Dagens bild

Första gången det hände var det för att hon använde bromsarna för mycket när vi var i Norge. Och nu verkar det bero på att oken tjärvar.
Tjärvar oken är det dags för ta isär oken. Jag brukar ta en kolv + cylinder i taget. Låser övriga kolvar med buntband och trycker ut kolven med tryckluft med en kökssvamp som dämpare framför kolven. Lyfter ut #-ringarna med O-ringsverktyg som jag prickar in på mitten av ringen.
Gör rent cylindern och spåren för #-ringar med avsågad ny tandborste. Blåser rent cylindern med tryckluft. Gör rent kolv och #-ringarna. Fettar in #-ringarna med Bromscylinder silikon innan jag sätter tillbaka dom. Sätter en tunn strimma Bromscylinder silikon på innersta delen av kolven, sätter tillbaka kolven i cylindern och trycker in kolven med fingrarna. Torkar av överflödigt Bromscylinder silikon. Sedan är det dags för nästa kolv, samma procedur. Brukar ta 4 timmar inklusive ny bromsvätska och luftning på GSX1300R fram för båda bromsoken. Ingår i vinterservice.
Bromsade hon mycket i Norge så täcktes yttersta delen av bromskolvarna med bromsdamm och då får kolvarna svårt gå tillbaka genom #-ringarna. Tjärvar.
Lycka till ! :)

Last edited:
Jag har blicken, jag är avslappnad, jag kan bromsa ordentligt, jag har bra spårval med gaskontroll. Och jag har kommit över rädslan att lägga ner mer än jag brukar. 50 grader.
Att skrapa knän ger ingen högre hastighet men är trevligt. Och jag har också gjort det men det har inte kommit inte naturligt än. Så grattis :tummenupp

View attachment 531890

Jag är ändå glad att ha passerat 50 graders nerlägg. :tungan
Intressant - mtp helgens körning på Kinnekulle. Jag tror att jag har hyfsad koll på spårvalen och var blicken skall vara.... men fegar i nerläggen, får väl jobba på det. Men efter att ha tittat på vad min gps sa om lutning så undrar jag om känslan i att luta omkull sitter i däcken.
Har kört med min 1200GS med Continental Trail Attack och legat på maxlutning 45grader. På min nya hoj - F900XR Conti Road Attack - som borde vara mer lämpad för bankörning, fegar jag ur vid 40-41 grader mätt med samma GPS. Finns någon annan förklaring än att jag blivit fegare från förra året?

Nu kan jag i det närmaste ingenting om skillnaderna mellan olika BMW-hojar, men smalare däck, lättare hoj samt högre tyngdpunkt kräver mindre lutningsvinkel för en given kurvhastighet.

Nu kan jag i det närmaste ingenting om skillnaderna mellan olika BMW-hojar, men smalare däck, lättare hoj samt högre tyngdpunkt kräver mindre lutningsvinkel för en given kurvhastighet.
Jag försöker köra så fort som möjligt med mesta möjliga lutning så det är antingen jag själv eller något som gör att feedback från hojen gör att jag fegar ur. Dock borde F900XR ha alla faktorer som gör den mer lättsvängd (lättare, smalare däck, rimligen lägre tyngdpunkt, gatinriktat chassie) - jag lutar ;) åt att jag blivit fegare, men skulle helst vilja höra en annan förklaring.

Jag försöker köra så fort som möjligt med mesta möjliga lutning så det är antingen jag själv eller något som gör att feedback från hojen gör att jag fegar ur. Dock borde F900XR ha alla faktorer som gör den mer lättsvängd (lättare, smalare däck, rimligen lägre tyngdpunkt, gatinriktat chassie) - jag lutar ;) åt att jag blivit fegare, men skulle helst vilja höra en annan förklaring.

Boxern har definitivt lägre tyngdpunkt. Och Teleleverchassit är stabilare än allt annat (ibland en nackdel men för trygghetskänslan en stor fördel).

Där tror jag att du skall leta orsakerna.

Sedan är det iom lutningsmätare i instrument och navigatorer ett otyg i att en del tror att det handlar om att luta hojen så mycket som möjligt i kurvorna. Det är rimligen tvärtom i de flesta fall, åtminstone om man vill behålla greppet och fjädringen.
Sedan måste man förstås luta för att kunna svänga men inte mer än så. :)

Kör snyggt!

Tjärvar oken är det dags för ta isär oken. Jag brukar ta en kolv + cylinder i taget. Låser övriga kolvar med buntband och trycker ut kolven med tryckluft med en kökssvamp som dämpare framför kolven. Lyfter ut #-ringarna med O-ringsverktyg som jag prickar in på mitten av ringen.
Gör rent cylindern och spåren för #-ringar med avsågad ny tandborste. Blåser rent cylindern med tryckluft. Gör rent kolv och #-ringarna. Fettar in #-ringarna med Bromscylinder silikon innan jag sätter tillbaka dom. Sätter en tunn strimma Bromscylinder silikon på innersta delen av kolven, sätter tillbaka kolven i cylindern och trycker in kolven med fingrarna. Torkar av överflödigt Bromscylinder silikon. Sedan är det dags för nästa kolv, samma procedur. Brukar ta 4 timmar inklusive ny bromsvätska och luftning på GSX1300R fram för båda bromsoken. Ingår i vinterservice.
Bromsade hon mycket i Norge så täcktes yttersta delen av bromskolvarna med bromsdamm och då får kolvarna svårt gå tillbaka genom #-ringarna. Tjärvar.
Det är tätningsringarna som drar tillbaka kolvarna när man släpper bromsen. De är inte symmetriska i genomskärning, så det är viktigt att man vänder dom rätt, annars minskar effektiviteten i tillbakadragandet.IMG_9331.jpeg

Boxern har definitivt lägre tyngdpunkt. Och Teleleverchassit är stabilare än allt annat (ibland en nackdel men för trygghetskänslan en stor fördel).

Där tror jag att du skall leta orsakerna.

Sedan är det iom lutningsmätare i instrument och navigatorer ett otyg i att en del tror att det handlar om att luta hojen så mycket som möjligt i kurvorna. Det är rimligen tvärtom i de flesta fall, åtminstone om man vill behålla greppet och fjädringen.
Sedan måste man förstås luta för att kunna svänga men inte mer än så. :)

Kör snyggt!
Nu var det bankörning på Kinnekulle ring i båda fallen så lutningen är relevant att jämföra

Det viktiga är väl ändå inte lutningen på hojen som jag ser det, att ha skoj är betydligt viktigare.
Kör du dit e de gott att även kunna köra hem med hojen (dagens vinnare)
Kör snyggt som vi vant oss att läsa här.

Tusen tack!. Jag misstänker att hon bromsar ganska mycket rent allmänt 🤣. Sen kör hon ju en jävla massa. Hennes hoj har gått 5200mil sen hon köpte den ny 2021

50 grader "bara"?... Mitt rekord är 90 grader ett flertal gånger🤔😁

Jag har sett dig i sadeln så jag är inte förvånad, du är värst! :hihi :tungan:krama

Jag har haft 90 grader ut ur Esset och provade samtidigt krockkuddens funktion. ;)

Det tack vare "Kör snyggt" som även dödade ett råddjur. :fakta

Inte samtidigt är bäst att förtydliga för er med dålig läsförståelse, utan vid två olika tillfällen.
Det borde varit "Kör säkert" och det säger Rockmorsan numera. :hej

Första gången det hände var det för att hon använde bromsarna för mycket när vi var i Norge. Och nu verkar det bero på att oken tjärvar.
Ibland är det bromscylindern, som med lillebrors hoj när vi skulle iväg häromveckan. Inte bromsningen, men om bromsen ligger på utan aktiv hjälp från ”Camilla” eller andra förare.
Hjälpt varje gång vi renoverat cylinder vill jag påstå.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis