Idag är jag förbannad därför att...

Många som sätter på "puckar" på sina arbetsbilar så det blir svårare att bryta upp dörrarna till skåpet. Men har sett bilar där dom helt enkelt kapar upp ett stort hål i dörren.

Numera är det standard att ha kamera & larm på byggen. Men på förra bygget jag var på så sågade dom upp stora hål på baksidan av containerna där inte kameran täckte och rensade på verktyg.

Det gjorde dom på ett bygge jag jobbade på för några år sedan.

Dom hade plockat en grov jonseredspressenning från dom nylevererade fönstren och lagt den över containern innan dom gick loss med motorkapen. Tråkigt bara att det tog eld i isoleringen och dom fick avbryta, tur att det slocknade av sig själv för det stod 50liter akrykatbensin inne i containern.

Jag har sett flera vanlifers som har utrustat sina bilar med extralås och invändiga förstärkningsplattor runt orginallåsen, men dom har ju nackdelen av att det alltid går att ta sig in genom fönstren.

En annan som byggde en "stealth-camper" ville att det skulle se ut som en firmabil, men insåg inbrottsrisken, han dekalade upp bilen som "Asbest sanering" och dom vanliga "No tools left inside overnight" samt varningsettiketter för att öppna skåpet utan skyddsutrustning.

Modigt av honom att förutsätta att tjuvarna inte är analfabeter
Fi fan för dem, anal fabeterna.

Kunde man inte bara ta några gamla Renault Master, fylla dem med konstgödsel och diesel, klistra lite Milwaukee & Makita-klibbor, en wifi-kamera, och bara skjuta ett 50m svampmåln så fort någon närmar sig med en tigersåg? :va

Fi fan för dem, anal fabeterna.

Kunde man inte bara ta några gamla Renault Master, fylla dem med konstgödsel och diesel, klistra lite Milwaukee & Makita-klibbor, en wifi-kamera, och bara skjuta ett 50m svampmåln så fort någon närmar sig med en tigersåg? :va

Man kunde, men man blev nog inte så populär då...

Vi hade ju en försåtsminerad folkabuss här i stan 1994, den small aldrig men den var tydligen välfylld, dom utrymde ett helt kvarter medans bombskyddet desarmerade den...

Inte ens i USA får man tydligen försåtsminera sina saker, jag såg ett youtube klipp om en som hade tröttnat på paket-tjuvar och försåtsminerade en låda och det kan man bli dömd för, även om jag tror att man får ett visst mått av medhåll från en jury...

Hade en sådan händelse här i trakten någon gång 1970-80. Gubbe som tröttnade på inbrott i sommarstugan, riggade ett kulgevär innanför ytterdörren.
Frågan är om han glömde det hela, men ville sedan sälja huset, en spekulant blev skjuten när han skulle titta på huset (olovandes)

Hade en sådan händelse här i trakten någon gång 1970-80. Gubbe som tröttnade på inbrott i sommarstugan, riggade ett kulgevär innanför ytterdörren.
Frågan är om han glömde det hela, men ville sedan sälja huset, en spekulant blev skjuten när han skulle titta på huset (olovandes)
Utmärkt exempel på proportionalitets- och aktsamhetsprincipen.

Då jag arbetade som officer bröt de upp min skit-risiga och skrotfärdiga Opel Kadett tre ggr på några veckor (gemensamt lägenhetsgarage) Korkade tjuvar, bilen var redan uppbruten och varje gång 100% tom...
Men de gick in på olika ställen, som sagt korkskallar.
Tänkte sätta mig i garaget med kamrat-40, men flickvännen tyckte det var en kass ide. Hon hade rätt.

Då jag arbetade som officer bröt de upp min skit-risiga och skrotfärdiga Opel Kadett tre ggr på några veckor (gemensamt lägenhetsgarage) Korkade tjuvar, bilen var redan uppbruten och varje gång 100% tom...
Tänkte sätta mig i garaget med kamrat-40, men flickvännen tyckte det var en kass ide. Hon hade rätt.
Ja, det är ju sånt där som man har beväringar till ändå.

0.17L.. jävla pillerill då :smasha

1000004118.jpg

Ja det finns en nivåplugg.. dränering och påfyllning men eftersom det nu tog Honda veckor att ro hit containern med delar 😴 Där står den med uppsparkat centralstöd utan bakhjul på en färdigsvälld plyfa och framhjulet nerborrat i gruset. Testa lite upp och ner med en domkraft men jag och nivåkillen var aldrig överens om vad 0.17L är.

Varför hade du en Kadett då du var Officer?

Varför hade du en Kadett då du var Officer?
Opel Kapitän var för dyr, och Admiral ska vi inte snacka om :hej

PS
Jag var iof Kadett några år, en något förmildrande omständighet.
Köpte sedan en andra Kadett, ett oförlåtligt misstag. Lagade rost varje sommar...

Batterihelvetet i hojen hade laddat ur igen, ingen körning idag :(
Förhoppningsvis så funkar det imorgon igen. Kommer nog att investera i nåt nytt under dödsäsongen..... Nåt lättvikt förmodligen.
Batterier mår bäst av att alltid stå med underhållsladdning i garaget med ett konstantspänningsaggregat som ger batteriet ca 13,7 till 13,8 Volts spänning. Tänk på att sätta en säkring i ena ledningen för de här aggregaten saknar skydd mot felanslutning till batteriet och kopplas 13,8 volt aggregatet in fel så ryker likriktaren i 13,8 Volt aggregatet. (Gissa hur jag vet det ? :huvet )

Batterier mår bäst av att alltid stå med underhållsladdning i garaget med ett konstantspänningsaggregat som ger batteriet ca 13,7 till 13,8 Volts spänning. Tänk på att sätta en säkring i ena ledningen för de här aggregaten saknar skydd mot felanslutning till batteriet och kopplas 13,8 volt aggregatet in fel så ryker likriktaren i 13,8 Volt aggregatet. (Gissa hur jag vet det ? :huvet )
BRF garage utan eluttag vid p-plats och en fuling från lampan syns tyvärr för bra :( , fundrar på en batterifrånskiljare istället.

BRF garage utan eluttag vid p-plats och en fuling från lampan syns tyvärr för bra :( , fundrar på en batterifrånskiljare istället.
Har du ett Lithiumbatteri ska ju en batterifrånskiljare göra susen, Litium ha så liten självurladdning.
Bättre är att ta ut blybatteri och sätta det på underhållsladdning på bättre plats.

Kört Ctech 24/7 på vintern, med Ctech anslutningskabel utestickande från sadeln. Enkel anslutning och Ctech laddar i och ur regelbundet så batteriet motioneras.
Funkat perfekt under snart 10år nu

Nä nu, vi har ju en hel tråd där vi gnäller om transportaktörer, men nu måste jag allt skriva av mig om IT-branchen.

Fujitsu service desk, alltså vad har hänt, jag har tidigare uttalat mig att de fungerat hyfsat i skillnad mot vissa andra (tietoevry - hostharkel), men vafan nu har dom ju anställt någon förmåga med läsförståelse som en jäkla chatbot - vad i helv.... Hur många gånger kan man förklara någonting, få vidare följdfrågor som att det gått in för att sedan helt börja om från början med ursprungsfrågan igen efter en stund.....

Arbetslösheten är åtminstone en mupp för låg, det är tydligt. :gnissla

Opel Kapitän var för dyr, och Admiral ska vi inte snacka om :hej

PS
Jag var iof Kadett några år, en något förmildrande omständighet.
Köpte sedan en andra Kadett, ett oförlåtligt misstag. Lagade rost varje sommar...
Jag träffade min nuvarande fru när jag var kadett. Hennes bilintresserade far gillade inte hennes Renault och tjatade på henne att hon borde skaffa en kadett! Tror inte han hade tänkt sig en 193 cm lång och tanig yngling dock :)

Jag inte får loss den förbenade drevmuttern på Sportstern :huvet

Två olika mutterdragare har fått jobba sig varma utan att den rubbats en millimeter.

Två olika mutterdragare har fått jobba sig varma utan att den rubbats en millimeter.
Har inte testat det själv, men Revzilla rekommenderar att man låser kedjan runt bakhjulsaxeln. Därefter kan man dra precis hur hårt som helst med en lång hävarm (eller mutterdragare för den delen, även om det inte verkar fungera i det här fallet).

Kapitel 4 (1:44):

Förmodligen limmad (loctitad), värm med garagefönen till ca 100 C så går det nog lättare.

Har inte testat det själv, men Revzilla rekommenderar att man låser kedjan runt bakhjulsaxeln. Därefter kan man dra precis hur hårt som helst med en lång hävarm (eller mutterdragare för den delen, även om det inte verkar fungera i det här fallet).

Kapitel 4 (1:44):
- Tack, för den är väl vänstergängad, den lille bövelen?

Nyheter
Finslipning av Ducati-crossarna till 2027

Pressrelease, Borgo Panigal...

Nytt i MotoGP till 2027

MotoGP inför nytt helgforma...

Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...

Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”