NTV 650 Revere effekt? Giltig som tung hoj för A-behörighet!

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Hej!

Jagar en bra enkel lättkörd nybörjar hoj till sambon.
Sökt på nätet och hittar olika uppgifter angående effekten.

Tanken är privat övningskörning.

Hittat att idag måste en hoj vara över 595 cc.
Ha en effekt överstigande 40 kW, för att klassas som tung MC.

Hittade ett reg nr på blocket, den var importerad, stog som 37 kW i regbeviset.
När jag söker på nätet har jag hittat att den ska ha 40,7 kw enligt en sida från USA.

Någon som har stenkoll???

Är det en bra första hoj att övningsköra och ta kortet med för min sambo?

Hej

Man får övningsköra med vilken maskin som helst, så länge personen i fråga har ett körkortstillstånd och åldern inne.

Dock för att få använda en hoj till körprovet krävs det att den "klarar följande krav:

Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg,
och om motorcykeln drivs av:
-en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3.
-en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.
En övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt är 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Angående om hojen är bra, har jag ingen erfarenhet av, så den passar jag på :D

Jo övningskörningen har jag koll på.

Kanon då bör det gå att köra upp på denna hoj, om nu de är reggade på 40,7 kW i Sverige.

Min första MC var en Revere 650 och den skulle ha fungerat som en hoj till min uppkörning men valde senare under samma år att köpa en FZ6.
Tycker den var utomordenlig att börja på.

Kanon då bör det gå att köra upp på denna hoj, om nu de är reggade på 40,7 kW i Sverige.

Självklart är det effekten i registreringsbeviset som gäller, det går alltså inte att köra upp på den. Oavsett om den egentligen har 40,7kW eller om andra motorcyklar av samma modell är reggade på den effekten.

Självklart är det effekten i registreringsbeviset som gäller, det går alltså inte att köra upp på den. Oavsett om den egentligen har 40,7kW eller om andra motorcyklar av samma modell är reggade på den effekten.

Hojen jag hittade reg nr på blocket är inte aktuell.
Importerad från Tyskland, och där såldes de med 3 olika effekter vad jag kunnat hitta.

Har ett annat objekt som tyvärr är reggad som 25 kW.
Ska se om Honda kan skaka fram ett intyg vad ursprungseffekten är på.
Stämmer de siffror jag hittat att de är på 40,7 är det bara att reggbesikta hojen och återfå ursprungseffekten i papperna.

Strypningarna sitter inte kvar i den aktuella hojen.

Satt och funderade endel på vad mitt gamla regnummer var för att kunna kolla upp det åt dig, min hade iallafall 44kW.
Det var en 1990.

Hade själv en sådan att övningsköra på, riktigt bra, då den är billig i drift (kardan,) samt att den klarar både högfart och lågfart utan några problem.

Fast nej.. Det går ju inte att köra upp för A-behörighet på den hojen. Hellwood (och körkortsportalen) skriver
Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg
..
En övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt är 50 kW (dock minst 40 kW)

Tjänstevikten på denna hoj är över 200kg och faller därmed inom kategorin där effekten ska vara minst 50kW.

Konklusion: Övningsköra med :tummenupp. Köra upp med :ajjabajja (efter 2018)

Last edited:
Fattar fan inte varför de krånglar till det så jävligt med att ha olika bestämmelser för uppkörningen och körkortet. Man får inte köra upp med hojen som man vid godkänt prov får åka hem på. :dummer

Honda NTV650 (Revere) går utmärkt att köra upp på förutsatt att den har minst 40 kW i sitt registreringsbevis. Gjorde just så för några dagar sen.

För övrigt måste det vara den mest prisvärda uppkörningshojen alla kategorier. Otroligt smidig maskin för lagom pengar.

Honda NTV650 (Revere) går utmärkt att köra upp på förutsatt att den har minst 40 kW i sitt registreringsbevis. Gjorde just så för några dagar sen.

För övrigt måste det vara den mest prisvärda uppkörningshojen alla kategorier. Otroligt smidig maskin för lagom pengar.
För A-behörighet (utan begränsning) kan du enligt befintlig reglemente inte använda en revere till uppkörning. Reglerna är inte svåra att förstå. Reveren har en tjänstevikt på 220kg vilket medför att den måste ha minst 50kW för att godkännas som tung uppkörningshoj.

Om du lyckades köra upp med en sådan för A-behörighet ändå så betyder det i princip bara att kontrollanten inte gjorde sitt jobb eller att du har en avvikande tjänstevikt i ditt regbevis.

Fortfarande gäller att:

"En övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt är 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018."

Ergo: NTV650 är godkänd för körprov för tung motorcykel.

Det som reglerna beskriver är att en uppkörningshoj för A körkort skall väga minst 175 kg och ha minst 50 kw 2019.. Innan 2019 krävs att hojen har minst 40 kw, på vikten finns det inget krav..

Syftet med regelverket är att omöjliggöra för lätta hojar bl.a ktm 690 duke och smc m.fl att användas vid körprovet. Däremot kan dom fortfarande användas som strypta vid a2 uppkörning.

Last edited:
Så som jag tolkar det så finns det "2" regler.
Antingen så väger hojen mer än 175kg och då MÅSTE den ha 50kw +
eller så väger den mindre än 175kg och då får den lov att ha minst 40kw (fram till 2018)

Så som jag tolkar det så borde man inte få använda den hojen till uppkörning till A (tung). det står ju klart o tydligt att om den väger under 175kg får den lov att ha 40kw. väger den mer än 175kg så måste den ha minst 50kw

Går inte att tolka på något annat sätt i min mening :fakta

Vad det står är att övergångsregeln tillåter en lägre vikt än 175 kg. Inte att motorcykeln nödvändigtvis måste ha det.

Övergångsregeln är till för att trafikskolor och privatister som redan har motorcyklar i sitt inventarie enligt det gamla regelverket inte ska behöva drabbas direkt ekonomiskt av regeländringen under en övergångsperiod. Typiska exempel är Hornet och ER-N som båda inte uppfyller volymkravet enligt de nya reglerna och som båda har högre tjänstevikt än 175 kg. Därav namnet övergångsregel. Övergångsregeln är inte till för att exkludera en del motorcyklar som tidigare varit godkända utan att inkludera dem fram till 2018.

Så för sista gången. Motorcykeln är godkänd för körprov full A-behörighet.

Last edited:
Blev plötsligt osäker på om kravet på volym ska justeras eller inte.
oavsett så finns det ingen maxvikt idag.

EDIT: Glöm vad jag skrev om cylindervolym. Det är dagens krav om 595cc som gäller.

Last edited:
Vad det står är att övergångsregeln tillåter en lägre vikt än 175 kg. Inte att motorcykeln nödvändigtvis måste ha det.

Övergångsregeln är till för att trafikskolor och privatister som redan har motorcyklar i sitt inventarie enligt det gamla regelverket inte ska behöva drabbas direkt ekonomiskt av regeländringen under en övergångsperiod. Typiska exempel är Hornet och ER-N som båda inte uppfyller volymkravet enligt de nya reglerna och som båda har högre tjänstevikt än 175 kg. Därav namnet övergångsregel. Övergångsregeln är inte till för att exkludera en del motorcyklar som tidigare varit godkända utan att inkludera dem fram till 2018.

Så för sista gången. Motorcykeln är godkänd för körprov full A-behörighet.

Grejen är ju att både Hornet och ER-6 väger över 175kg OCH har MER än 50kW så det bevisar ingenting. :fakta Alla förstår nog vad en övergångsregel har för funktion.

Jag kanske är yrkesskadad från mjukvaruutvecklingsbranchen men när man skriver ut två villkor med ett "och" mellan dem så betyder det inte det ena "eller" det andra.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti