Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, alugjutning, husvagnar, vapen och allt däremellan

Om det slutar med att du måste måla för att gömma skavankerna, så tycker jag camo med kolfiber som del i mönstret vore rätt väg att gå.

Några exempel nedan. Vill du att mer av kolfibern ska synas, så verkar sista mönstret bra. Annars är jag partisk till vinter-camo.

08a3746350748e06655123217483cbb2.jpg

b2a5a1b02f078c0969cf98d55d958af2.jpg

397109170971212bfd3ce99333e5b516.jpg

96ba39409a5fb8fbbf924c305aa4c28a.jpg

461817721d46aaac99f4f42d55eb3e46.jpg
 
Om det slutar med att du måste måla för att gömma skavankerna, så tycker jag camo med kolfiber som del i mönstret vore rätt väg att gå.

Några exempel nedan. Vill du att mer av kolfibern ska synas, så verkar sista mönstret bra. Annars är jag partisk till vinter-camo.

08a3746350748e06655123217483cbb2.jpg

b2a5a1b02f078c0969cf98d55d958af2.jpg

397109170971212bfd3ce99333e5b516.jpg

96ba39409a5fb8fbbf924c305aa4c28a.jpg

461817721d46aaac99f4f42d55eb3e46.jpg
Inget dumt förslag! Får ta och funta på det :tummenupp
 
Jag såg en som gjorde en kolfiber toppkåpa till nån Kawa på Youtube och han började med att klippa trianglar som han la lite kors och tvärs vilket blev "ytlagret" sen la han stora bitar med kolfiber som han byggde med. Vet inte om det skulle funka att göra ett ytlager på det sättet, kanske inte lika snyggt som ha långt spikrak lager med kolfiberväv men kanske lika snyggt som att måla.

Tror att det bubblar för att du slipat genom och då kommer lösningsmedel från plasten in på baksidan då du plaster nästa lager.

Vad som jag är intresserad av nu är hur styv stocken är? Kan du vrida eller böja den eller är den lika styv som laminatstocken?
 
Men det var väl självaste jävla helvete då... :huvet

Av alla gånger epoxin kan välja att jävlas så gör den det nu, när stockjäveln är mer eller mindre på upploppet :mad:
20250502_085514.jpg
20250502_085509.jpg20250502_085512.jpg

Lappen över bubblorna vägrar härda, över ett dygn i torkskåpet och det vill fortfarande inte. Så fort man sätter slipen mot det så blir det en seg jävla gummigucka som bara vill rulla sig och som kletar igen sandpappret direkt. Inte mycket att välja på, bara att försöka avlägsna alltihop och lägga nytt... Vilket givetvis leder till att jag slipar igenom kolfibret under på flera ställen :huvet :mad: :gråta :finger

Seriöst. varför kan saker och ting inte bara få gå bra någon enstaka gång? :( Fan vet om det ens är lönt att försöka lappa eller om det är lika bra att börja om igen och lägga nya hela lager...

Jag såg en som gjorde en kolfiber toppkåpa till nån Kawa på Youtube och han började med att klippa trianglar som han la lite kors och tvärs vilket blev "ytlagret" sen la han stora bitar med kolfiber som han byggde med. Vet inte om det skulle funka att göra ett ytlager på det sättet, kanske inte lika snyggt som ha långt spikrak lager med kolfiberväv men kanske lika snyggt som att måla.

Tror att det bubblar för att du slipat genom och då kommer lösningsmedel från plasten in på baksidan då du plaster nästa lager.

Vad som jag är intresserad av nu är hur styv stocken är? Kan du vrida eller böja den eller är den lika styv som laminatstocken?
Han bygger väl inuti en form då antar jag? Det som läggs först hamnar ju därmed ytterst, medan jag bygger över en plugg så det som läggs först hamnar innerst och det som läggs på sist blir det synliga ytlagret.

Vet ej. Jag tror mest det handlar om att det inte fäst ordentligt på pluggen på vissa ställen, så när det blir varmt och vill slå sig så reser det istället. Det är ju understa lagret som fortfarande spökar, själva pluggen verkar inte reagera negativt med kemikalierna i sig...

Jadu, den kändes hyfsat styv åtminstone. Stark nog att stå på. Möjligen pyttelite flex i de tunna väggarna upptill ifall man försökte trycka ihop dem från sidan, men annars kändes den stenhård. Tills nu då, nu är ju typ allt laminat längs hela vänstersidan borta så... :( :huvet :censored
 
Last edited:
Men det var väl självaste jävla helvete då... :huvet

Av alla gånger epoxin kan välja att jävlas så gör den det nu, när stockjäveln är mer eller mindre på upploppet :mad:
View attachment 514304
View attachment 514302View attachment 514303

Lappen över bubblorna vägrar härda, över ett dygn i torkskåpet och det vill fortfarande inte. Så fort man sätter slipen mot det så blir det en seg jävla gummigucka som bara vill rulla sig och som kletar igen sandpappret direkt. Inte mycket att välja på, bara att försöka avlägsna alltihop och lägga nytt... Vilket givetvis leder till att jag slipar igenom kolfibret under på flera ställen :huvet :mad: :gråta :finger

Seriöst. varför kan saker och ting inte bara få gå bra någon enstaka gång? :( Fan vet om det ens är lönt att försöka lappa eller om det är lika bra att börja om igen och lägga nya hela lager...


Han bygger väl inuti en form då antar jag? Det som läggs först hamnar ju därmed ytterst, medan jag bygger över en plugg så det som läggs först hamnar innerst och det som läggs på sist blir det synliga ytlagret.

Vet ej. Jag tror mest det handlar om att det inte fäst ordentligt på pluggen på vissa ställen, så när det blir varmt och vill slå sig så reser det istället. Det är ju understa lagret som fortfarande spökar, själva pluggen verkar inte reagera negativt med kemikalierna i sig...

Jadu, den kändes hyfsat styv åtminstone. Stark nog att stå på. Möjligen pyttelite flex i de tunna väggarna upptill ifall man försökte trycka ihop dem från sidan, men annars kändes den stenhård. Tills nu då, nu är ju typ allt laminat längs hela vänstersidan borta så... :( :huvet :censored

Vad jag minns så kan man få såna effekter om man lägger på plast eller färg vid fel tillfälle, står det nåt om hur lång tid det ska vara mellan de olika lagren? Ofta brukar man ska lägga på ganska fort och om man inte gör det ska man vänta länge annars kan lösningsmedel från det man lägger på lösa upp det underliggande lagren med lite olika fenomen.

Han som gjorde kåpan gjorde en form men jag tänkte att du kunde använda samma princip fast åt andra hållet genom att lägga små trianglar som ett sista lager utvändigt.

Hoppas att det löser sig för dig.
 
Vad jag minns så kan man få såna effekter om man lägger på plast eller färg vid fel tillfälle, står det nåt om hur lång tid det ska vara mellan de olika lagren? Ofta brukar man ska lägga på ganska fort och om man inte gör det ska man vänta länge annars kan lösningsmedel från det man lägger på lösa upp det underliggande lagren med lite olika fenomen.

Han som gjorde kåpan gjorde en form men jag tänkte att du kunde använda samma princip fast åt andra hållet genom att lägga små trianglar som ett sista lager utvändigt.

Hoppas att det löser sig för dig.
Jadu, bra fråga... Biltema är ju inte överdrivet givmilda med detaljerade instruktioner gällande den här epoxin... De tidigare lagren har jag lagt med både mer och mindre tid emellan och de har åtminstone härdat ordentligt och varit slipbara efter bara några timmar i torkskåpet så jag tror inte att det handlar om härdtiden just i detta fallet, men jag vet som sagt inte...

Kanske, vet inte om det blir enklare eller svårare dock... Kanske hade funkat om jag haft en utvändig form att pressa runt stocken medan den härdar, men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna hålla en massa små kolfiberbitar på plats utan någon slags press eller form...

Tack :tummenupp
 
Jadu, bra fråga... Biltema är ju inte överdrivet givmilda med detaljerade instruktioner gällande den här epoxin... De tidigare lagren har jag lagt med både mer och mindre tid emellan och de har åtminstone härdat ordentligt och varit slipbara efter bara några timmar i torkskåpet så jag tror inte att det handlar om härdtiden just i detta fallet, men jag vet som sagt inte...

Kanske, vet inte om det blir enklare eller svårare dock... Kanske hade funkat om jag haft en utvändig form att pressa runt stocken medan den härdar, men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna hålla en massa små kolfiberbitar på plats utan någon slags press eller form...

Tack :tummenupp

Jag tror som sagt att med stor betoning på tror att du fått nåt knas mellan lagren att de undre lagren inte varit fullt härdat vilket säkert kan ta nån vecka och för mycket härdat för att den nya epoxyn ska fästa ihop med den galma, sen har du precis lyckats hitta denna tidpunkt.

Jag har varit med om nåt liknande där man skulle lägga på nästa lager inom några timmar eller typ fyra dygn, la på ett nytt lager efter två dygn och då sker sig allt. Till ett sånt här bygge skulle jag nog välja en epoxy där man kan få reda på fakta om tex inom vilket tidsspann man kan lägga på ett nytt lager, temp vid härdning osv.
 
Jag tror som sagt att med stor betoning på tror att du fått nåt knas mellan lagren att de undre lagren inte varit fullt härdat vilket säkert kan ta nån vecka och för mycket härdat för att den nya epoxyn ska fästa ihop med den galma, sen har du precis lyckats hitta denna tidpunkt.

Jag har varit med om nåt liknande där man skulle lägga på nästa lager inom några timmar eller typ fyra dygn, la på ett nytt lager efter två dygn och då sker sig allt. Till ett sånt här bygge skulle jag nog välja en epoxy där man kan få reda på fakta om tex inom vilket tidsspann man kan lägga på ett nytt lager, temp vid härdning osv.
Kan mycket väl vara så, ingen aning som sagt. Isåfall har jag lyckats pricka in exakt rätt tillfällen vid varje tidigare lager och lappning och missat just detta... Jaja, får väl se hur nästa lager beter sig helt enkelt. Att byta epoxi såhär mitt i alltihop låter vanskligt men kan ju vara något att ha i åtanke till nästa projekt.
 
Kan mycket väl vara så, ingen aning som sagt. Isåfall har jag lyckats pricka in exakt rätt tillfällen vid varje tidigare lager och lappning och missat just detta... Jaja, får väl se hur nästa lager beter sig helt enkelt. Att byta epoxi såhär mitt i alltihop låter vanskligt men kan ju vara något att ha i åtanke till nästa projekt.

Precis, jag menade inte att du ska byta epoxyn nu för då kan det nog sluta lite hur som helst, tänker på framtida projekt eller om det skulle bli en omstart. Just en gevärsstock är ju på ett sätt en betydligt mer precis konstruktion än tex en kåpa till en hoj, gevärsstocken ska ju tåla en hel del då det gäller rekylen sen ska den också vara styv för att få precision på vapnet.
 
Precis, jag menade inte att du ska byta epoxyn nu för då kan det nog sluta lite hur som helst, tänker på framtida projekt eller om det skulle bli en omstart. Just en gevärsstock är ju på ett sätt en betydligt mer precis konstruktion än tex en kåpa till en hoj, gevärsstocken ska ju tåla en hel del då det gäller rekylen sen ska den också vara styv för att få precision på vapnet.
Så är det ju, och jag experimenterar ju med precis allt just nu. Både val av material, metod vid bruk av material, design etc. Behöver inte krångla till det hela med att lägga in variabeln två olika sorters epoxi också, då blir det säkert bara pannkaka av det hela :hihi

Ja, vi får väl se om det blir en användbar stock av det hela i slutändan eller inte :) Den känns hyfsat stabil iallafall, vi får väl se om det är tillräckligt för att leverera god precision när allt är klart...

