GPX - kopia av KTM?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Stora motorcykel-ön
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Nån som hört nåt om dessa hojar? Ser väldigt mycket ut som KTMs lite äldre modeller.


Ser ut som att delarna är typ bolt-on. Plasterna fram är lite annorlunda bara.

GPX.jpg
 
Vid stadskörning kan man ladda lite extra i .gpx-filen...

Amerikansk Fiddyimportör (möjligen mormoner?) som inte gjorde en Birka och blåste alla sina köpare, utan fortsatte odla kontakterna i Kina och dessutom vårda sina kunder. Hojarna blev bättre och större - men däremot inte så billiga längre.


Verkar som man försöker positionera sig som ett Thailändskt märke nu, men jag är skeptisk.
Jag ser dem fortfarande som en kinahoj. 250-fyrtaktaren är Loncinmotorer, så effekten stannar väl kring 20-22 hästar. Finns tvåtaktare också.


Inget för mig.
 
Last edited:
Nån som hört nåt om dessa hojar? Ser väldigt mycket ut som KTMs lite äldre modeller.


Ser ut som att delarna är typ bolt-on. Plasterna fram är lite annorlunda bara.

View attachment 512288
Ram, sving, hjul, drev och plast ser definitivt ut som KTM iallafall.
 
Det finns provkörningar på youtube och jag har sett det skrivas lite om dom på nåt forum eller om det var facebook. Det är länge sedan jag såg det så jag har glömt var.
 
Finns som 300 tvåtakt också.Var en provkörning i Dirtbike för något nummer sedan.
 
Kanske pga. av det som nämns i videon, en kopia men med sämre material och toleranser?

Personligen så väger även argumentet att inte stötta den här typen av affärsverksamhet tungt för mig.

Ja, som med alla andra kinaprylar.

Jag trodde han syftade på regler med varumärkesintrång och liknande. Alltså ett problem som inte brukar gälla privatpersoner för eget bruk utan importörer som ska sälja varorna vidare.
 
Jag tänkte att chansen att få tag i delar är är så länge lite större chans på KTM/Husqvarna/Gasgas... :)

Vissa modeller lär det väl vara som med Volvo 240/740/940 och MB 124 att det aldrig kommer att bli brist på reservdelar eftersom kritisk massa på fordon passerats för länge sedan. Med kritisk massa menas att det finns många stående och skrotade exemplar för varje rullande; samtidigt som andelen rullande minskar för varje år. Närmast oändlig tillgång på reservdelar…

Och tillräckligt många rullande för att tillverkare av reservdelar skall ha incitament att lagerföra slitagedelar.


Mvh
 
Vissa modeller lär det väl vara som med Volvo 240/740/940 och MB 124 att det aldrig kommer att bli brist på reservdelar eftersom kritisk massa på fordon passerats för länge sedan. Med kritisk massa menas att det finns många stående och skrotade exemplar för varje rullande; samtidigt som andelen rullande minskar för varje år. Närmast oändlig tillgång på reservdelar…

Och tillräckligt många rullande för att tillverkare av reservdelar skall ha incitament att lagerföra slitagedelar.


Mvh
Tänkte mest att det är KTM:s enduromodeller vi pratar om och där är det väldigt många delar som är antingen likadana oavsett årsmodell eller utbytbara mellan årsmodellerna. Det är inte så svårt att hitta alternativ heller.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top