Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tjärvar oken är det dags för ta isär oken. Jag brukar ta en kolv + cylinder i taget. Låser övriga kolvar med buntband och trycker ut kolven med tryckluft med en kökssvamp som dämpare framför kolven. Lyfter ut #-ringarna med O-ringsverktyg som jag prickar in på mitten av ringen.Första gången det hände var det för att hon använde bromsarna för mycket när vi var i Norge. Och nu verkar det bero på att oken tjärvar.
Gör rent cylindern och spåren för #-ringar med avsågad ny tandborste. Blåser rent cylindern med tryckluft. Gör rent kolv och #-ringarna. Fettar in #-ringarna med Bromscylinder silikon innan jag sätter tillbaka dom. Sätter en tunn strimma Bromscylinder silikon på innersta delen av kolven, sätter tillbaka kolven i cylindern och trycker in kolven med fingrarna. Torkar av överflödigt Bromscylinder silikon. Sedan är det dags för nästa kolv, samma procedur. Brukar ta 4 timmar inklusive ny bromsvätska och luftning på GSX1300R fram för båda bromsoken. Ingår i vinterservice.
Bromsade hon mycket i Norge så täcktes yttersta delen av bromskolvarna med bromsdamm och då får kolvarna svårt gå tillbaka genom #-ringarna. Tjärvar.
Lycka till !
Last edited: