Öka förspänning och höjd bak

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Z900
Jag fnular på om förspänning på bakdämparna.
Eftersom jag vill ha upp hojen baktill, har jag nu 13,5" isf. 11", och det har gett lite effekt.
Att öka förspänningen i dämparna, kan det ge något åt det hållet genom att inte sagga ihop så mycket när hojen belastas med förare?

Med fjäderförspänningsjusteringen pressar man ihop fjädern lite i förväg, så att säga. I och med det krävs det en större startkraft innan bakdelen börjar tryckas neråt.

Om förspänningen är "0 kg" från början och man ökar till motsvarande "20 kg", kommer det alltså behövas 20 kg på bakänden innan den ens börjar röra sig.

Ingen "rocket sience" med fjädring när man tänker till lite vad som händer.

Jag kör med svingförlängare och har 10cm längre hjulbas från original. Med standardinställningen så gör ju enbart förlängarna fjädringen mjukare genom utväxlingen med längre sving.

Men samtidigt höjs hojen något när den är obelastad genom att svingen pekar ju nedåt lite grann. Hursomhelst så ökade jag förspänningen för jag gillar ganska hård fjädring överlag.

Bästa effekten att höja bak är att byta ut "hundbenen" eller att ha justerbara.

Bifogat

• Screenshot_20260907_160717_AliExpress.jpg
    Screenshot_20260907_160717_AliExpress.jpg
    31.6 KB · Visningar: 2
  • Screenshot_20260907_160802_AliExpress.jpg
    Screenshot_20260907_160802_AliExpress.jpg
    34.4 KB · Visningar: 2
Tänk på att det kan vara så att vinkeln på linjen
främre kedjedrev centrum
svingaxeln centrum
bakre kedjedrev centrum
minskar när du höjer hojen bak
och du i så fall bör öka kedjeslacket när hojen står på sidostödet eller bakre depåstöd. #
På min Busa blev det en ökning från 35 mm till 40 mm kedjeslack.
Jag fick också fästa en kloss på sidostödet för den in skulle luta så mycket på sidostödet.
# För att kedjan inte ska sträckas, lagren belastas
när
främre kedjedrev centrum
svingaxeln centrum
bakre kedjedrev centrum
ligger i en rät linje när fjädringen fjädrar ihop.

Hur kollar man kedjeslacket när
främre kedjedrev centrum
svingaxeln centrum
bakre kedjedrev centrum
Själv tog jag av hundbenen (med hojen upphängd på en stång genom svingaxeln)
( i samband med jag bytte till kortare hundben för höja hojen bak 20mm)
och höjde sedan bakhjulet 10 mm i stöten och mätte kedjeslacket alla 120mm som är fjädringen på GSX1300R. Minsta kedjeslacket var med 40 mm slack på sidostödet 10mm när
främre kedjedrev centrum
svingaxeln centrum
bakre kedjedrev centrum
låg i en rät linje, vid ytterligare höjning av bakhjulet ökade så klart slacket ...
I praktiken gjorde jag den här höjningen av bakhjulet med 35mm slack (35 mm Slack(originalslack) Med Original hundben monterade,, hojen stående på sidostödet)
Sedan efter montaget av de nya kortare hundbenen som höjde hojen 20 mm var slacket 40 mm på sidostödet.

Last edited:
Hur kollar man kedjeslacket när
främre kedjedrev centrum
svingaxeln centrum
bakre kedjedrev centrum
Själv tog jag av hundbenen (med hojen upphängd på en stång genom svingaxeln)
( i samband med jag bytte till kortare hundben för höja hojen bak 20mm)
och höjde sedan bakhjulet 10 mm i stöten och mätte kedjeslacket alla 120mm som är fjädringen på GSX1300R. Minsta kedjeslacket var med 40 mm slack på sidostödet 10mm när
främre kedjedrev centrum
svingaxeln centrum
bakre kedjedrev centrum
låg i en rät linje, vid ytterligare höjning av bakhjulet ökade så klart slacket ...
Bra Comeback, bra!

...Jag kör med svingförlängare och har 10cm längre hjulbas från original. Med standardinställningen så gör ju enbart förlängarna fjädringen mjukare genom utväxlingen med längre sving.

Men samtidigt höjs hojen något när den är obelastad genom att svingen pekar ju nedåt lite grann. Hursomhelst så ökade jag förspänningen för jag gillar ganska hård fjädring överlag.
Hade det inte varit bättre att byta till en hårdare fjäder?

Om jag nu inte är ute på enhjulingen och cyklar?, öka förspännigen gör inte fjädern hårdare utan ändrar väl bara vilohöjden vid obelastad.
Som iceice skrev så är väl hårdare fjäder bättre väg att gå..?
Iaf i min värld..

Bytt fjäder hade man väl kanske gjort om den saggat ihop för mycket och om justeringen för förspänningen hade hamnat utanför justeringsområdet.

10cm på svingen är inte så radikalt som det kanske låter. Och sedan åker jag enbart solo.

Jag skrev att svingförlängarna "gav mjukare fjädring" i inlägg #5, men det är fel. Den trycktes ihop något mer om än marginellt.

Jag är inte ute efter hårdare fjädring, utan högre bakände.
Förstår det där med att ökad fjäderspänning minskar sag, men jag fick inte ihop hur själva totalhöjden på hojen skulle öka med ökad fjäderspänning, för att jag inte tänkte inte på att det handlar om att inte bakdelen pressas ner lika mycket då.

Tackar för input från expertpanelen 🙏

(jag kikade efter dogbones på hojen men såg inga?? Jag bytte dem på två av mina ZX7:r förr, men de var tydligt synliga)

Tänk på att det kan vara så att vinkeln på linjen
främre kedjedrev centrum
svingaxeln centrum
bakre kedjedrev centrum
minskar när du höjer hojen bak
och du i så fall bör öka kedjeslacket när hojen står på sidostödet eller bakre depåstöd. #
På min Busa blev det en ökning från 35 mm till 40 mm kedjeslack.
Jag fick också fästa en kloss på sidostödet för den in skulle luta så mycket på sidostödet.
# För att kedjan inte ska sträckas, lagren belastas
när
främre kedjedrev centrum
svingaxeln centrum
bakre kedjedrev centrum
- Varandes en förhoppningarnas anfader, tänker jag att mina ca 5 cm högre fjädrar inte ska påverka linjevinklar så värst mycket...hoppas jag.

- Varandes en förhoppningarnas anfader, tänker jag att mina ca 5 cm högre fjädrar inte ska påverka linjevinklar så värst mycket...hoppas jag.

5cm är ju jättemycket och självklart påverkar det mycket och förmodligen till det sämre. Vad är avsikten med höjningen?

Vad är anledning till höjningen? Utseende?
Jag minns att jag reagerade på att min Ducati kändes annorlunda när jag monterade en tjockare sadel. Den dynamiska förändringen av att min vikt flyttades uppåt fick cykeln att bete sig på ett annat sätt.
En fem cm högre bakände borde ge fullständigt ändrad geometri.

5cm är ju jättemycket och självklart påverkar det mycket och förmodligen till det sämre. Vad är avsikten med höjningen?
- Blir det verkligen så stor påverkan på drivlinan att det är någon risk, menar du? Jag har sett fler liknande moddar på de här hojarna, och även med 14" dämpare.

Vad är anledning till höjningen? Utseende?
Jag minns att jag reagerade på att min Ducati kändes annorlunda när jag monterade en tjockare sadel. Den dynamiska förändringen av att min vikt flyttades uppåt fick cykeln att bete sig på ett annat sätt.
En fem cm högre bakände borde ge fullständigt ändrad geometri.
- Anledningen är att jag moddar om hojen från glidarstuk till mer offensivt utseende.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg