Scootertråden.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Överkroppen är fortfarande ett större problem för en medelålders vit CIS-man.

Att luta sig fram över styret för att nå 80 är möjligt - men någon man känner kan ju se en...

Därför bygger jag streamliner av min SCV 100 Lead. Inte mindre skämmigt, egentligen - men med ett syfte: 1000 miles inom 24 h.

Min Lead har 102cc till sitt förfogande.
Landar jag en IBA körning med den är någon av scootrarna med Minarellis 100cc nästa steg i jakten mot nollpunkten - hur liten hoj kan man köra Ironbutt med?
Är det inte så att alla 125cc, och i synnerhet scootrar, bäst lämpar sig för körning i stan och förorter? Vägar med 50, 60 och kanske 70km/t. Även min i sammanhanget relativt pigga Suzuki GP125 (15hk) känns väldigt tunn på större vägar. 70-80 är relativt ok, allt däröver är plågsamt. Och man tappar fart rejält i motlut och vid motvind.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nja, det beror förstås på modell. Inte enbart motoreffekt utan även chassiet.

Min gamla Yamaha YP 125 ("lill-Majesty") med 11 vilda(?) hästar funkade upp till 90-vägar men inte så mycket mer. Den toppade c:a 105 på mätaren och kanske uppåt 110 om det inte lutade åt fel håll. Motorväg var alltså inte rätt miljö.

Men det gick att köra landsväg så länge man höll sig på det mindre vägnätet och inte hade några större behov att köra om någon medtrafikant.

EDIT: Fast VS här på forumet ("den vittfarne" :) ) har i andra sidan kört autobahn med sin Innova 125. I lastbilsfilen. Gick fin-fint om jag minns rätt att slipstreama bakom långtradarna. Om man är modig nog att ligga tilräckligt nära.
 
Last edited:

rickards

Medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki address
Har lite mixed feelings för min Suzuki Adress 110cc, går oerhört soppasnålt och är billig att äga på alla vis. Liten som en moppe så mkt smidigt att glida förbi köer med, och jag verkar kunna fulparkera vart som helst utan att åka på böter. Så det praktiska är svårt att förneka. Men den är slö, toppar väl omkring 95 kmh, men är det motvind och lite uppförsbacke hamnar man på 80 kmh ibland. Förvisso räcker det hur bra som helst för att åka till jobbet som är huvudsyftet men fartresursena är inte att skryta med. Skulle vilja ha lite bättre klipp i starten också när man ska pipa före bilarna. Att den ser ut som en modern moped gör att jag ibland skäms lite när jag kommer på den, och drömmer om en klassik Vespa istället. Men hur som, oerhört billig och praktiskt på alla vis. Gissningsvis är kvaliteten utmärkt också.

Men jag tänker nog ändå att den kommer bytas ut mot en Vespa 300 gts på sikt. Vill ha lite bättre drag, och bättre möjlighet att kunna skjutsa ibland utan att det går så jäkla trött. Vespa är väl betydligt dyrare i soppaförbrukning och övriga driftskostnader, men troligen betydligt roligare också. Dock kostar väl en Vespa minst tredubbla i inköpspris också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Cygnus"

Låter som något man borde låta doktorn titta på om det satt på kroppen någonstans...

"Fan, jag har fått en cygnus i skrevet", ja det låter som en åkomma...

Jag snackade lite med en gubbe som jobbpendlade med någon scooter, han sa att man snabbt började gilla skåpbilar, när dom passerade och man svängde ut bakom dom så gick det att hålla 110 även om det varvade mycket.

Han (äldre gubbe) var även rökare, och påstod att lyckades man bara tända ciggen så kunde man röka medan man låg i suget bakom, men jag inbillar mig att man måste ligga otäckt nära bakom då

Går det inte att trimma dessa fordon, åtminstonde ta bort eventuella strypningar?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Klippt bort!

Men jag tänker nog ändå att den kommer bytas ut mot en Vespa 300 gts på sikt. Vill ha lite bättre drag, och bättre möjlighet att kunna skjutsa ibland utan att det går så jäkla trött. Vespa är väl betydligt dyrare i soppaförbrukning och övriga driftskostnader, men troligen betydligt roligare också. Dock kostar väl en Vespa minst tredubbla i inköpspris också.
Ja, Vespa 300 är pigg nog upp till dryga 100, sedan går det lite trögare. Den toppar väl 120-130. Jag har faktiskt inte toppat min, jag har inte känt behovet så som jag använder den. Är sällan på motorväg, även om jag vet att det fungerar utmärkt att rulla på mil efter mil på E6 i 110+.

Vid rödljus i stan är den svårslagen. Man är iväg innan övrigt trafikanter hunnit tänka ordet "dragläge". Har ännu inte, efter två år med Vespa, fått spö vid något rödljus. Men det kommer väl en vacker dag när man möter en Porsche- eller BMW-ägare vars ego inte klarar av att blir avhängda av en scooter.

När jag hade min förra scooter (Kawasaki J300, med 28 hästar!) hände det en (1) gång på 5 år att jag fick däng vid ett rödljus. En Porsche av nyare modell som vill visa sin långa... "kofångare"? :)

Fast som du själv skriver, en Vespa kostar mycket i inköp!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man har en sådan där Cygnus 125:a (eller vilken annan 125-scooter som helst antagligen) med ett sådant där jättesegel, eller framruta som man också kan säga. Att det går bra i medvind kan jag förstå, men hur är det när det blåser motvind? Orkar den köra förbi eu-mopparna, eller får man ligga i lä bakom dem?

Frågar åt en kompis...

Den passerar 100 på mätaren med mig 189cm bakom rutan. Knäna ute i fartvinden liksom lovehandlesen. Motvind tja säkert tappar den lite men det är ju inte någon sporthoj. Kan jag avslöja.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, Vespa 300 är pigg nog upp till dryga 100, sedan går det lite trögare. Den toppar väl 120-130. Jag har faktiskt inte toppat min, jag har inte känt behovet så som jag använder den. Är sällan på motorväg, även om jag vet att det fungerar utmärkt att rulla på mil efter mil på E6 i 110+.

Vid rödljus i stan är den svårslagen. Man är iväg innan övrigt trafikanter hunnit tänka ordet "dragläge". Har ännu inte, efter två år med Vespa, fått spö vid något rödljus. Men det kommer väl en vacker dag när man möter en Porsche- eller BMW-ägare vars ego inte klarar av att blir avhängda av en scooter.

När jag hade min förra scooter (Kawasaki J300, med 28 hästar!) hände det en (1) gång på 5 år att jag fick däng vid ett rödljus. En Porsche av nyare modell som vill visa sin långa... "kofångare"? :)

Fast som du själv skriver, en Vespa kostar mycket i inköp!

Så länge man håller sig i stan är dessa små rackare tillräckligt snabba. Just rödljus är mammas gata, särskilt om man ligger i 3km/h och smyger på dragläget och ger fullt när gula ljuset tänds.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Ja, Vespa 300 är pigg nog upp till dryga 100, sedan går det lite trögare. Den toppar väl 120-130. Jag har faktiskt inte toppat min, jag har inte känt behovet så som jag använder den. Är sällan på motorväg, även om jag vet att det fungerar utmärkt att rulla på mil efter mil på E6 i 110+.

Vid rödljus i stan är den svårslagen. Man är iväg innan övrigt trafikanter hunnit tänka ordet "dragläge". Har ännu inte, efter två år med Vespa, fått spö vid något rödljus. Men det kommer väl en vacker dag när man möter en Porsche- eller BMW-ägare vars ego inte klarar av att blir avhängda av en scooter.

När jag hade min förra scooter (Kawasaki J300, med 28 hästar!) hände det en (1) gång på 5 år att jag fick däng vid ett rödljus. En Porsche av nyare modell som vill visa sin långa... "kofångare"? :)

Fast som du själv skriver, en Vespa kostar mycket i inköp!
Du vet att den går fortare om du byter bromsskiva bak?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
För fem sex år sen hade jag en ( eller två faktiskt ) Kinesisk ”maxi” scooter på 250cc tror jag, rätt stor med instrument som såg exakt ut som en valfri Izuzu bil -88. Gissar årsm 2010. Den jag använde lite gnisslade plasten överallt på när man körde och chassit vred sig fryntligt. Svag. Hur jag än googlar så hittar jag ingen bild. Modellen dök upp ibland på blocket på den tiden, alltid nån jävla gubbe i Skillingaryd eller Sala som köpt ny på typ kopenscooter.nu för 42.900:- och nu när den ska bort till förmån för en Kymco 200 custom inser att den är värd under tiotusen

Han som köpte den skulle ta med den till sitt hemland, han LA ner den på släpet, utan spännremmar. Jag protesterade i omgångar, erbjöd remmar men tyckte det var helt ok att den låg och studsade tillbaka till Uppsala. När han åkte iväg och passerade farthindret en bit ner på gatan så lyfte scootern två decimeter och landade med ett odistinkt kinesiskt brak.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Har lite mixed feelings för min Suzuki Adress 110cc, går oerhört soppasnålt och är billig att äga på alla vis. Liten som en moppe så mkt smidigt att glida förbi köer med, och jag verkar kunna fulparkera vart som helst utan att åka på böter. Så det praktiska är svårt att förneka. Men den är slö, toppar väl omkring 95 kmh, men är det motvind och lite uppförsbacke hamnar man på 80 kmh ibland. Förvisso räcker det hur bra som helst för att åka till jobbet som är huvudsyftet men fartresursena är inte att skryta med. Skulle vilja ha lite bättre klipp i starten också när man ska pipa före bilarna. Att den ser ut som en modern moped gör att jag ibland skäms lite när jag kommer på den, och drömmer om en klassik Vespa istället. Men hur som, oerhört billig och praktiskt på alla vis. Gissningsvis är kvaliteten utmärkt också.
Man får väl tänka om lite här. En scooter är mer oöm (kan säkert stå ute i regn, den är ju inkapslad. Jag vill alltid klä in mina moppar med mc-garage), man verkar inte behöva drapera sig i skyddskläder mot väder och vind, det går att packa saker på dem, man behöver inte tävla med andra trafikanter vid rödljus, man skrämmer inte kvinnor och barn (ingen tänker; "Hells Angels! Hjälp!", när man kommer åkande med sin Honda Innova.
För jag vet ju av erfarenhet att många blir oroade när man kommer inmullrande med sin Yamaha SR250 framför Konsum.
 

rickards

Medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki address
Man får väl tänka om lite här. En scooter är mer oöm (kan säkert stå ute i regn, den är ju inkapslad. Jag vill alltid klä in mina moppar med mc-garage), man verkar inte behöva drapera sig i skyddskläder mot väder och vind, det går att packa saker på dem, man behöver inte tävla med andra trafikanter vid rödljus, man skrämmer inte kvinnor och barn (ingen tänker; "Hells Angels! Hjälp!", när man kommer åkande med sin Honda Innova.
För jag vet ju av erfarenhet att många blir oroade när man kommer inmullrande med sin Yamaha SR250 framför Konsum.
Visst är det så, ur praktisk och ekonomiskt perspektiv är det inget att snacka om. Brukar försöka påminna mig om det ?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag funderar på att komplettera Super Adventure'n med en scooter.
Mest för jobbpendling på max 70 väg och enkelheten i dagligt användande.
Den jag tittar (mest) på är Yamahas Nmax 155.
Budget 40-50lax.

Frågebatteri incoming...
Någon här som har en Nmax 155?
Övriga tankar till det valet?
Finns det andra bättre för pengarna?
Gissar att den funkar på upp till 90 vägar men kan man också köra några mil 100-110 väg?
Annat att tänkta på som scooterförare?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Frågebatteri incoming...
Någon här som har en Nmax 155? Övriga tankar till det valet? Finns det andra bättre för pengarna?
Ett halvdåligt halvsvar... :)
Har inte ägt eller kört. Dock brukar Yamaha vara väldigt trygga köp. Genomtänkta, hög kvalitet. Har ägt två andra Yamaha-scootrar (125 och 500 cc) och även provkört en tredje (300 cc).
Gissar att den funkar på upp till 90 vägar men kan man också köra några mil 100-110 väg?
Låter rimligt. Min gamla Yamaha ("Majesty") YP 125:a toppade runt 105 med rullen i botten. Det var för klent för 100-110-vägar, man var alltid i vägen för andra fordon. 155 cc borde skjuta toppfartsproblemet en liten, liten bit uppåt. Kolla på YouTube, där finns filmer från folk som pressar den till toppfart.
Annat att tänkta på som scooterförare?
Njut av praktikaliteten, packmöjligheten under sadeln och väderskyddet. Och att du kan åka till jobbet i chinos och lågskor utan att bli smutsig om byxor och skor (nej, man borde inte, "AGAAT", men man kan).

Och strunta i vad mc-polarna säger ("har du skaffat moppe, hö-hö..."). De är avundsjuka på att du törs ta steget och de tror deras sporthojs- eller biker-image kan skadas av att rulla omkring på en scooter. :) (Nu får jag många som hoppar på mig! På med hjälmen och ducka!)

Men de som väl testat att ha en scooter som extrafordon för pendling och annat småfix brukar bli frälsta rätt fort. :) Det är faktiskt kul att fräsa omkring på en liten scooter.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag funderar på att komplettera Super Adventure'n med en scooter.
Mest för jobbpendling på max 70 väg och enkelheten i dagligt användande.
Den jag tittar (mest) på är Yamahas Nmax 155.
Budget 40-50lax.

Frågebatteri incoming...
Någon här som har en Nmax 155?
Övriga tankar till det valet?
Finns det andra bättre för pengarna?
Gissar att den funkar på upp till 90 vägar men kan man också köra några mil 100-110 väg?
Annat att tänkta på som scooterförare?
Har inte testat den modellen, men har haft en Xmax 250 (heter 300 nu) och har även en Cygnus 125.
Fördelen med Xmax:en tycker jag är en längre hjulbas, den känns stabilare och mer "vuxen".
Enda baksidan med den är prislappen som jag ser det, men du får ju en begad inom budget, och den finns även som 125:a.
Fördelen med en 125:a kan vara att den har en bredare kundgrupp när man ska sälja den, eftersom den går som lätt mc (jag har inte helt fog för det påståendet, men vet en del i bekantskapskretsen som bara kör scooter, och aldrig tog tung mc).
Xmax 250/300 funkar bra att köra på 110-väg med, men det finns inte mycket mer att ge än så, en 125:a kommer inte att hänga med, och jag vet inte hur 155:an gör sig fartmässigt?
Det finns även en ny modell av 125:a från Yamaha, Rayzr:
Där får du en flong ny för 30kkr, kan vara något kanske?

Rayzr.png

Vill du komma riktigt billigt undan så finns också Cygnus 125, dom brukar man kunna få för kring 10-15kkr beroende på skick.

Men mitt val skulle falla på en begad Xmax 250, från 2011 (eller2010) då den kom med ett modernare utseende och ABS.
Skön och stabil att köra, jag kommer att komma tillbaka till den inom kort själv!

Själv kommer jag aldig mer att vara helt utan scooter, det är ett smidigt sätt att förflytta sig på, med en lätt farkost, och dessutom är det helt ok att köra i tofflor med en apelsinhjälm till affären. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ett halvdåligt halvsvar... :)
Har inte ägt eller kört. Dock brukar Yamaha vara väldigt trygga köp. Genomtänkta, hög kvalitet. Har ägt två andra Yamaha-scootrar (125 och 500 cc) och även provkört en tredje (300 cc).

Låter rimligt. Min gamla Yamaha ("Majesty") YP 125:a toppade runt 105 med rullen i botten. Det var för klent för 100-110-vägar, man var alltid i vägen för andra fordon. 155 cc borde skjuta toppfartsproblemet en liten, liten bit uppåt. Kolla på YouTube, där finns filmer från folk som pressar den till toppfart.

Njut av praktikaliteten, packmöjligheten under sadeln och väderskyddet. Och att du kan åka till jobbet i chinos och lågskor utan att bli smutsig om byxor och skor (nej, man borde inte, "AGAAT", men man kan).

Och strunta i vad mc-polarna säger ("har du skaffat moppe, hö-hö..."). De är avundsjuka på att du törs ta steget och de tror deras sporthojs- eller biker-image kan skadas av att rulla omkring på en scooter. :) (Nu får jag många som hoppar på mig! På med hjälmen och ducka!)

Men de som väl testat att ha en scooter som extrafordon för pendling och annat småfix brukar bli frälsta rätt fort. :) Det är faktiskt rätt kul att fräsa omkring på en liten scooter.
Har inte testat den modellen, men har haft en Xmax 250 (heter 300 nu) och har även en Cygnus 125.
Fördelen med Xmax:en tycker jag är en längre hjulbas, den känns stabilare och mer "vuxen".
Enda baksidan med den är prislappen som jag ser det, men du får ju en begad inom budget, och den finns även som 125:a.
Fördelen med en 125:a kan vara att den har en bredare kundgrupp när man ska sälja den, eftersom den går som lätt mc (jag har inte helt fog för det påståendet, men vet en del i bekantskapskretsen som bara kör scooter, och aldrig tog tung mc).
Xmax 250/300 funkar bra att köra på 110-väg med, men det finns inte mycket mer att ge än så, en 125:a kommer inte att hänga med, och jag vet inte hur 155:an gör sig fartmässigt?
Det finns även en ny modell av 125:a från Yamaha, Rayzr:
Där får du en flong ny för 30kkr, kan vara något kanske?

View attachment 496648

Vill du komma riktigt billigt undan så finns också Cygnus 125, dom brukar man kunna få för kring 10-15kkr beroende på skick.

Men mitt val skulle falla på en begad Xmax 250, från 2011 (eller2010) då den kom med ett modernare utseende och ABS.
Skön och stabil att köra, jag kommer att komma tillbaka till den inom kort själv!

Själv kommer jag aldig mer att vara helt utan scooter, det är ett smidigt sätt att förflytta sig på, med en lätt farkost, och dessutom är det helt ok att köra i tofflor med en apelsinhjälm till affären. :)
Tack för svar, det uppskattas! 👍

Får titta på RayZR när jag åker in till Yamaha.
Och Nmax gick att pressa upp i 120 så några mil motorväg kanske man orkar. :)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top