Iridium tändstift för o emot?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Genom att elektroden är smalare / tunnare än på vanliga stift krävs lägre spänning för gnista. Så om tändspolarna inte orkar ge tillräcklig spänning för 100 % gnistor med vanliga stift vid högre varv så är det inget konstigt att det blir gnista med Iridium eller Platinastift.
Smalare / tunnare elektroder kräver lägre spänning för gnista.

Laddtryck och/eller mycke soppa gör väl att vanliga tändspolar inte orkar skjuta igenom en gnista annars
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Viffern vill ha irridiumstift som skall bytas på 3600 mil, oklart om det behövs eller inte utan bara vad som står i manulen

Hondorna ska väl bytas vid 4800.
Jag bytte mina vid 8000 nånting. Blev lite nojjig när en mc-/bilmek mindes vid en Hondakurs(bil) att när iridiumstiften slits ut så kan dom förstöra tändspolarna.
Reskompisen är nu annars(likadan Honda) uppe i 27.000 mil med sina stift.

Så, som Klockringaren nämner, "låt dom sitta i för alltid"
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vissa hoj och bilmotorer går inte med Iridiumstift. Som ex Honda xr650 gick inte med Denso iridium om inte man justerat in bränsleblandningen perfekt med vanliga stift innan.
Och på bilar jag provat har de funkat på ena men inte på andra motorer men i regel har de funkat om man slagit ihop gnistgapet till bara 0,4mm och de är på standardmotorer.
Men de flesta hojar i dag har iridium från fabrik och då funkar det såklart, jag har org iridiumstift på min ktm 990 och de är inte bytt på 4500 mil.
Iridium har sämre ledningsförmåga än koppar och silver stift men de komenseras av de smala elektroden så de blir ok gnista öändå och de håller såjkklart lääääänge. Jag köpote Denso iridium från typ ebay och de va såklart pirat och funkar inte alls. De syntest på kartongen och på elektroden, jag hittade bilder och förklaringar då på hur man skulle skilja pirat från oem men de va minst sagt svårt.
På kompisarens Bmw 3,8 l s38 motor med härre jösses effekt 1000 hjul hk så funkar Denso Iridium skitbra, den tar aldrig ett stift trots att den har dränkts i e85 under mappning.
Jag har även kört Denso iridium på tvåtaktare snöskoter och de funkade likvärdigt med vanliga ingen fördel direkt ev att de tålde för mycket soppa likvärdigt med de bästa vanliga stiften för surhet och oljedränkning NGKbr9eya. Skotermotorerna jag kört Denso på har varit max trimmade för 98 okt soppa.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tydligen riktigt skabbig me pirat o hitta dom.

SKF snubbar blev ju fan inburade i Usa för att ha sålt piratade kullager till Usnavy , tog ett tag o reda ut det men pirat hade hamnat i systemet även hos dom.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top