Biltemas olja?

Här frågas det om det billigaste olja,däck ,batterier om det nu är så dyrt med allting.till din motorcykel.
Sälj motorcyklen och gå på krogen för pengarna.
Krogen är nämligen det enda stället där folk inte bryr sig om vad det kostar!
Det gör dom visst det.
Folk klagar på restaurangpriser och krögare gråter i lokaltidningarna. Läste det senast igår.
En fyra GT 150-170 spänn
Öl 90 spänn, stor stark är bara 40 cl.
Ett 100 kronorsvin kostar 800.

Krögarna har inte hämtat sig sen pandemin säger dom.

Det kan kvitta. Vi (jag och mitt crew) går på krogen ibland, det kostar, kanske inte prisvärt.
Folk klagar, fast inte alla och folk klagar på olika saker.
”Vaskar gärna en Dompa men hundskit på mina handsydda italienska.”
”Sluta gnäll över lite hundskit, polishästarna då, skiter lådvis.”
Tänker ibland på kvinnorna på ekonomiavdelningen förr som gillade att håna säljare och chefer med sina yuppienallar. Nu sitter mobilerna fast i handen på dom. Sociala medier, blommor och kakrecept plus att de sprutar ur sig små korta ”insändare” om allt möjligt. Å bekräftelse.
Ja, nä, det är ingen större skillnad mot medelålders män på ett motorcykelforum. Som förmodligen också hänger på sociala medier.

Har skrivit det förut, syftet med forum oavsett, bil, båt, motorcykel eller bygga hemma är, ja vad är eller var det nu igen?
Att hitta prisvärda produkter och att lära sig att göra jobbet själv. Verkstadstid i aug-sept?

Fattig och snål eller ekonomisk? Är det fult att vilja lära sig sin hoj. Bra olja till ett bra pris är inte automatiskt något dåligt.
Ny hoj och servicebok, ja det svänger. Killarna från förr har blivit äldre, ungarna flyttar hemifrån, annat boende eller låna om på kåken, karriär, medelinkomsttagare eller högre. Pengar är inte en lika trång sektor som på nittiotalet när forum började dyka upp på internet.
Det har gått några år från 28.8-modemet till att glida runt på hojmässa i sin utanpåskjorta.
Såssarna har blivit moderater.

Olje- och däckspriser är väl skitsamma? Det där sätter killarna på verkstan upp på fakturan.

Nu sparkar jag hellre uppåt än neråt.
Jag gillar gamla och snygga hojar, kör olika prisnivåer på olja efter hojarnas behov. Däck, behöver inte ha greppet längre. Inte maximala egenskaper i alla temperaturer, underlag och farter. Jag har slutat urskuldra mig att mitt bakdäck ser ut att ha suttit på en sidovagnshoj. Jag skryter gärna om mina 16-18 år gamla däck med torrsprickor, kör på vintern, grusbilarna på Slingerbulten ligger bakom i kurvorna när det är halt.
Meckar själv eller lämnar in beroende på.
Jag rörde inte en min när 14 papp sögs ur mitt kort. Vad andrahandsmarknaden sedan tycker om mina hojar skiter väl jag i. Underhåll så de håller. Jag har redan fått ut i värde/nöje motsvarade vad jag betalade.

Att fråga efter tips är ju (var ju) en av grundstenarna i forumvärlden. Trådarna är (var?) välbesökta av en anledning.
Jag är diodblinkersmotståndare såklart. Dessa trådar var välbesökta tidigare, ”alla” skulle uppgradera. Modernt, syns bättre, utveckling mm.
Nya trådar i samma ämne startades. Blinkar inte, lyser bara, reläer. Hjälp! Med köp en hoj som har diodblinkers då snålål. Rinnande blinkers woooohoo!
Nu är det drler och extraljus som på en mods-skoter på 60-70-talet. Ok

Att det är mer politik och samhällskunskap än projekttrådar är tråkigt ur ett hojåkarperspektiv. Vi har några trådar👍
Plus att vi har några bild- och resetrådar.

Ja det finns mycket att klaga på och gnälla över. 😄😄

Undrar var jag hittar billigaste 98 oktan. Bensinpriser.nu uppdaterar inte 98 längre.
Åka runt och leta. 10-öringar att tjäna. Inte åka för långt och tanka så vinsten äts upp. Ett ekonomitips. 😎
 
Men då har du i alla fall kategoriserat in oljans egenskaper efter pris....eller..??
Det är ju det som fortfarande är ett mysterium. MA2 och API SL är i alla fall mitt minimum, om oljan sedan är en 15W-40, eller 5W-60 spelar inte lika stor roll.

Förresten, min KTM450 motor går märkbart svalare nu med nya avgassystemet, så det duger nog bra med 15W-40.
 
Det gör dom visst det.
Folk klagar på restaurangpriser och krögare gråter i lokaltidningarna. Läste det senast igår.
En fyra GT 150-170 spänn
Öl 90 spänn, stor stark är bara 40 cl.
Ett 100 kronorsvin kostar 800.

Krögarna har inte hämtat sig sen pandemin säger dom.

Det kan kvitta. Vi (jag och mitt crew) går på krogen ibland, det kostar, kanske inte prisvärt.
Folk klagar, fast inte alla och folk klagar på olika saker.
”Vaskar gärna en Dompa men hundskit på mina handsydda italienska.”
”Sluta gnäll över lite hundskit, polishästarna då, skiter lådvis.”
Tänker ibland på kvinnorna på ekonomiavdelningen förr som gillade att håna säljare och chefer med sina yuppienallar. Nu sitter mobilerna fast i handen på dom. Sociala medier, blommor och kakrecept plus att de sprutar ur sig små korta ”insändare” om allt möjligt. Å bekräftelse.
Ja, nä, det är ingen större skillnad mot medelålders män på ett motorcykelforum. Som förmodligen också hänger på sociala medier.

Har skrivit det förut, syftet med forum oavsett, bil, båt, motorcykel eller bygga hemma är, ja vad är eller var det nu igen?
Att hitta prisvärda produkter och att lära sig att göra jobbet själv. Verkstadstid i aug-sept?

Fattig och snål eller ekonomisk? Är det fult att vilja lära sig sin hoj. Bra olja till ett bra pris är inte automatiskt något dåligt.
Ny hoj och servicebok, ja det svänger. Killarna från förr har blivit äldre, ungarna flyttar hemifrån, annat boende eller låna om på kåken, karriär, medelinkomsttagare eller högre. Pengar är inte en lika trång sektor som på nittiotalet när forum började dyka upp på internet.
Det har gått några år från 28.8-modemet till att glida runt på hojmässa i sin utanpåskjorta.
Såssarna har blivit moderater.

Olje- och däckspriser är väl skitsamma? Det där sätter killarna på verkstan upp på fakturan.

Nu sparkar jag hellre uppåt än neråt.
Jag gillar gamla och snygga hojar, kör olika prisnivåer på olja efter hojarnas behov. Däck, behöver inte ha greppet längre. Inte maximala egenskaper i alla temperaturer, underlag och farter. Jag har slutat urskuldra mig att mitt bakdäck ser ut att ha suttit på en sidovagnshoj. Jag skryter gärna om mina 16-18 år gamla däck med torrsprickor, kör på vintern, grusbilarna på Slingerbulten ligger bakom i kurvorna när det är halt.
Meckar själv eller lämnar in beroende på.
Jag rörde inte en min när 14 papp sögs ur mitt kort. Vad andrahandsmarknaden sedan tycker om mina hojar skiter väl jag i. Underhåll så de håller. Jag har redan fått ut i värde/nöje motsvarade vad jag betalade.

Att fråga efter tips är ju (var ju) en av grundstenarna i forumvärlden. Trådarna är (var?) välbesökta av en anledning.
Jag är diodblinkersmotståndare såklart. Dessa trådar var välbesökta tidigare, ”alla” skulle uppgradera. Modernt, syns bättre, utveckling mm.
Nya trådar i samma ämne startades. Blinkar inte, lyser bara, reläer. Hjälp! Med köp en hoj som har diodblinkers då snålål. Rinnande blinkers woooohoo!
Nu är det drler och extraljus som på en mods-skoter på 60-70-talet. Ok

Att det är mer politik och samhällskunskap än projekttrådar är tråkigt ur ett hojåkarperspektiv. Vi har några trådar👍
Plus att vi har några bild- och resetrådar.

Ja det finns mycket att klaga på och gnälla över. 😄😄

Undrar var jag hittar billigaste 98 oktan. Bensinpriser.nu uppdaterar inte 98 längre.
Åka runt och leta. 10-öringar att tjäna. Inte åka för långt och tanka så vinsten äts upp. Ett ekonomitips. 😎
Du glömde julpyntet. Julpynt på hojen! Och hur vi måste pynta hojarna till påsk också.

😏 .. kanske ska tilläggas också att det handlar inte alltid om att vara snål, eller ens ekonomisk. För mig är det oftast lite prestige, jag vill inte bli blåst av vem som helst, och helst så lite möjligt.
 
Ingen som funderat över om man skulle 'spetsa' sin egen olja? Man köper billigaste kompatibla på t ex Biltema, sen köper man tillsatserna som zink , .. osv, och gör sin egna cocktail. Sen kan man buteljera och sälja sin lilla häx-olja till entusiaster som religiöst dyrkar eländet 😃
 
Ingen som funderat över om man skulle 'spetsa' sin egen olja? Man köper billigaste kompatibla på t ex Biltema, sen köper man tillsatserna som zink , .. osv, och gör sin egna cocktail. Sen kan man buteljera och sälja sin lilla häx-olja till entusiaster som religiöst dyrkar eländet

Tänker osökt på den där alkisen i Lucky Luke som åker runt i sin vagn och säljer sin mirakelblandning som funkar mot alltifrån fotsvamp till tandvärk och gikt.


Mvh
 
Ingen som funderat över om man skulle 'spetsa' sin egen olja? Man köper billigaste kompatibla på t ex Biltema, sen köper man tillsatserna som zink , .. osv, och gör sin egna cocktail. Sen kan man buteljera och sälja sin lilla häx-olja till entusiaster som religiöst dyrkar eländet 😃
När vi roade oss med rattlåsracing på Tullinge var det en kille som sålde "egen" olja i vad som såg ut som saftdunkar. Främsta säljargumentet var att han själv körde med den.
Eftersom vi ansåg att det var näringsverksamhet bad vi om betalt för det, men då stoppade han undan dunkarna.
 
Tänker osökt på den där alkisen i Lucky Luke som åker runt i sin vagn och säljer sin mirakelblandning som funkar mot alltifrån fotsvamp till tandvärk och gikt.


Mvh
Ja precis. Jag har ju tillsatt åtminstonne EN "hemlig ingrediens", behöver inte tala om exakt vad eller hur mycket. Då får dom analysera oljan i ett labb.

Så vad mer kan vi tillsätta för att få olja lite 'smidigare'? Vad är det dom tillsätter annat än zink? Lite finmalet magnesium kanske, det skulle kunna ge oljan lite mer 'glid'.

Och så kanske nåt färgämne typ grön, så att man skapar ett överraskande fascinationsmoment hos användaren. Vi skriver att det är den sällsynta mineralen "glidradmium" som ger oljan dess grönaktiga färg. "En mineralisk korrall från den hemliga ön i Stilla Havet, där den ger klipporna deras gröna och mycket glatta egenskap - nu finns den i DIN motorolja!"

Jag skulle lätt kunna blåsa mig själv på det där. Nu blir jag verkligen sugen. Måste till Maxi .. dom har karamellfärg där va?
 
Det är någon garage-lallare på YT som marknadsför en mirakeltillsats.
Han har t o m kokat ihop ett friktionstest för att visa hur mycket bättre olja blir med hans hopkok.
Så nog finns snakeoil-säljarna kvar.
Vem minns SLICK?
 
Ja precis. Jag har ju tillsatt åtminstonne EN "hemlig ingrediens", behöver inte tala om exakt vad eller hur mycket. Då får dom analysera oljan i ett labb.

Så vad mer kan vi tillsätta för att få olja lite 'smidigare'? Vad är det dom tillsätter annat än zink? Lite finmalet magnesium kanske, det skulle kunna ge oljan lite mer 'glid'.

Och så kanske nåt färgämne typ grön, så att man skapar ett överraskande fascinationsmoment hos användaren. Vi skriver att det är den sällsynta mineralen "glidradmium" som ger oljan dess grönaktiga färg. "En mineralisk korrall från den hemliga ön i Stilla Havet, där den ger klipporna deras gröna och mycket glatta egenskap - nu finns den i DIN motorolja!"

Jag skulle lätt kunna blåsa mig själv på det där. Nu blir jag verkligen sugen. Måste till Maxi .. dom har karamellfärg där va?
Molybdenum disulfid kanske?
 
Men då har du i alla fall kategoriserat in oljans egenskaper efter pris....eller..?? :va
Kanske. Motul till TDMen för att det är en olja som rekommenderas av andra som är både kunniga, oljeintresserade och som jobbar med motorcyklar. Plus en massa andra.
Ingen avråder från Motul 7100. 10.000 mil utan problem. Inget behov av ventiljustering på dessa 10.000 mil eller mer
Jag köper den över disk på ”min” mc-verkstad. Supportar lokalt. Till listpris, ibland får jag billigare. Ibland kommer jag på att man kan pruta och då frågar jag. Eller så var det något annat jag prutade på. Brembobeläggen, fast det var ju dom som gav mig ett bättre pris. Jag supportar men prutar, går det ihop?

Kawan får Biltemaolja, delsyntet. Har kört de på de tio oljebytena jag gjort på 5000 mil.
Prisvärd olja. Rätt klassificering. Kopplingen slirar inte. Kamloberna är fina. Verkstan rekommenderar inte Biltemaolja ens till Kawan. Jag ser ingen anledning att byta.
Billig och good enough.

Det är möjligt att TDMen skulle kunna klara en sämre/billigare olja och Kawan en dyrare/bättre olja. Samma till båda?

Jag är nöjd med mina val och hojarna verkar också nöjda. 🙂
 
När vi roade oss med rattlåsracing på Tullinge var det en kille som sålde "egen" olja i vad som såg ut som saftdunkar. Främsta säljargumentet var att han själv körde med den.
Eftersom vi ansåg att det var näringsverksamhet bad vi om betalt för det, men då stoppade han undan dunkarna.
Varför börjar jag tänka på Pettersson & Bendel ? Två kumpaner som gick runt och erbjöd hemmafruarna för 100 år sedan att byta till ny jord i blomkrukorna. Kumpanerna startade med några liter jord.
Tog med sig Anderssonskans gamla jord och Jansonskan fick Anderssonskans jord.
Och så vidare.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top