Om man dessutom var närvarande under fysiklektionerna på gymnasiet inser man snabbt att rörelseenergin i det ögonblicket man lättar på bromshandtaget i princip är 0 så det gör ingen som helst skillnad ur "säkerhetssynpunkt".
Bromsprovet är inte ett prov i att stanna på kortast möjliga sträcka utan ett prov i att visa god kontroll. Där i ligger i att ha förmågan att moderera med bromshandtaget vilket man kan visa genom att få till ett mjukt stopp. Står till och med i körkortsboken.
För hela manöverprovet så är det dessutom min uppfattning att man gör sig själv den största tjänsten om man visar på ett gott självförtroende mellan momenten. Som exempelvis att våga använda gasen för att snabbt komma upp i fart, att ta högfartsprovet pang på och framför allt att vara jävligt...
Tycker inte man ska stirra sig blind på fotnedsättningen. Förarprövaren försöker få sig en uppfattning om vilken vana och färdighet man har att hantera motorcykeln. Det innebär att ha en kinetisk förståelse för motorcykeln och dess relation till manöverreglagen samt färdigheten att hantera...
.. felet i övergånsregeln ligger i formuleringen. Hade det stått "...med lägre tjänstevikt än 175 kg och/eller lägre effekt är 50 kW (dock minst 40 kW) " istället för bara "och" så hade det inte behövt misstolkas.
Du tolkar regelverket felaktigt. Precis som mkii redovisade så löper föreskrifterna utfärdade från 2012 samt föreskrifterna från 2013 parallellt, varvid det i de gamla föreskrifterna inte finns ett viktkrav.
Vill också påstå att den här saken är prövad och utagerad härom veckan och jag vet...
Jamen viktkravet gäller enbart när övergångsregeln inte tillämpas. Det gamla regelverket löd "Den 1 april 2011 ändrar Transportstyrelsen kraven för de motorcyklar som får användas vid körprov för tung MC, behörighet A. Då gäller minst 595 kubik och minst 40 kW." I praktiken innebär det alltså...
Blev plötsligt osäker på om kravet på volym ska justeras eller inte.
oavsett så finns det ingen maxvikt idag.
EDIT: Glöm vad jag skrev om cylindervolym. Det är dagens krav om 595cc som gäller.
Vad det står är att övergångsregeln tillåter en lägre vikt än 175 kg. Inte att motorcykeln nödvändigtvis måste ha det.
Övergångsregeln är till för att trafikskolor och privatister som redan har motorcyklar i sitt inventarie enligt det gamla regelverket inte ska behöva drabbas direkt ekonomiskt...
Fortfarande gäller att:
"En övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt är 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018."
Ergo: NTV650 är godkänd för körprov för tung motorcykel.
Honda NTV650 (Revere) går utmärkt att köra upp på förutsatt att den har minst 40 kW i sitt registreringsbevis. Gjorde just så för några dagar sen.
För övrigt måste det vara den mest prisvärda uppkörningshojen alla kategorier. Otroligt smidig maskin för lagom pengar.