NTV 650 Revere effekt? Giltig som tung hoj för A-behörighet!

Jamen viktkravet gäller enbart när övergångsregeln inte tillämpas. Det gamla regelverket löd "Den 1 april 2011 ändrar Transportstyrelsen kraven för de motorcyklar som får användas vid körprov för tung MC, behörighet A. Då gäller minst 595 kubik och minst 40 kW." I praktiken innebär det alltså att det inte finns ett viktkrav idag.
 
Fast här är lite intressant läsning:
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2012_42.pdf -2012
§15:Motorcykeln ska ha
1. en cylindervolym av minst 595 cm3,
2. en nettoeffekt av minst 40 kW.
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2013_110.pdf 31dec 2013
§15 Vid körprov för behörighet A ska motorcykeln ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg.
Om motorcykeln drivs av en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.
VÄGTRAFIK
Om motorcykeln drivs av en förbränningsmotor ska den ha en cylinder- volym av minst 595 cm3.
1. Denna författning träder i kraft den 31 december 2013.
2.De äldre föreskrifterna i 15 § får tillämpas till och med den 31 december 2018.


Med detta vill jag säga att Körkortsportalen Förvirrar lite när de skriver om körkortsprov. Reglerna säger att före år 2018 så får den gamla §15 användas, det innebär allt med 595cc+ samt 40kw+ är tillåtna fordon oavsätt vikt.
 
Last edited:
Efter att ha läst mkiis inlägg förstår jag problemet. En mycket ledsam förenkling av villkoren på körkortsportalen. Bra! Då är det bara att köra!

Jamen viktkravet gäller enbart när övergångsregeln inte tillämpas. Det gamla regelverket löd "Den 1 april 2011 ändrar Transportstyrelsen kraven för de motorcyklar som får användas vid körprov för tung MC, behörighet A. Då gäller minst 595 kubik och minst 40 kW." I praktiken innebär det alltså att det inte finns ett viktkrav idag.

Varför hänvisar du till inaktuella regler? De som gäller är:
Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg,
och om motorcykeln drivs av:
-en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3.
-en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.

Är vi åtminstone överens om att Reveren INTE uppfyller dessa krav?

Övergångsregeln finns precis som du säger. Dock krävs den inte för fortsatta uppkörningar på ER6 och Hornets eftersom de uppfyller de nya kraven (mer än 175kg, 50kW och 595cm3). Det är här Reveren möjligvis skulle kunna kvala in (eftersom den inte uppfyller de nya reglerna (för låg effekt).

Övergångsregeln beskrivs enligt:
En övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt är 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Övergångsregeln tillåter motorcyklar med effekt inom intervallet 40-50kW MEN bör alltså INTE tillåta uppkörning på en Revere eftersom den väger för mycket (dvs mer än 175kg).
 
Last edited:
Det står att de gamla reglerna tillämpas till år 2018. varför skriver de då på Körkortsportalen det nya reglerna klart o tydligt (för att sedan lite fint på slutet skriva att de gamla reglerna gäller fram till 2018) dvs man kan Totalt skita i de nya reglerna fram tills 2018.
 
Nu blir man sådär lagom arg på en Måndag igen. Allt hade blivit så mycket bättre om körkortsportalen faktiskt hade hänvisat till de regler som gäller nu och inte de som träder i kraft om 5 år.

ungefär som att skriva en stor skylt på en väg "50km/h" med en liten tilläggs skylt fast du får tillämpa den gamla regeln 70km/h fram tills 2018. Klart många kommer dra ner till 50 då (fast det är 70 som gäller)

GHA, tur man har kortet i alla fall :banana
 
Övergångsregeln tillåter motorcyklar med effekt inom intervallet 40-50kW MEN bör alltså INTE tillåta uppkörning på en Revere eftersom den väger för mycket (dvs mer än 175kg).

Du tolkar regelverket felaktigt. Precis som mkii redovisade så löper föreskrifterna utfärdade från 2012 samt föreskrifterna från 2013 parallellt, varvid det i de gamla föreskrifterna inte finns ett viktkrav.

Vill också påstå att den här saken är prövad och utagerad härom veckan och jag vet fler som gjort denna kontroll för NTV / Revere. För det andra faller det på sin egen orimlighet i att norr om 50 kw skulle det enligt din tolkning inte finnas en övre gräns på hur tung motorcykeln får vara, medan söder om 50 kw skulle det helt plötsligt inte finnas en nedre gräns?
 
.. felet i övergånsregeln ligger i formuleringen. Hade det stått "...med lägre tjänstevikt än 175 kg och/eller lägre effekt är 50 kW (dock minst 40 kW) " istället för bara "och" så hade det inte behövt misstolkas.
 
.. felet i övergånsregeln ligger i formuleringen. Hade det stått "...med lägre tjänstevikt än 175 kg och/eller lägre effekt är 50 kW (dock minst 40 kW) " istället för bara "och" så hade det inte behövt misstolkas.

Precis så är det. Lite klantigt av formuleringen utav körkortsportalen. Hade det bara skrivit som det står i paragrafen och inte gjort en egen "översättning" utav den så hade det inte blivit något missförstånd. läser man bara paragraferna så är allt glasklart, allt finns ju där. bara för körkortsportalen att "saxa" rakt av. de hade ju dessutom sparat arbete.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top