SMC gobraap?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag gillar SMC och tanken runt det men imorse fick jag mail att jag har blivit inbjuden till GoBraap utan minsta förklaring vad det är eller varför jag är inbjuden. Känns som det finns lite att jobba med på info-sidan här. Min omedelbara reaktion är att det är spam. "Du har blivit inbjuden till GoBraap, klicka här för att se vad det är"

Omtag behövs....

Aha, var det därifrån. Det där mailet uppfyllde ju alla kriterier för sådant man absolut inte skall klicka på, så det raderades omedelbart och rapporterades som phishing-försök.

De borde ha bättre koll på internetsäkerhet än att skicka sånt här.

Det här fick jag i fredags så för egen del blev jag inte så överraskad. Ert kanske hamnade i någon spamtvätt?

”
Svemo ersätter Mitt Svemo, TA och TAM med GoBraap, där även dina medlemsuppgifter kommer att finnas.
Övergången sker successivt. När din förening ansluter sina medlemmar får du som saknar konto ett mejl från GoBraap om att ett konto har skapats åt dig. Mejlet är korrekt och en del av Svemos systembyte.
Ladda ner GoBraap-appen och aktivera din profil. Du behöver använda kontot för att köpa din licens för säsongen 2027. Licensköpet öppnar den 1 december 2026.”

Jag fick ett förvarningsmail från Svemo för några dar sen och tänkte bara "Vem fan har döpt det där?" och raderade det eftersom jag inte sysslar med organiserad sport.

Verkar ju mer vara någon miss att folk inte har fått det första mailet från Svemo. Det är ju inte SMC som byter system men jag tror medlemsskapet ligger i SvemoTA?

Man gör som vanligt, svär en ramsa, öppnar upp en sökmotor och kollar vad det är.
Ser det misstänkt ut så är det det tills någon/t annan/t tillför mer info.

Man gör som vanligt, svär en ramsa, öppnar upp en sökmotor och kollar vad det är.
Ser det misstänkt ut så är det det tills någon/t annan/t tillför mer info.
Ja, det var ju det jag gjorde typ, ville mest, vet inte, lufta min fundersamhet. Korrekt f.ö. att det inte är SMC utan SVEMO, men de måste fått mina kontaktuppgifter via SMC eftersom jag inte kört ett mc-race (vad jag vet).

Men skönt att det inte bara var jag som reagerade på att det inte såg så pålitligt ut. Älskar f.ö. "om du vill veta mer klicka här" i något som ser sjukt suspekt ut :D

Gobraap har funnits några år på cross och enduro. Då man ska åka och träna på någon anläggning så bokar man i appen & betalar. Sen ska det vara enklare för klubbarna att sköta pengar och registrering. Men dom tar avgift av både klubbarna och varje gång jag ska träna någonstans så får jag betala hantering avgift. Så det är någon som tjänar bra med pengar på detta.

Nu har dom lyckats sälja in hela konceptet till swemo så all licens och medlemsregister och alla tävlingar ska gå igenom Gobraap.
Vet inte om jag träffat någon som tycker det är positivt med detta......

Jag har fått samma.
Eftersom jag inte fått någon information från någon om att det skulle göras något byte någonstans och jag inte kunde lista ut anledningen till att jag fick det så antog jag att det var spam.
Speciellt som meddelandet enligt i stort sett alla kriterier som man ska använda för epost från okända källor framstod som phishing så åkte det direkt i papperskorgen.

Är man med i SVEMO så har kommunikationen varit rätt tydlig. Varför SMC påverkas vet jag inte, eventuellt har de använt samma medlemsregister, men det låter konstigt eftersom SVEMO ligger under riksidrottsförbundet och "Idrottonline", vilket jag tvivlar på att SMC använder. Namnet till trots så verkar grundaren inte köra moped eller bry sig om Tiktok, snarare medelålders kontorsråtta med intresse för motorsport och IT. Det är lätt att klaga, men sett till de alternativ som finns/funnits så är Gobraap överlägset allt annat, inklusive SVEMO TA. Just IT-kostnaderna för SVEMO har varit ett problem ett detta bör vara ett steg i rätt riktning.

Jag är inte och har aldrig varit med i Svemo, men däremot SMC. Ändå fick jag utskicket.

• Gilla
Reaktioner: RN
Även om det i det här fallet är ett legitimt skäl i grunden så utgör det ju samtidigt, genom taffligheten i genomförandet, en utmärkt plattform för någon att utnyttja i dunkla syften.
  1. Det blir känt att en viss aktör A skall byta system
  2. En illvillig aktör B skaffar sig tillgång till (eller har redan tillgång till) e-postadresserna i aktör A:s medlemsbas (eller kan approximera genom att chansa med ett utskick till en viss målgrupp)
  3. Utskick görs i bedrägliga syften
Denna typen av mail brukar jag få när säkerhetsavdelningen på företagen jag jobbar åt gör ett test (efter att de förvarnat) för att se om medarbetarna har koll. Klickar folk på länken blir det anledning till ytterligare utbildning i säkerhetsfrågor. De flesta brukar skratta åt att det är så uppenbart, ändå är det uppenbarligen allt för många som ändå klickar på länken.

De som gjort utskicket vill antagligen väl och är inte ute i någon som helst dunkla syften, men de behöver komplettera med rätt kompetens. Den här typen av misstag gör man inte 2026. Det blir förtroendeskadligt.

Man skickar inte mail med oklar avsändare där man förväntas klicka på en länk om inte mottagaren själv begärt det i nära anslutning till utskicket (t ex vid återställning av lösenord eller för att bekräfta en e-postadress). Punkt.

Vet inte med 100% säkerhet men gissar på att de som fått mailet med SMC anknytning troligen är registrerad inom SMC som medlem i SMC Sport som klubb. Detta går att se under sitt konto i SMC: https://konto.svmc.se/. SMC Sport klubben är ansluten till SVEMO, vilket då ger dom insikt i vilka som är medlemmar och utskicket går då till alla som är ansluta i klubben.

Vet inte med 100% säkerhet men gissar på att de som fått mailet med SMC anknytning troligen är registrerad inom SMC som medlem i SMC Sport som klubb. Detta går att se under sitt konto i SMC: https://konto.svmc.se/. SMC Sport klubben är ansluten till SVEMO, vilket då ger dom insikt i vilka som är medlemmar och utskicket går då till alla som är ansluta i klubben.
Inte i mitt fall. Inte medlem i SMC Sport.

Stämmer inte på mig, däremot har jag åkt lite knix, enda som är typ nära

Även om det i det här fallet är ett legitimt skäl i grunden så utgör det ju samtidigt, genom taffligheten i genomförandet, en utmärkt plattform för någon att utnyttja i dunkla syften.
  1. Det blir känt att en viss aktör A skall byta system
  2. En illvillig aktör B skaffar sig tillgång till (eller har redan tillgång till) e-postadresserna i aktör A:s medlemsbas (eller kan approximera genom att chansa med ett utskick till en viss målgrupp)
  3. Utskick görs i bedrägliga syften
Denna typen av mail brukar jag få när säkerhetsavdelningen på företagen jag jobbar åt gör ett test (efter att de förvarnat) för att se om medarbetarna har koll. Klickar folk på länken blir det anledning till ytterligare utbildning i säkerhetsfrågor. De flesta brukar skratta åt att det är så uppenbart, ändå är det uppenbarligen allt för många som ändå klickar på länken.

De som gjort utskicket vill antagligen väl och är inte ute i någon som helst dunkla syften, men de behöver komplettera med rätt kompetens. Den här typen av misstag gör man inte 2026. Det blir förtroendeskadligt.

Man skickar inte mail med oklar avsändare där man förväntas klicka på en länk om inte mottagaren själv begärt det i nära anslutning till utskicket (t ex vid återställning av lösenord eller för att bekräfta en e-postadress). Punkt.
Man har dessutom olika från-adress och svar-adress och alla länkar i mailet är lika, både "Accept" och "For more information, visit GoCraap", dvs klickar man på mer info så tolkar jag det som att man accepterar istället, det är ju andra typiska spam-egenskaper. Så du kan nog vara nära sanningen att det är någon som utnyttjar tillfället.

Har vi ingen Svemo-representant på Sporthoj? Eller vet @Galne Dansken mer kanske? :va

Nyheter
Finslipning av Ducati-crossarna till 2027

Pressrelease, Borgo Panigal...

Nytt i MotoGP till 2027

MotoGP inför nytt helgforma...

Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...

Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”