Søger lukket område at træne 125cc på (Malmö)

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Hoj
Suzuki V-Strom
Jeg har købt en MC til min søn, men han kan først køre med den til februar, når han bliver 15 år og 9 måneder.

Kender I et indhegnet område omkring Malmö, som han kan køre i? Jeg har spurgt bl.a. Lockarp Gocart, men de har kun aftaler med køreskoler. Det er kun en 125cc, vi har sat den originale udstødning på, så den larmer ikke, og han skal bare træne stop, start, kobling, gearskift, brems og vi vil gerne betale for det. Svensk lovgivning siger, at det skal være et aflåst område.

Kender I nogle steder her omkring Malmö, hvor han lovligt kan træne det basale?

Jag har inga förslag på var ni kan övningsköra tyvärr. Men jag kan räkna ut att din påg är 15 år gammal nu, har ni funderat på en vanlig moped?

Ja, det krävs ett enkelt körkort för att få köra, men med "rätt" moped, dvs manuellt växlad moped känns det som ett enkelt och bra sätt att få lite mängdträning, man kan köra lågfartsbana osv med den och med andra ord kunna få lite laglig körträning. Även om det inte är samma som en motorcykel är det ganska likt, en moped är lite lättare och inte så snabb, men ändå bra träning.

Förutom kostnaden då möjligen, ni behöver köpa en moped också.

Jag tror det finns ganska få ställen i Malmö som uppfyller kraven på ”inhägnat område” enligt körkortslagen.

Har du själv mc-körkort och är handledare för din son? Då borde ni kunna köra var som helst. Är det att du vill kunna släppa ut grabben så han kan köra helt på egen gen hand så är det nog bara typ motorbanor som är aktuella.

Med det sagt, jag hade åkt ut till någon av de minst trafikerade gatorna i Norra hamnen och låtit honom öva där. Strikt taget inte lagligt men rätt liten risk att ni ska bli stoppade.

Jag tror det finns ganska få ställen i Malmö som uppfyller kraven på ”inhägnat område” enligt körkortslagen.

Har du själv mc-körkort och är handledare för din son? Då borde ni kunna köra var som helst. Är det att du vill kunna släppa ut grabben så han kan köra helt på egen gen hand så är det nog bara typ motorbanor som är aktuella.

Med det sagt, jag hade åkt ut till någon av de minst trafikerade gatorna i Norra hamnen och låtit honom öva där. Strikt taget inte lagligt men rätt liten risk att ni ska bli stoppade.
Men om Ni blir stoppade, blir det 1 år eller 2 år till körkortstilstånd igen ??????
Köp en moped med växlar och öva med.

Jag har inga förslag på var ni kan övningsköra tyvärr. Men jag kan räkna ut att din påg är 15 år gammal nu, har ni funderat på en vanlig moped?

Ja, det krävs ett enkelt körkort för att få köra, men med "rätt" moped, dvs manuellt växlad moped känns det som ett enkelt och bra sätt att få lite mängdträning, man kan köra lågfartsbana osv med den och med andra ord kunna få lite laglig körträning. Även om det inte är samma som en motorcykel är det ganska likt, en moped är lite lättare och inte så snabb, men ändå bra träning.

Förutom kostnaden då möjligen, ni behöver köpa en moped också.

Det är väl en lite hanke med att körkortet för moped kostar mellan tio till tolv och ett halvt tusen att ta i alla fall AM, vad kostar det billigare kortet för moppen spm får gå 25 km/h?

Lyckades övertala grabben att vänta ett är och ta hojkort nästa år. Även om det kostar det dubbla så har han ju kvar hojkortet resten av livet mot ett AM-kort som blir värdelöst så fort han tar B-kortet.

Det är väl en lite hanke med att körkortet för moped kostar mellan tio till tolv och ett halvt tusen att ta i alla fall AM, vad kostar det billigare kortet för moppen spm får gå 25 km/h?

Lyckades övertala grabben att vänta ett är och ta hojkort nästa år. Även om det kostar det dubbla så har han ju kvar hojkortet resten av livet mot ett AM-kort som blir värdelöst så fort han tar B-kortet.
Det är ju nackdelen med dagens lösning jämfört med på vår tid, när man fick köra moppe bara man hade fyllt 15. Sen hade ju vi Anita och Televinken så vi fick lära oss lite trafikregler...

Och andra sidan tycker jag det är bra med lite krav på nån utbildning, men det blir för jäkla dyrt egentligen. :confused:

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!