Två döda BSB Oulton Park 2025

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Inte bra :( Shane Richardson och Owen Jenner har avlidit efter en allvarlig krasch under BSB på Oulton Park, 5:e Maj 2025.

VIF grabbar

Mycket tråkigt. Har sett ett BSB lopp live där för ca 25 år sedan och man slogs ju av att säkerhetstänkandet inte är riktigt som hemma på banorna där. Men detta ser ju ut att vara en tragisk "bowling olycka" som kunde hända varsomhelst.

Men det är väl just DET som är så spännande med just motoGP, är det inte? Sporten i övrigt ser annars ganska tråkig ut, varv efter varv, ungefär som F1 så blir det inte spännande förrän dom sista varven. Och då har jag hunnit somna.

Att unga killar (kanske inte alltid unga) dör i sporten gör den väl dessto mer exklusiv. Motorsport i hastigheter som man uppnår här ÄR dödligare, samt att man sitter mycket mer utsatt än i t ex Nascar.

Sen ser jag fler manglade hojar på marken. Två dog, men vilka fler blev skadade, kanske för livet?

Den där typen av olyckor är svår att skydda sig emot tyvärr. Mycket har hänt inom säkerheten både på banorna och kring utrustning men den där typen går tyvärr inte att göra så mycket åt.

Tråkigt.

Tycker ibland att många brittiska banor är väldigt smala och passar mer till gocart ibland än att rejsa hojar på i full fart. Men vad vet jag.

Men det är väl just DET som är så spännande med just motoGP, är det inte? Sporten i övrigt ser annars ganska tråkig ut, varv efter varv, ungefär som F1 så blir det inte spännande förrän dom sista varven. Och då har jag hunnit somna.

Att unga killar (kanske inte alltid unga) dör i sporten gör den väl dessto mer exklusiv. Motorsport i hastigheter som man uppnår här ÄR dödligare, samt att man sitter mycket mer utsatt än i t ex Nascar.

Sen ser jag fler manglade hojar på marken. Två dog, men vilka fler blev skadade, kanske för livet?
Jag tycker absolut inte att det är spännande att folk dör när de utöver sin sport, låter som en ganska osmaklig inställning om någon tänker att det är det som gör det spännande.

ag tycker absolut inte att det är spännande att folk dör när de utöver sin sport, låter som en ganska osmaklig inställning om någon tänker att det är det som gör det spännande.
Då ska du springa så fort du kan ifrån dessa tillställningar. Människan är en psykologisk variabel, jag lika gärna anklaga dig för att INTE fascineras av alla möjliga makabra skräckscenarion när du besöker evenemanget.

Men ja, jag brukar kallas för bla "osmaklig" osv. Det tycker jag också är spännande ;)

.. och nej, jag önskar ingen olycka, mot någon. Att dö för det man älskar är en ära för många. Glöm inte den biten.

Det är för jävligt att någon ska dö för att man tävlar. Det är körningen på gränsen av det möjliga som fascinerar mig och jag förvånas ofta över hur bra folk klarar sig när det går fel.

Retar mig något fruktansvärt att Aftonhoran och andra skittidningar helt plötsligt skriver om roadracing. På 90 talet så var det en sin omkom i en supportklass när det var GPvm i Italien. Expressens löpsedel med stora bokstäver VM stjärna död i krasch.

Jag såg olyckan och jag skrek rätt ut och tänkte tyvärr att frågan är om alla överlevde detta. Tyvärr stämde mina farhågor. En till ska tydligen vara svårt skadad.

VIF killar.

Tycker ibland att många brittiska banor är väldigt smala och passar mer till gocart ibland än att rejsa hojar på i full fart. Men vad vet jag.

Exakt. Smala banor, kuperade med blinda krön (inte just här) och stora startfält ökar ju riskerna markant. Speciellt på första varvet.
Britterna har en annan inställning till mc racing helt klart.

Jag tror du bör ta ett djupt andetag och läsa igenom vad du faktiskt just skrev. Att påstå, med slentrian, att de flesta som följer motorsport gör det med en dold förhoppning om kroppskada och död är (för att uttrycka mig väldigt snällt) jävligt osmakligt. Gör mig en tjänst och dyk aldrig upp på en tävling framöver. Vi som kör (oavsett nivå och ålder) behöver inte sådana som dig.

Tråkigt!

(Vad är det för jäkla röst som pratar till videoklippet???:mad:)
Ber om ursäkt för AI-rösten :( Hade jobbat hela natten och försökte få trådstarten relativt städad och informativ. Videoklippet visar iaf händelseförloppet tydligt, det var viktigt i sammanhanget tyckte jag.

Har själv suttit och funderat på om en sån där olycka går att undvika/förebygga, men det är en svår nöt att knäcka...

Vet någon om de kör med Airbagvästar på BSB? :va

Ber om ursäkt för AI-rösten :( Hade jobbat hela natten och försökte få trådstarten relativt städad och informativ. Videoklippet visar iaf händelseförloppet tydligt, det var viktigt i sammanhanget tyckte jag.

Har själv suttit och funderat på om en sån där olycka går att undvika/förebygga, men det är en svår nöt att knäcka...

Vet någon om de kör med Airbagvästar på BSB? :va
Lite oklart om det är obligatoriskt i BSB, men många verkar köra med det iaf. För övrigt skall väl primära syftet med att airbagsystemen togs fram ha varit att att minska risken för nyckelbensfrakturer, som jag har förstått det. I bästa fall skyddar de väl mot en del andra skador också, men har man otur och krafterna blir enorma finns det nog inga skydd som hjälper mer än på marginalen.

Hemsk olycka.

Vi som kör (oavsett nivå och ålder) behöver inte sådana som dig.
Naturligtvis ber jag om ursäkt ifall jag trampat dig på tårna med min kommentar. Men det är nog du som behöver läsa inlägget igen, jag tror inte du riktigt hajade poängen.

Fråga dom som håller på med sporten på elitnivå, dvs inte rekreativt, vad den betyder för dom. Motorsport på den nivån är inte längre sport, det är en utmaning i prestanda med livet som insats.

Naturligtvis ber jag om ursäkt ifall jag trampat dig på tårna med min kommentar. Men det är nog du som behöver läsa inlägget igen, jag tror inte du riktigt hajade poängen.

Fråga dom som håller på med sporten på elitnivå, dvs inte rekreativt, vad den betyder för dom. Motorsport på den nivån är inte längre sport, det är en utmaning i prestanda med livet som insats.
Har du någonsin pratat med en elitåkare? Den där 80-talsfilmen du sett om rebeller som struntar i om de lever eller dör är just en film. De är vanliga människor, men med talang och målmedvetenhet. Det vet att det finns risker, men ingen vinner VM genom att vara skadad.

Se på reaktionen från Tim Gajser (Motocross för er som inte vet) och hans synpunkter på bana och säkerhetspersonal när han skadade sig i Schweiz eller det enorma arbete med att förbättra banorna i MotoGP. Jag, som tävlar på beskedlig nivå, lämnade en crossbana med öppna revbensfrakturer från en tävling förra året. Han som körde över mig stod med gråten i halsen utanför ambulansen och ville säga förlåt, trots att han bara var på fel plats och inte han vika undan. Jag är inte mycket för att hacka på folk på internet men här har du inte mycket kontakt med verkligheten.

Alla som tävlar är medvetna om riskerna med att skadas och i värsta fall med livet som insats och alla som följer motorsport ser riskerna som ett spänningshöjande moment, så har det alltid varit, den som påstår annat är en hycklare.
Däremot vill ingendera att någon skadas eller avlider under utövandet av motorsporten, ser ni skillnaden har ni fattat mig rätt.

Får däremot hävda att vissa utövare har minst en skruv lös eller några muttrar för många och en tendens till dödslängtan, men det är utanför trådens ämne, det där att pressa gränserna in absurdum.

Alla som tävlar är medvetna om riskerna med att skadas och i värsta fall med livet som insats och alla som följer motorsport ser riskerna som ett spänningshöjande moment, så har det alltid varit, den som påstår annat är en hycklare.
Däremot vill ingendera att någon skadas eller avlider under utövandet av motorsporten, ser ni skillnaden har ni fattat mig rätt.

Får däremot hävda att vissa utövare har minst en skruv lös eller några muttrar för många och en tendens till dödslängtan, men det är utanför trådens ämne, det där att pressa gränserna in absurdum.
Om man tror det så har man nog aldrig satt sig in i motorsport ordentligt.

Den största drivkraften är vinsten. Anledningen till att risker tas är för att vinna och den där känslan som vi alla haft/har med att "det händer inte mig" är enorm hos tävlignsförare på högre nivåer.
För alla som siktar på att vinna är 100% säker på att just dom är SÅ jävla mycket bättre än alla andra så det är inte dom som kommer göra misstag och skada sig.
Självförnekelse, ja. Medveten chans att man inte kommer hem? Nä, inte på den nivån som ni tror.

Mamma däremot har 100% känslan av att det kommer hända mig. Varje gång man tar ett steg framåt så kan man ju dö.

Jag är enig med Ricken. Jag har träffat fler roadraceförare än jag kommer ihåg under snart trettio års tid och jag kan garantera att jag aldrig någonsin träffat en professionell roadraceförare som ser sin sport på det sättet. Ingen - absolut ingen - sitter och funderar på eller ens accepterar några tankegångar om att nästa race sker med livet som insats.

Den som tror eller tycker något sådant förstår inte skillnaden mellan riktig racing och skrävlande gathojsåkare och andra Gösta-wannabee’s.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti