Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Precis vad jag tänkt göraSer ut hyfsat bra, jag skulle nog ta och försöka fixa till bäddningen lite till med att slipa bort ca 1 mm och sen bädda en gång till för att få 100% anliggning utan luftfickor.
Förstår att du vill ha pelarna för att positionera systemet i stocken men om man ska göra detta med pelarna skulle jag först limma plasta fast den främre och bakre pelaren i rätt position och sen montera de andra tre fastskruvade i systemet vid plastningen och fästa dessa vid bäddningen. Andra alternativet är att bädda med styrpinnar genom att bara ha pinnar i skruvhålen och sen strycka ner systemet till rätt position och sen dra lite tejp runt det hela så det hålls på plats.
Vad jag har fått lära mig är att man fixerar systemet i rätt position i stocken utan skruvarna, vissa börjar med att stödbädda en punkt i pipkanalen och en liten punkt bak vid lådstjärten eller så hittar man på nåt som kan ge stödpunkter, tex tejp runt pipan en liten avklippt spik längs bak elelr vad man nu kommer på. Då man har dessa punkter så kan man skruva på stolparna och sen bädda allt på en gång då får man inga spänningar. Gör man en vanlig bäddning utan stolpar har man bara styrpinnnarna i skruvhålen och trycker ner systemet till det tar stopp på stödpunkterna och drar tejp eller nåt annat runt det hela som bara håller systemet på plats.
Väldigt intressant tråd, jag planerar själv för en kombinerad aluminium och laminatstock till grabbens Anschutz 2002 luftgevär.

Min förhoppning är att detta kolfiberspackel (obs, endast kolfiber på bilden ovan för när jag väl blandade i epoxin så ville jag inte lägga tid på att fota och riskera att saker och ting börjar härda) ska kunna flöda lite friare och leta sig in i alla skrymslen och vrår med bättre utfyllnad som följd, och min tanke är att stocken nu huvudsakligen har kontakt med kolfiberblocket snarare än pelarna eftersom jag slipade lite längst upp på dem innan jag la spackel på så jag hoppas att detta ska bli tämligen spänningslöst bäddat... Vi får väl se vad det blir av det när jag väl kan lossa lådan från stocken på nytt

Men ja, det låter smartare att linjera lådan med hjälp av främre och bakre pelaren som du säger... Lite sent nu men tar med mig det till nästa stockbygge