Mansförkylningen har mig fortfarande i ett järngrepp, men jag har iallafall lyckats slipa bort den dåliga plasten samt lägga ny. Efter slipning ser stocken ut såhär:UTF-81000010713.jpgUTF-81000010714.jpgUTF-81000010715.jpgUTF-81000010716.jpgUTF-81000010717.jpg
UTF-81000010707.jpgUTF-81000010711.jpgUTF-81000010712.jpg

Har bara precis slipat ner till själva kolfibret och försökt få det någorlunda slätt samt ruggat upp ytan över hela stocken, så nu ska det på ett sista lager epoxi så får vi se om det ser tillräckligt bra ut för att få fortsätta vara synligt kolfiber eller om det blir någon form av kamouflage av defekter och brister...

Färgskiftningen mellan sista lagret och de tidigare beror på att det sista lagret är slipat hela vägen ner till kolfibret medan de mörkare partierna bara är uppruggad epoxi utanpå kolfiberväv, så när det sista lagret nu täcks av epoxi borde det bli lika mörkt som resten av stocken och förhoppningsvis ser allt enhetligt och snyggt (nåja, så snyggt som jag kan åstadkomma åtminstone) ut.
 
Last edited:
Tänk på att epoxi inte är UV beständigt, den bör övermålas för att inte gulna.
Du kan lägga en klarlack över för att behålla det rena kolfiberutseendet.
 
Tänk på att epoxi inte är UV beständigt, den bör övermålas för att inte gulna.
Du kan lägga en klarlack över för att behålla det rena kolfiberutseendet.
Tack för tipset! Jag funderade redan på att lacka den i matt klarlack eftersom blänk och glans känns sisådär ur jaktsynpunkt, så det är ju bara ytterligare ett argument för att lacka :tummenupp
 
Last edited:
Såhär ser stocken ut efter sista lagret epoxi:
20250506_053548.jpg20250506_053559.jpg20250506_053603.jpg20250506_053607.jpg

Skarven syns knappt, färgskillnaden är utjämnad och det hela är mestadels blankt och jämnt. Gött! :banana Därmed är utsidan så gott som klar, förutom eventuell slutgiltig lack och sådär. Nu börjar det läskiga momentet, nämligen att gjuta bäddblocket... :skrämd
 
Last edited:
Innan själva blocket kan gjutas måste jag dock förbereda stocken och passa in lådan ordentligt så att allt sitter där det ska. Började således med att öppna upp hålen för fästskruvar och avtryckarmekanism som tills nu varit inplastade:
20250506_062742.jpg20250506_062749.jpg

Här kan man förresten se hur tjockt kolfibret är:
20250506_062801.jpg

20250506_062825.jpg

Ligger ju iallafall ett par lager där och det ser tätt och fint ut utan en massa luftbubblor så det känns ju hoppfullt för den slutliga strukturella integriteten :tummenupp Skönt också att få ett kvitto på att jag inte råkat slipa bort riktigt allt iallafall... :hihi

Sen var det dags att börja passa in själva bössan i stocken:
20250506_064529.jpg
20250506_064553.jpg
20250506_064633.jpg

Det börjar se ut som ett gevär minsann, det var som fan! :banana :yoparty :tummenupp

Tyvärr har kolfibret och epoxin byggt på lite för mycket på sina ställen så det kommer krävas en del justeringar. Bakersta kanten av lådan måste framåt/nedåt i förhållande till stocken och urgröpningen för laddhandtaget måste öppnas upp:
20250506_064715.jpg

