inte med några halvmesyrer... :gnissla :hihi Bland annat därför det är så skönt att bara vara en simpel hobbyklåparmek, det blir vad det blir och det får duga åt han som ska ha det är en jävligt avslappnad mentalitet i jämförelse :banana

Last edited:
Fortsätter arbetet med det större av de kvarvarande momenten, nämligen kolvkamshöjaren:

20250509_224745.jpg20250509_224754.jpg20250509_224800.jpg

Denna är såpass enkel i sin konstruktion att det antagligen bara blir krångligare att skanna den, så jag tog och frihandade den i Fusion istället:

Skärmbild 2025-05-09 234641.pngSkärmbild 2025-05-09 234655.png

Därefter skickade jag den till skrivaren för utskrift:

Skärmbild 2025-05-10 000006.png
Skärmbild 2025-05-10 000301.png

När den är printad ska den självklart kolfiberlamineras precis som resten av stocken :tummenupp En tanke som slog mig i ett svagt ögonblick var att egentligen skulle man kanske kunna använda originalet då den inte utgör någon större vikt i sammanhanget, men dels matchar den inte resten av stockens kolfiberlook och dels skulle det kännas som helgerån när jag nu slitit som jag gjort för att åstadkomma den här lätta stocken så nu är ska fanimig varenda överflödigt gram elimineras! :yoparty #racerbössa :hihi

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti