XL500s med elstart

ajjemannen

Vinteråkande gubbe
Gick med
4 Jan 2023
Hoj
1999 Honda XL1000, 2008 Honda ST1300
Köpte en XL500s från ett dödsbo för ett par år sedan.

xl500.jpg

En trevlig gammal enstånka att gubba runt i skogen med.
Men jag började utveckla artros i höger knä och fick ondare och ondare av att kicka igång den.

Så planerna på att avyttra den började ta form. Men så väcktes tanken på att göra ett mek-projekt av den istället.
Visste att FT500 Ascot hade i grunden samma motor men med elstart så jakten på en billig donatorhoj påbörjades.

Plötsligt dök det upp en på blocket inom rimligt köravstånd och till rimligt pris.

FT500.jpg

Körde med den i några dagar för att se att allt verkade vara som det ska, och upptäckte inga problem.

Så en regnig dag åkte donatorn in på operationsbordet och demonteringen påbörjades.

rensad.jpg
Plockade av motor och i princip all el, inklusive reglage.

Det första "hindret" jag stötte på var att FT500 har en annan dimension på avgassystemet.
Löstes enklast med att flytta toppen från XL-motorn.
toppflytt.jpg

Fick även flytta över kedjedrevet från XL-motorn då FT har grövre kedja och annan utväxling.

Nästa problem var att avgasröret och startmotorn ville samsas om samma plats där avgasröret viker in bakom ramen.
Det går precis fritt utan gaveln på startmotorn monterad.
trangt.jpg

Fick kapa ur en del ur avgasröret, kapa ett av fästena på startmotorns gavel, och bygga ett nytt fästjärn.
kapat.jpg

Avgasröret fick ungefär halva arean kvar, ger väl en viss strypning på höga varv, men är fullt körbar.
En eventuell framtida plan är att dela upp avgasröret i sektioner och låta den smala delen bli mycket högre för att behålla tvärsnittsarean.
svetsat.jpg

Elsystemet inklusive batteri fick ta platsen för luftfiltret under sadeln.
Luftfilter (och vevhusventilation) är ersatta med podfilter. (på bilden är oljefällan för vevhusventilation kvar)
el1.jpg
el2.jpg

Det var en del pillande och petande innan allt föll på plats.
Men sen var det dags för en provtur.
prov.jpg
Här på bilden ser man det sista "stora" problemet. XL500 saknar oljefilter och har en liten oljepump. FT-motorn har ett filter och en större pump som sticker ner i en sump under motorn, väldigt utsatt på en offroadhoj.

Det blev till att smida ihop en hasplåt av vinkeljärn och durkaluminium.
has1.jpghas2.jpg

Så, var det värt det?

Kanske inte rent pengamässigt, vi får se om jag lyckas sälja av några FT-delar för att återvinna lite kosing.
Men, som ett garageprojekt var det absolut värt det, och jag _tror_ det är en skapligt unik hoj.
Jag har sett andra göra liknande saker i utlandet, men har ännu inte lyckats snubbla över någon som gjort det i Sverige.

Snyggt jobbat! Roligt Bygge. Men Avgasröret får du bakläxa på, Fixar du det får du 10 av 10

Självklar, funkar det så funkar det!

Tack!
Jo, avgasröret är jag inte stolt över, men som sagt, det finns en plan på hur det ska fixas.

Snyggt jobbat!

Men det där med avgasröret, nu är det lite för sent, men hade du inte kunnat fixa det med ett dyligt verktyg?

1789650572044.png

Det var min första tanke, men tyvärr var det inte så enkelt.
Var tvungen att skära ur så mycket som jag gjorde för att avgasröret "skruvas" liksom in på plats.
Därför måste jag dela upp röret i sektioner om det ska bli större på vertikalen.

Köpte en XL500s från ett dödsbo för ett par år sedan.

View attachment 532963

En trevlig gammal enstånka att gubba runt i skogen med.
Men jag började utveckla artros i höger knä och fick ondare och ondare av att kicka igång den.

Så planerna på att avyttra den började ta form. Men så väcktes tanken på att göra ett mek-projekt av den istället.
Visste att FT500 Ascot hade i grunden samma motor men med elstart så jakten på en billig donatorhoj påbörjades.

Plötsligt dök det upp en på blocket inom rimligt köravstånd och till rimligt pris.

View attachment 532964

Körde med den i några dagar för att se att allt verkade vara som det ska, och upptäckte inga problem.

Så en regnig dag åkte donatorn in på operationsbordet och demonteringen påbörjades.

View attachment 532965
Plockade av motor och i princip all el, inklusive reglage.

Det första "hindret" jag stötte på var att FT500 har en annan dimension på avgassystemet.
Löstes enklast med att flytta toppen från XL-motorn.
View attachment 532966

Fick även flytta över kedjedrevet från XL-motorn då FT har grövre kedja och annan utväxling.

Nästa problem var att avgasröret och startmotorn ville samsas om samma plats där avgasröret viker in bakom ramen.
Det går precis fritt utan gaveln på startmotorn monterad.
View attachment 532967

Fick kapa ur en del ur avgasröret, kapa ett av fästena på startmotorns gavel, och bygga ett nytt fästjärn.
View attachment 532968

Avgasröret fick ungefär halva arean kvar, ger väl en viss strypning på höga varv, men är fullt körbar.
En eventuell framtida plan är att dela upp avgasröret i sektioner och låta den smala delen bli mycket högre för att behålla tvärsnittsarean.
View attachment 532969

Elsystemet inklusive batteri fick ta platsen för luftfiltret under sadeln.
Luftfilter (och vevhusventilation) är ersatta med podfilter. (på bilden är oljefällan för vevhusventilation kvar)
View attachment 532970
View attachment 532971

Det var en del pillande och petande innan allt föll på plats.
Men sen var det dags för en provtur.
View attachment 532972
Här på bilden ser man det sista "stora" problemet. XL500 saknar oljefilter och har en liten oljepump. FT-motorn har ett filter och en större pump som sticker ner i en sump under motorn, väldigt utsatt på en offroadhoj.
De måste ha varit fulla på Sake hos Honda den morgonen. Att ha en så utsatt sump på en offroadare som du säger...

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!