Vad fick dig att skaka på huvudet idag?

För att trots att vi formligen öste pengar på projektet så blev inte ett enda batteri tillverkat av Northvolt
Fast det där stämmer väl inte?
Man tillverkade batterier, men inte i sådana volymer och inte till sådana omkostnader att man kunde hålla företaget i likviditet. Det hjälpte ju inte att stora delar av produktionslinan haltade så man var tvugna att köpa in material från andra tillverkare.

Tydligen har Lyten dragit i gång produktionen igen så köpare av Northvolts batterier finns ju uppenbarligen.

Fast det där stämmer väl inte?
Man tillverkade batterier, men inte i sådana volymer och inte till sådana omkostnader att man kunde hålla företaget i likviditet. Det hjälpte ju inte att stora delar av produktionslinan haltade så man var tvugna att köpa in material från andra tillverkare.

Tydligen har Lyten dragit i gång produktionen igen så köpare av Northvolts batterier finns ju uppenbarligen.

Såldes några av dom battericellerna eller var det fortfarande medans man justerade in maskinerna så dom gick direkt till kassering?

Jag vet att man pratade om att man hade nått "serietillverkningsliknande flöden" på någon bana precis innan proppen gick ur

Såldes några av dom battericellerna eller var det fortfarande medans man justerade in maskinerna så dom gick direkt till kassering?

Jag vet att man pratade om att man hade nått "serietillverkningsliknande flöden" på någon bana precis innan proppen gick ur
Jag orkade inte gå igenom gamla nyhetsartiklar så jag tog AI till hjälp:
  • Från december 2024 till konkursen i mars 2025 var de uppe i ca 30 000 celler per vecka.
  • Ca 9 av 10 celler klarade kvalitetskraven.
  • Celler levererades till Scania, som var nöjda med kvaliteten.
  • 30 000 celler per vecka hade motsvarat ca 20-30 MWh/år.
  • Fabriken var dimensionerad för 16 000 MWh/år!!!
  • Lyten är i begränsad produktion, det är fortfarande förserier, kalibrering och testning.
  • Lyten kommer inte bygga NMC för fordon, utan för stationär lagring. De har redan kunder och ordrar.
  • Lyten kommer på sikt (med början tidigast nästa år) ställa över produktionslinan till Litium-Svavel.

• Från december 2024 till konkursen i mars 2025 var de uppe i ca 30 000 celler per vecka.
  • Lyten är i begränsad produktion, det är fortfarande förserier, kalibrering och testning.
  • Lyten kommer inte bygga NMC för fordon, utan för stationär lagring. De har redan kunder och ordrar.
  • Lyten kommer på sikt (med början tidigast nästa år) ställa över produktionslinan till Litium-Svavel.

Det kallar jag förserieproduktion till Scanias testbilar.
Under 1% av tänkt produktion

Ja lycka till Lyten, det är en intressant kemi, men har många problem som måste övervinnas, så risken är stor att det blir en uppföljare till Northvolt, man öser pengar på det men lyckas inte lösa problemen innan man måste lägga ner

Det kallar jag förserieproduktion till Scanias testbilar.
Under 1% av tänkt produktion

Ja lycka till Lyten, det är en intressant kemi, men har många problem som måste övervinnas, så risken är stor att det blir en uppföljare till Northvolt, man öser pengar på det men lyckas inte lösa problemen innan man måste lägga ner
Som jag fattat det är Lytens teknik för Li-S redan tillräckligt bra för stationär lagring, och det är där deras kunder finns. Fordonsbatterier ligger längre fram.

Som jag fattat det är Lytens teknik för Li-S redan tillräckligt bra för stationär lagring, och det är där deras kunder finns. Fordonsbatterier ligger längre fram.

Ja som sagt hoppas jag dom lyckas, men just till stationär lagring är ju inte vikten ett problem utan det man vill åt är många laddcykler utan degradering, och det är ju en av Li-S stora problem, kan man lösa det så är ju energidensiteten bra nog för att använda där vikt är ett problem.

Man tycker att marknaden för stationär lagring har flera andra bra alternativ vars största problem är att vikten blir för hög i fordonsbatterier

Det mesta eller nästan all information från Northvolt och Lyten har varit luftslott.

Lyten var jag skeptisk mot redan från start. Även det är ett relativt litet Startup företag med tveksam finansiering och väldigt lite leveranser.

Många med mig undrade hur ett sånt litet bolag skulle kunna köpa och få fart på ett jätteföretag.

Nu visade det sig att det är stora problem.
Jag är inte förvånad.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/northvolt-koparen-ar-en-bluff

https://carup.se/kopte-northvolt-jagas-nu-av-kronofogden/

Ja, ju mer man läser om Lyten desto mer inser man att dom också är i luftslotts-branchen.

Dom ska inte alls tillverka Li-S i skellefteå, dom ska omstarta produktionen som Northvolt misslyckades med, och sedan eventuellt ställa om till Li-S

Det visar sig nämligen att dom inte alls hade löst problemen med Li-S kemin, utan hoppas att dom kanske kan lösa dom i framtiden och i sådana fall ställa om tillverkningen i Skellefteå..

Tamejfan ALLT som har med grön energi och grön idustri är enbart luftslott och förhoppningar, inga andra satsningar har fått så mycket pengar och stöd med så lite substans

Tamejfan ALLT som har med grön energi och grön idustri är enbart luftslott och förhoppningar, inga andra satsningar har fått så mycket pengar och stöd med så lite substans
Har du läst detta?

Northvolt-kraschen: "En kollektiv hallucination"
https://www.dagensps.se/ps-studio/northvolt-kraschen-en-kollektiv-hallucination/?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=Om fyra månader höjs gränsen – 200 000 svenskar får skattesmäll&utm_custom[rm]=334630427
Efter omfattande intervjuer med tidigare anställda beskriver Lindstedt en verksamhet präglad av kaos, bristfällig styrning och en organisation med många beslutsnivåer. Samtidigt underskattades svårigheterna i att bygga upp en komplett batteriproduktion från grunden.

”Sådant kaos och dålig management som det verkar ha varit överallt, det är förbluffande”, säger han.

Jag tillhör de som är försiktigt positiva.
Lyten verkar ju inte heller göra misstaget att försöka springa innan man lärt sej krypa.

Jag tillhör de som är försiktigt positiva.
Lyten verkar ju inte heller göra misstaget att försöka springa innan man lärt sej krypa.
Du menar att innan man fått fart på sin lilla fabrik...köper man en skitstor fabrik som har en annan batteriteknologi som dessutom andra misslyckats få igång trots 200 miljarder...:hej

Jojo...

Fast om man nu ska vara sån så hämtades antagligen den ursprungliga inspirationen från Frankrikes l'arc de triomphe de l'étoile som började konstrueras i början på 1800-talet:
Arc_de_Triomphe_-_Août_2026.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Arc_de_Triomphe

Hitler byggde aldrig någon egen triumfbåge, så jag vet inte riktigt om man ens med god vilja kan påstå att Trump skulle hämtat inspiration från honom... Från fransöserna möjligen, men det låter ju inte lika illa så varför skulle man vilja påtala något sådant... :rolleyes:

Jag påstår inte att Trump inspireras av Hitler, men visst finns det kopplingar, mentalt sjuka narcissister utan någon kontakt med verkligheten.
Nähä... Kanske bara jag då som tycker att det låter ganska väldigt mycket precis så när man proklamerar att "Titta vad Hitler ville göra och titta sen på vad Trump vill göra, det är FFS exakt samma!!!"... :rolleyes:

Nu är jag inget jättefan av Trump, men av ren nyfikenhet: kan du nämna någon politiker som inte faller inom den ramen? Det kanske tar sig olika uttryck beroende på individ, men den absoluta majoriteten verkar vara mer eller mindre självgoda och högfärdiga förståsigpåare som anser sig stå över pöbeln samt saknar verklighetsförankring och/eller förståelse för hur vardagen/verkligheten ser ut för det vanliga folket som de önskar styra över... Gäller väl även Maggan, Steffe, Obama, Busch, Biden, paret Clinton och så vidare... Inget nytt under solen med andra ord.

Vad är det med dig Bushido, varför blir du så upprörd över att jag pekar ut vad megalomaniacs håller på med?

Vad är det med dig Bushido, varför blir du så upprörd över att jag pekar ut vad megalomaniacs håller på med?
Jag tycker snarare att det är du som verkar upprörd över det faktum att jag påtalade att du försöker dra lite märkliga paralleller, men det kanske återigen bara är jag som tycker så. Det var inget illa menat med det i sig, jag tycker väl mest att rätt ska vara rätt och att eventuell skuldbeläggning ska ske på korrekta grunder :tummenupp

Om det nu inte var för att dra paralleller mellan just Trump och Hitler, vad var isåfall din poäng med inlägget? Om Trump nu inspirerats av och vill uppföra ett monument som inspirerats av ett av Frankrikes allra mest kända och älskade monument, är det något konkret fel med det i sig? Som sagt, jag är mest bara nyfiken på vad det faktiskt var du menade och varför du valde att lägga fram det som en jämförelse mellan Trump och Hitler snarare än exempelvis mellan Trump och Napoleon Bonaparte (som beordrade konstruktionen av den ursprungliga triumfbågen). Det ligger liksom lite olika tyngd i jämförelserna om du frågar mig, trots att den ena är mer relevant än den andra. Men återigen, det kanske bara är min tolkning och jag vet inte riktigt vad din poäng var. Därför frågar jag :)

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...