12.9-skruvar till bromsok?

Det var ett tag sedan jag använde skruv, men på 90-talet var det otroligt mycket skit som såldes av grossister efter import från asien.
Detta gav ju upphov till The Fastener Act som kom typ år 2000 efter en massa uppmärksammade haverier i USA.
Som vanligt tror många att tex 8.8 bultar är likvärdiga. Dock kan både analys, värme behandlig och geometri skilja dig ganska mycket.
Vi gjorde ganska många tester och i vår applikation var design på gängutlopp och underhåll av gängbackarna styrande faktorer. En annan variabel är i hur många steg man kostade på sig för att slå skallen.
Vi krävde att tillverkaren gjorde freventa stickprov i belastningsrigg för att säkerställa prestanda. (Vilket de inte gjorde alla gånger i början, och då talar vi om bra leverantörer.)
Kort sagt, tro inte att bara för att skruvarna uppfyller samma norm att de skulle vara likvärdiga. Köp påkända skruvar av seriösa aktörer.

Det var ett tag sedan jag använde skruv, men på 90-talet var det otroligt mycket skit som såldes av grossister efter import från asien.
Detta gav ju upphov till The Fastener Act som kom typ år 2000 efter en massa uppmärksammade haverier i USA.
Som vanligt tror många att tex 8.8 bultar är likvärdiga. Dock kan både analys, värme behandlig och geometri skilja dig ganska mycket.
Vi gjorde ganska många tester och i vår applikation var design på gängutlopp och underhåll av gängbackarna styrande faktorer. En annan variabel är i hur många steg man kostade på sig för att slå skallen.
Vi krävde att tillverkaren gjorde freventa stickprov i belastningsrigg för att säkerställa prestanda. (Vilket de inte gjorde alla gånger i början, och då talar vi om bra leverantörer.)
Kort sagt, tro inte att bara för att skruvarna uppfyller samma norm att de skulle vara likvärdiga. Köp påkända skruvar av seriösa aktörer.
Det var lite grann därför jag rekommenderade RSR Moto i England.

De är erfarna på Titanium men grejerna tillverkas i kina som allting annat vad jag förstår, men från ett bra företag.

Och det ser man ju på slutprodukten också.
Å så sparar man ju 40% i vikt. Skruvarna känns som plast eller aluminium i handen.

Så vill jag ha bra titan så köper jag där. På Aliexpress finns ju bra aktörer också men lika många mindre bra.

Last edited:
Jag jobbar med utmattningsprovning inom fordonsindustrin.
Detta är mina erfarenheter av skruvar i olika hållf.klasser när det gäller utmattningslast:
10:9 är klart bäst.
8:8 är OK.
12:9 inte bra. (sprött brott)

(Sedan finns det massor av faktorer som påverkar utfallet, men om man bara jämför själva skruven skulle jag rangordna enl. ovanstående)

På min hoj sitter 10:9-skruv som original till bromsoken.

Jag jobbar med utmattningsprovning inom fordonsindustrin.
Detta är mina erfarenheter av skruvar i olika hållf.klasser när det gäller utmattningslast:
10:9 är klart bäst.
8:8 är OK.
12:9 inte bra. (sprött brott)

(Sedan finns det massor av faktorer som påverkar utfallet, men om man bara jämför själva skruven skulle jag rangordna enl. ovanstående)

På min hoj sitter 10:9-skruv som original till bromsoken.
Sådan här information tycker jag är intressant för en okunnig som jag.

Hur stor skillnad är det på olika material?
Tänker främst på tex när många byter till bultar i titan.
Har för mig läst någon gång att avgassystem i titan lättare sprinkler i skarvar än rostfritt

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg