KTM förlänger garantin

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Hallå!
Såg nyss att KTM förlänger sin garanti. Den gäller en del av deras modeller och man erbjuds att förlänga garantin.

Hur är det med KTM och då speciellt den svenska generalagenten, har möjligheten att reklamera fel via garantin förbättrats?
Ni som kör KTM och nåt havererat, har ni fått hjälp?
Är det lika illa som det ryktats om eller har det steppats upp?
Kommentarer?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Kör en 22 1290 GT som köptes med 100 mil på mätaren förra säsongen. Nu gått 1000 mil. Helt problemfritt ( vilket jag förväntar mig).

Tänker att om hojarna är så dåliga som sägs på diverse forum så skulle inte KTM överleva som märke.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kör en 22 1290 GT som köptes med 100 mil på mätaren förra säsongen. Nu gått 1000 mil. Helt problemfritt ( vilket jag förväntar mig).

Tänker att om hojarna är så dåliga som sägs på diverse forum så skulle inte KTM överleva som märke.
Vet inte om de är särskilt dåliga, men de verkar vara onödigt? komplicerade konstruktioner - följ denna reparation (3 avsnitt).
Hade nog undvikit en 1290 där garantin gått ut. Iofs så är många moderna hojar superkomplicerade att meka.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hallå!
Såg nyss att KTM förlänger sin garanti. Den gäller en del av deras modeller och man erbjuds att förlänga garantin.

Hur är det med KTM och då speciellt den svenska generalagenten, har möjligheten att reklamera fel via garantin förbättrats?
Ni som kör KTM och nåt havererat, har ni fått hjälp?
Är det lika illa som det ryktats om eller har det steppats upp?
Kommentarer?


Baserat på historisk erfarenhet från KTM Sverige så skulle dubbelt så lång garantitid bara innebära fördubblad tid för konflikt, besvikelser och förnedring.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Baserat på historisk erfarenhet från KTM Sverige så skulle dubbelt så lång garantitid bara innebära fördubblad tid för konflikt, besvikelser och förnedring.
Utvecka gärna för jag har vid några tillfällen varit nära att köpa en KTM men tvekat då garantihanteringar upprört många.
Jag har till och med beställt en ny 690 för några år sen av Ragnar på Din Mc, sen försvann både Ragnar och beställningen, inte hört ett knyst från Din Mc, tack så mycket.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Utvecka gärna för jag har vid några tillfällen varit nära att köpa en KTM men tvekat då garantihanteringar upprört många.
Jag har till och med beställt en ny 690 för några år sen av Ragnar på Din Mc, sen försvann både Ragnar och beställningen, inte hört ett knyst från Din Mc, tack så mycket.


Själv sålde jag min sista KTM 1976, så allt jag har är andras stories.
Rasade LC8or där allt skylldes på ägarna utan grund och fullt legitima garantianspråk avvisades.
1290 Adventure med kastande framfälg som var obehaglig att köra med i motorvägshastighet.
"Det är sådant man får räkna med med ekerfälgar".

Mängder med handlarkommentarer i stil med "ja, det är inget vi får ut från generalagenten, men vi få försöka hjälpa dig (kunden) själva, så klart.

Ryktet säger att uppbrottet Carlbarks - KTM skedde efter att kilovis med icke ersatta garantreparationer övergått i illaluktande surdeg.

Så, inget eget förstahandsmaterial. Men förskräckande mycket stories från drabbade jag känner och har förtroende för. Somliga av dem aktiva härinne till och från.

Kompisen med ny 1290 Adventure som närmast blev idiotförklarad av KTM med sitt kastande framhjul gick till sist till en cykelhandlare som ekrade om hjulet från grunden och fick det rakt.

I min värld har KTM den i särklass sämsta eftermarknadsservicen sedan 20 år tillbaks, och jag ser inga tecken på att det ändrat sig.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vet inte om de är särskilt dåliga, men de verkar vara onödigt? komplicerade konstruktioner - följ denna reparation (3 avsnitt).
Hade nog undvikit en 1290 där garantin gått ut. Iofs så är många moderna hojar superkomplicerade att meka.
Bara att man måste demontera hela motorn för att komma åt växellådan :gnissla
Fan värre än en BSA från 60-talet!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hallå!
Såg nyss att KTM förlänger sin garanti. Den gäller en del av deras modeller och man erbjuds att förlänga garantin.

Hur är det med KTM och då speciellt den svenska generalagenten, har möjligheten att reklamera fel via garantin förbättrats?
Ni som kör KTM och nåt havererat, har ni fått hjälp?
Är det lika illa som det ryktats om eller har det steppats upp?
Kommentarer?
Jag gjorde ett snedsteg i mitt motocykelägande för några år sedan.
Den otroheten blev en mycket traumatisk upplevelse (SD 1290R).
Kundupplevelsen var inte bara usel, den utgjorde en djupt tragisk period av mitt liv.
Det slutade med att jag skippade garantin, till förmån för min mentala hälsa.
Köpte alkohol för vinstmaginalen som verksaden hade, och gjorde alla jobb själv - full och glad (jäklar vad mycket whiskey man fick för den pengen).
Sedan fick hojen gå vidare till Finland, till en förmodligen redan alkoholiserad människa som antagligen kunde fortsätta i samma anda.
Det tog några år, men nu mår jag mycket bättre....
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Slavcylindern på min 690 smc uttagen 2020 havererade(surprise) för andra gången våren 2021 inom 2 års garantin när jag var ute och körde en vacker vårdag i södra Stockholm. Ringde KTM-assistansen som skickade en bärgare som hämtade hojen och körde den till DinMC som bytte slavcylindern till en uppdaterad som håller sedan dess(ta i trä). Får väl gå under kategorin godkänt.
 

HardstyleBeatz

De draaaaar
Gick med
26 May 2013
Ort
Nerike
Hoj
2022, Yamaha MT-07
Jag är sjukt sugen på en 1290 Super adventure s men är skraj i och med alla historier och inlägg både här och på facebook gällande Ktm generellt. Batterin som ställer till det med startproblem, sidostödsgivare som gör motorcykeln obrukbar o felkoder är sånt som återkommer när jag läser. Är de verkligen så dåliga? Hur kan japanerna vara så bra då istället?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japanerna är så bra för att de görs inom ramen för japansk företagskultur. Där handlar allt om kvalitet (dvs rätt kvalitet, jämnhet i produktion, kontroll över underleverantörer, kvalitetskontroll i alla led ÄVEN hos underleverantörer osv).

Det man får är grejor som nye kommer att fallera. Det man INTE får är sista skriket vad gäller teknik, bells&whistles och den långa tillbehörslistan vid beställning.

På 1980-talet var det annorlunda men då påverkades också hållbarhetsryktet och det misstaget gör man inte om.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Japanerna är så bra för att de görs inom ramen för japansk företagskultur. Där handlar allt om kvalitet (dvs rätt kvalitet, jämnhet i produktion, kontroll över underleverantörer, kvalitetskontroll i alla led ÄVEN hos underleverantörer osv).

Det man får är grejor som nye kommer att fallera. Det man INTE får är sista skriket vad gäller teknik, bells&whistles och den långa tillbehörslistan vid beställning.

På 1980-talet var det annorlunda men då påverkades också hållbarhetsryktet och det misstaget gör man inte om.
Men det är inte heller som att åttiotalet var någon storhetstid för kvalitetsryktet hos de flesta europeiska motorcykelmärken så det kanske bara var något med det decenniet? Mitt ex var född på åttiotalet och hon var inte normal nånstans, bara en sån sak?!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag är sjukt sugen på en 1290 Super adventure s men är skraj i och med alla historier och inlägg både här och på facebook gällande Ktm generellt. Batterin som ställer till det med startproblem, sidostödsgivare som gör motorcykeln obrukbar o felkoder är sånt som återkommer när jag läser. Är de verkligen så dåliga? Hur kan japanerna vara så bra då istället?

Jag har också varit nära att köpa en några gånger tror att dom som har är mestadels nöjda.

En kompis köpte en ny 1190 tror det var första året dom kom. Felen började redan på väg hem från butiken och fortsatte lång tid (många olika fel)

Min chef köpte en ny 1290 för några år sedan. På första resan så tugga kamkjedjan över på autobahn.
Men han tycker om den och köpte en ny igen förra året.

När man åker runt nere i Europa så är det jättemycket GS men även gått om 1090/1190/1290 så den är nog bra. På senare år har det blivit mycket Ducati multistrada också.

Träffade en BMW GS förare förra året som haft så mycket olika svårlösta fel så tillslut tog BMW tillbaka den men han gillade den så tog ut en ny likadan.

Alla kan gå sönder men det viktigaste är att man får hjälp när det strular.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men det är inte heller som att åttiotalet var någon storhetstid för kvalitetsryktet hos de flesta europeiska motorcykelmärken så det kanske bara var något med det decenniet? Mitt ex var född på åttiotalet och hon var inte normal nånstans, bara en sån sak?!

Haha nä men då drev Yamaha och Suzuki teknikrejset så in i bängen att till och med Honda släppte ut oprövade kort (första VF750) som visade sig vara en citron. Det åtgärdade man ju med VFR750 nästan direkt men skadan var skedd. Läste någonstans att någon av de stora japanska tillverkarna informellt bad Yamaha och Suzuki att dra ned lite, det skadade dem allihop… kanske en skröna, vem vet? Honda kom igen liksom övriga men sedan i och med elektronikboomen fick BMW, Ducati och KTM gå först och ta smällarna. Som Ducati märkligt nog hade minst av!

Det brukar ta några år, sedan finns finessen på japanhojarna också, kanske lite mindre fancy men å andra sidan sällan/aldrig en källa till fel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har också varit nära att köpa en några gånger tror att dom som har är mestadels nöjda.

En kompis köpte en ny 1190 tror det var första året dom kom. Felen började redan på väg hem från butiken och fortsatte lång tid (många olika fel)

Min chef köpte en ny 1290 för några år sedan. På första resan så tugga kamkjedjan över på autobahn.
Men han tycker om den och köpte en ny igen förra året.

När man åker runt nere i Europa så är det jättemycket GS men även gått om 1090/1190/1290 så den är nog bra. På senare år har det blivit mycket Ducati multistrada också.

Träffade en BMW GS förare förra året som haft så mycket olika svårlösta fel så tillslut tog BMW tillbaka den men han gillade den så tog ut en ny likadan.

Alla kan gå sönder men det viktigaste är att man får hjälp när det strular.

Instämmer helt.

BMW är ett bra exempel. De skall ju vara först med det senaste och då kommer x antal ofärdiga eller ibland kanske rentav dåliga lösningar ut till konsument.

Men det är där det sedan skiljer sig åt.

BMW-handlaren får besked från fabriken: Kunden skall hållas skadeslös, BMW centralt tar kostnaden. Kund får lånehoj, Öhlinsdämpare istället för trasig ESA, nya fälgar på stubben eller som nu: ny kardan monterad på sin gamla kanske 10.000-mila hoj. Kostnadsfritt och med största möjliga hänsyn till ev semestrar, resor och/eller avstånd till verkstad. Det är nästan Lexus-klass på det och så mycket mer förvånande som bilsidan hos samma märke snarare håller KTM-standard på sin eftermarknad…

2017 var det ju ojämna ekerfälgar på både BMW och KTM. Gissa om det hanterades olika? Någon sade att det dessutom var precis samma underleverantör, vilket låter rimligt.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top