Runt rekylklacken måste det också öppnas upp något, hela lådan ligger för högt upp på stocken:
20250506_064720.jpg

Den undre kanten på utkastaröppningen ska egentligen ligga i nivå med stocken:
20250506_064754.jpg
 
Last edited:
Efter en väldig massa försiktigt filande börjar saker och ting ramla på plats:
20250506_080640.jpg20250506_080652.jpg20250506_080939.jpg20250506_103442.jpg20250506_103528.jpg20250506_103524.jpg20250506_103616.jpg20250506_103507.jpg

Tejpen är bara där som ett tunt mellanlägg för att säkerställa att jag har frigång mellan stock och pipa då den ska vara helt friflytande när allt är klart, endast stock och låda ska ha kontakt.
 
Nu börjar det dra ihop sig till det här med bäddblocksgjutning... Ungefär såhär har jag tänkt:
20250506_120027.jpg

Planen är alltså att gjuta in dessa aluminiumblock i epoxilaminerad kolfiber, det blir väl någon slags fempelarbäddning med kringliggande kolfiberarmering kan man väl kanske säga...

Aluminiumpelarna har anpassats för att ge lådan rätt höjd i stocken, och min tanke är att helt enkelt fylla upp tomrummet med epoxidränkt kolfiber och sedan skruva fast lådan i stocken så att allt hålls i spänn precis som det kommer att göra när allting är färdiggjutet och klart. På så sätt hoppas jag på att uppnå en helt solid bäddning som är direkt formad efter lådan och som är helt fri från spänningar och dylikt... Får väl se om min teori håller i praktiken.
20250506_104205.jpg

Linjal eller annat garanterat plant mätverktyg fick inte plats, men en bit rakskuren kartong kan förhoppningsvis ge en fingervisning om att samtliga pelare ligger hyfsat lika i höjd:
20250506_131631.jpg

Efter att blocket är "grovgjutet" kommer jag dessutom göra en sista lite mer omsorgsfull bäddning, så det är inte kritiskt att allt blir helt perfekt just nu. Så länge allt det mekaniska passar i stocken och ligger bra på aluminiumpelarna så tror jag att det ska gå bra i slutändan.

Fick dock ta och slipa lite på pelarna som sitter närmst avtryckarenheten för att det skulle gå fritt:

20250506_121649.jpg

Just nu är det väldigt mycket justera, provmontera, ta isär, justera mer, provmontera, repetera etc... Men förhoppningsvis blir det bra till sist :tummenupp
 
Last edited:
Sådär, då är det väl bara att hålla alla tummar man har och be till de få möjliga eller omöjliga gudar som eventuellt inte lyckats glömma bort projektet ännu...

20250506_152649.jpg20250506_153142.jpg20250506_163850.jpg

Har ömsom hällt ner epoxi och mosat ner kolfiberväv om vartannat tills det mesta av tomrummet fyllts, därefter skruvade jag fast lådan med adekvat moment och nu är det väl bara att hoppas att vaxet jag lagt som släppmedel gör sitt, att epoxin härdar som den ska och att allt annat går enligt planen... Håll tummarna som sagt! :tummenupp Just nu är jag ganska nervös, epoxin som blev kvar i blandkoppen har redan börjat härda men det som är i stocken är fortfarande flytande... :va Jag hoppas att det har att göra med att det som blev kvar i koppen påskyndat sin egen härdning genom att generera värme vilket av någon anledning inte skett i själva stocken, kanske för att epoxin i koppen är ren och har mer epoxi i direkt anknytning till sig själv vilket skyndar på kedjereaktionen på ett sätt som inte sker i stocken eftersom det är blandat med/bundet i en massa kolfiber och därmed "utspädd" eller vad man ska kalla det... Hoppas att torkskåpet skyndar på/sätter igång processen. Vore extremt tråkigt om epoxin skulle få för sig att börja bråka igen just precis nu...
 
Last edited:
Tycker det ser ut bra nu, sista lagret gjorde mycket för utseendet. Ärt fortfarande nyfiken på hur styv stocken är?

Ser att jag inte hann svara. Jag skulle ha skippat pelarna nu och bara byggt upp med kolfiber och sen borrat ur kolfiberblocket för att pelarbädda.

För att bädda det hela så spänningslöst skulle jag skruva fast aluminiumstolparna i lådan och sen sänka ner systemet med stolpar och allt i bäddmassan då du plastar för att få det spänningslöst monterat i stocken. Systemet ska ligga stumt mot aluminiumstolparna och skruvskallarna ska bara ligga mot stolparna och stolparna ska bara vara fast plastade i stocken. Efter plastningen ska du se till att skruvhålen i stolparna är helt fria så skruvarna inte tar i nån av sidorna.

Skruva bort trycket och maskera hålet sen lär du få fylla med modellera framåt för att inte plasten ska rinna ut i pipkanalen, vaxa allt ordentliget, Jag skulle bädda med Epobed
 
Men det är ju fan och själva helvete också att saker och ting inte bara kan få gå bra någon jävla gång :huvet

Epoxin härdade till slut som tur är, men sen uppstod nästa problem... Trots noggrann vaxning hade en av skruvarna satt sig helt otroligt jävla jätteskithårt, och givetvis hände detta när jag försökaa skruva loss den:
20250507_085212.jpg
Kewken :4skrika :huvet :mad: :censored

Nåja, resten av skruvarna lossnade iallafall snällt:
20250507_091422.jpg

Eftersom skruven är fastskruvad i lådan och samtidigt fastlimmad i stocken så fanns det inte mycket chans att få loss lådan förrän skruvjäveln avlägsnats, så det blev lite merjobb att borra bort den först... När den väl var borta kunde jag gänga hålet i aluminiumpelaren för en större storlek av skruv och använda denna för att trycka ut lådan ur stocken:

20250507_110438.jpg
20250507_110433.jpg
20250507_110646.jpg

Success! :banana :yoparty Dags att beskåda resultatet:

20250507_110811.jpg
20250507_110830.jpg
20250507_110835.jpg

Det ser kanske lite kletigt ut just nu men jag tycker att det blev över förväntan, materialet har fyllt ut väldigt bra och format sig efter lådan och med alla trilskande skruvar borttagna går det lätt att lägga i och ta ur lådan (jag var lite orolig för att det skulle bli för tighta toleranser av att formgjuta hålet för rekylklacken men det funkar utan problem, skönt!) så på det hela taget är jag väldigt nöjd med detta resultat! Alla hålen linjerar perfekt med lådans fästhål och går lätt att gänga i, men min tanke är att öppna upp hålen ytterligare någon halvmilimeter så att skruvarna ligger helt fria i pelarna för absolut spänningslös montering när allt är klart. Nu ska det snyggas till lite och kontrolleras att allting fortfarande passar och fungerar innan jag går på själva fingjutningen/bäddningen! :banana

Tycker det ser ut bra nu, sista lagret gjorde mycket för utseendet. Ärt fortfarande nyfiken på hur styv stocken är?

Ser att jag inte hann svara. Jag skulle ha skippat pelarna nu och bara byggt upp med kolfiber och sen borrat ur kolfiberblocket för att pelarbädda.

För att bädda det hela så spänningslöst skulle jag skruva fast aluminiumstolparna i lådan och sen sänka ner systemet med stolpar och allt i bäddmassan då du plastar för att få det spänningslöst monterat i stocken. Systemet ska ligga stumt mot aluminiumstolparna och skruvskallarna ska bara ligga mot stolparna och stolparna ska bara vara fast plastade i stocken. Efter plastningen ska du se till att skruvhålen i stolparna är helt fria så skruvarna inte tar i nån av sidorna.

Skruva bort trycket och maskera hålet sen lär du få fylla med modellera framåt för att inte plasten ska rinna ut i pipkanalen, vaxa allt ordentliget, Jag skulle bädda med Epobed
Jag ska ta och försöka klura ut ett lämpligt sätt att testa stockens styvhetsgrad när den väl är färdig, innan dess är det ju inte så mycket lönt tänker jag. Slipning och eventuella ytterligare lager kolfiber kan ju påverka både uppåt och nedåt menar jag.

Jag ville ha pelarna på plats redan nu just för att ha dem till hjälp när jag linjerar själva lådan med stocken. Att bara fylla tomrummet med material och sen lägga i stocken kändes väldigt osäkert, så jag tänkte att om jag får pelarna på plats och ser till att de sitter stadigt så kan jag förlinjera stocken med hjälp av dem så att när jag sen gjuter blocket så är det rakt och linjerat redan från början och kräver minimalt med efterarbete... Men det kan absolut vara att din metod är bättre egentligen, eller det är väl snarare troligt att det blir bättre att göra så om man vet vad man gör. Jag är ju dock bara en glad amatör som experimenterar och spekulerar friskt, det är kanske inte alls säkert att jag skulle få till ett bra resultat med din metod då jag inte vet vad jag håller på med så jag försöker bara komma på en metod som gör att jag personligen lyckas med det jag försöker göra :)
 
Last edited:
Jag ville ha pelarna på plats redan nu just för att ha dem till hjälp när jag linjerar själva lådan med stocken. Att bara fylla tomrummet med material och sen lägga i stocken kändes väldigt osäkert, så jag tänkte att om jag får pelarna på plats och ser till att de sitter stadigt så kan jag förlinjera stocken med hjälp av dem så att när jag sen gjuter blocket så är det rakt och linjerat redan från början och kräver minimalt med efterarbete... Men det kan absolut vara att din metod är bättre egentligen, eller det är väl snarare troligt att det blir bättre att göra så om man vet vad man gör. Jag är ju dock bara en glad amatör som experimenterar och spekulerar friskt, det är kanske inte alls säkert att jag skulle få till ett bra resultat med din metod då jag inte vet vad jag håller på med så jag försöker bara komma på en metod som gör att jag personligen lyckas med det jag försöker göra :)

Ser ut hyfsat bra, jag skulle nog ta och försöka fixa till bäddningen lite till med att slipa bort ca 1 mm och sen bädda en gång till för att få 100% anliggning utan luftfickor.

Förstår att du vill ha pelarna för att positionera systemet i stocken men om man ska göra detta med pelarna skulle jag först limma plasta fast den främre och bakre pelaren i rätt position och sen montera de andra tre fastskruvade i systemet vid plastningen och fästa dessa vid bäddningen. Andra alternativet är att bädda med styrpinnar genom att bara ha pinnar i skruvhålen och sen strycka ner systemet till rätt position och sen dra lite tejp runt det hela så det hålls på plats.

Vad jag har fått lära mig är att man fixerar systemet i rätt position i stocken utan skruvarna, vissa börjar med att stödbädda en punkt i pipkanalen och en liten punkt bak vid lådstjärten eller så hittar man på nåt som kan ge stödpunkter, tex tejp runt pipan en liten avklippt spik längs bak elelr vad man nu kommer på. Då man har dessa punkter så kan man skruva på stolparna och sen bädda allt på en gång då får man inga spänningar. Gör man en vanlig bäddning utan stolpar har man bara styrpinnnarna i skruvhålen och trycker ner systemet till det tar stopp på stödpunkterna och drar tejp eller nåt annat runt det hela som bara håller systemet på plats.

Väldigt intressant tråd, jag planerar själv för en kombinerad aluminium och laminatstock till grabbens Anschutz 2002 luftgevär.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top