Idag är jag förbannad därför att...

Brukar vara samma folkslag som inte fattar hur man pratar i telefon. Så dom kör med högtalaren och skriker till varandra istället för som vanligt folk hålla telefon mot örat och prata i mikrofonen.
Människor som i samtal utanför egna hemmet håller telefonen som en knäckemacka ska ha en lavett, därefter kommenderas att sitta ner och skämmas.

Kan du sätta ord på din tanke?
Ska försöka :) Tänk när man fick kolla i den fysiska Brevlådan en gång per Dag! Och Dessa jävla Mobiler, jag var nog bland de första som skaffade En :skrämd Jobbade och drev en del byggprojekt på 80-talet! Kullenbergs någon som hört talas om dem :va Funkade jävligt Bra då utan Mobiler o Data trams. Byggde halva Akalla! Jo jag vet Åren går jävligt snabbt så ta vara på dom..Snorisar! :hjarta Tanken då? Var det bättre förr? Ja faktiskt en del var det! Nu ska ju alla bli Data genin och dylikt...Men det är ok för jag har blivit till Ålder så jag skiter i vilket! :hjarta

PK slog till! Notera vad som hävdas och notera hur det faktiskt blev. View attachment 532488View attachment 532489View attachment 532490
Fast det handlar ju fortfarande om en karta som tar hänsyn till jordens krökning, dvs nordligare landmassor ser höjdmässigt kortare ut eftersom kartan är illustrerad som att man betraktar dem från en flackare vinkel sett från ekvatorn.

Den i praktiken mest storleksmässigt korrekta kartan vi kan illustrera är om man delar upp världen enligt en Euler Spiral:

1788565736265.png

På den kartan kan du mäta med linjal och jämföra vilka länder som är längst/bredast, dock får du linjera mätpunkterna manuellt så att du träffar rätt.

Jag tror mer på använda formen av en pumpa på en karta om storleken på olika delar ska vara närapå korrekt.

En hologramkarta i form av en jordglob är väl mer rättvisande för de människor som inte begriper att man kan jämföra numeriska värden på länders arealer! :mattias

Fast det handlar ju fortfarande om en karta som tar hänsyn till jordens krökning, dvs nordligare landmassor ser höjdmässigt kortare ut eftersom kartan är illustrerad som att man betraktar dem från en flackare vinkel sett från ekvatorn.

Den i praktiken mest storleksmässigt korrekta kartan vi kan illustrera är om man delar upp världen enligt en Euler Spiral:

View attachment 532491

På den kartan kan du mäta med linjal och jämföra vilka länder som är längst/bredast, dock får du linjera mätpunkterna manuellt så att du träffar rätt.
Visst, betraktar man Jorden ovanifrån ekvatorn kommer det att se ut så vad gäller höjderna, men inte bredderna, som har blivit utsmetade för nordliga och sydliga länder.. Att det här skulle vara ”en mer sanningsenlig representation av kontinenterna” kan dom stoppa upp och jag är inte förvånad att just FN tycker det är en bra idé. Man har valt att återge ländernas relativa areor korrekt, men gör det genom att förvränga deras former, längder och bredder. Det är en sämre kompromiss, inte en sannare bild av hur världen ser ut.

Det finns ju på internet en karta där man drar länderna över varandra för att jämföra storlek utan förvrängning, den tror jag att alla har tillgång till

Det finns ju på internet en karta där man drar länderna över varandra för att jämföra storlek utan förvrängning, den tror jag att alla har tillgång till
Då måste man ju engarera sig och det är jobbigt, numera ska man ju lyssna till en långsampratare som refererar till en bild eller långsam videosnutt för att få tillrättalagd information!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg