Elbil eller inte?

Låter som en säkerhetsrisk såhär efter skjutningen i Idaho där det sköts rakt in i en Tesla som då ”satt fast” i laddaren.

Edit: en länk för de som inte hört om detta.

Jag ser det som ett förhållandevis litet problem.

Låter som en säkerhetsrisk såhär efter skjutningen i Idaho där det sköts rakt in i en Tesla som då ”satt fast” i laddaren.

Edit: en länk för de som inte hört om detta.

Det blir nog mer frekvent med kortslutningsskador om elbilar inte är körspärrade när laddsladden sitter ansluten i bilen.

Det blir nog mer frekvent med kortslutningsskador om elbilar inte är körspärrade när laddsladden sitter ansluten i bilen.

Berätta mer (jag vet inte hur det fungerar…).

Skulle det inte kunna finnas en varning man kan överskrida i ett nödläge?

Möjligen infrekvent, men ett stort problem när det händer. Ser det inte som omöjligt att det inspirerar potentiella rånare att ge sig på de som laddar.
De flesta tillfällen när jag laddar bilen är jag inte i närheten av den.
Är personrån speciellt vanliga nuförtiden? Ingen har väl något mer värdefullt än en telefon på sig och det bör vara lika vanligt bland fotgängare.
Vill man sno bilen borde det vara smartare att sno en nytankad bensinbil som är färdig att köra iväg och inte behöver kopplas loss.

De flesta tillfällen när jag laddar bilen är jag inte i närheten av den.
Är personrån speciellt vanliga nuförtiden? Ingen har väl något mer värdefullt än en telefon på sig och det bör vara lika vanligt bland fotgängare.
Vill man sno bilen borde det vara smartare att sno en nytankad bensinbil som är färdig att köra iväg och inte behöver kopplas loss.

Vet inte hur det ser ut i Sverige, men i USA är det många som sitter kvar i bilen och scrollar på telefon.

Det gör jag ibland när jag pausar längs vägen också, men jag då kan jag köra iväg om ett hot infinner sig.

Hade det varit ett stort problemet hade det inte funnits något större problem att koppla bort och låsa upp laddport om man detekterade ett nödläge, hade kunnat göras med en knapp på laddskärmen som först bröt kontakt så man inte riskerar kortslutning. Hade tom kunnat fjädra ut porten mekaniskt om man inte vill riskera att dra sönder port/sladd/laddare. Att det inte finns någon sådan funktion tolkar jag som att det inte ses som ett problem ens i USA.

Men det kanske kommer. Allt utom utfjädrandet kan lösas med en mjukvaruuppdatering om det skulle bli en trend att skjuta på laddande elbilar. Men en mer amerikansk lösning är väl att de som laddar sin elbil beväpnar sig och besvarar elden. Bästa lösningen mot en ond människa med vapen är väl en god människa med ett större vapen?

Hade det varit ett stort problemet hade det inte funnits något större problem att koppla bort och låsa upp laddport om man detekterade ett nödläge, hade kunnat göras med en knapp på laddskärmen som först bröt kontakt så man inte riskerar kortslutning. Hade tom kunnat fjädra ut porten mekaniskt om man inte vill riskera att dra sönder port/sladd/laddare. Att det inte finns någon sådan funktion tolkar jag som att det inte ses som ett problem ens i USA.

Men det kanske kommer. Allt utom utfjädrandet kan lösas med en mjukvaruuppdatering om det skulle bli en trend att skjuta på laddande elbilar. Men en mer amerikansk lösning är väl att de som laddar sin elbil beväpnar sig och besvarar elden. Bästa lösningen mot en ond människa med vapen är väl en god människa med ett större vapen?

Trodde det var den antiamerikanska attityden man skulle se här.

I detta fallet var det ju faktiskt en beväpnad medborgare som stod emellan förövaren och fortsatta dödande.

Det gör jag ibland när jag pausar längs vägen också, men jag då kan jag köra iväg om ett hot infinner sig.
Är det något du normalt tänker på när du sitter och pausar?
För mig känns det så främmande att ens överväga.

Det är möjligt att jag är alldeles för godtrogen, men om någon skulle närma sig min bil när jag sitter i den skulle de kunna komma väldigt nära innan jag ser dem som ett hot.

Är det något du normalt tänker på när du sitter och pausar?
För mig känns det så främmande att ens överväga.

Det är möjligt att jag är alldeles för godtrogen, men om någon skulle närma sig min bil när jag sitter i den skulle de kunna komma väldigt nära innan jag ser dem som ett hot.

Ja, rör jag mig på platser där risk föreligger så är jag vaksam.

Ja, rör jag mig på platser där risk föreligger så är jag vaksam.
Verkar vara fler som känner behov så lösningar verkar finnas. Hur bra de sen fungerar vet jag ej. Vill man inte lämna kvar den när man flyr så kan man när man laddar anlsluta med snöre till luckan så själva ejecten hänger med iväg, för ejecten slänger både ut sig själv från bilen och laddsladden från ejecten. Verkar kosta ungefär $85 i staterna.

Hade såklart varit bra om det var standard att bilar kan slänga ut laddsladd men det är nog lite för stor risk att sladdarna skadas om det görs varje gång och folk är slöa så de kanske inte skulle nöja sig med att göra det vid nödläge.

Last edited:
Egentligen inte bilrelaterat, men det har börjat dyka upp klagomål från folk som bor nära olika batterilagringsplatser. Bullret från kylning och transformatorer verkar vara minst lika störande som att ha en vindsnurra intill väggen.
Jag läste nån artikel häromdagen om folk som sa sig behöva ha hörselkåpor i trädgården.

Egentligen inte bilrelaterat, men det har börjat dyka upp klagomål från folk som bor nära olika batterilagringsplatser. Bullret från kylning och transformatorer verkar vara minst lika störande som att ha en vindsnurra intill väggen.
Jag läste nån artikel häromdagen om folk som sa sig behöva ha hörselkåpor i trädgården.
Ingen med fysikkompetens är förvånad… otroligt mycket värme som ska kylas

Var kommer den värmen ifrån, för alla miljömuppar lovar ju att hela processen är heeeelt förlustfri?
Värmen kommer från Aliens, det vet ju alla!

Vet skitkonstigt är det…lika konstigt att en telefon som laddar blir varm.
Jäkla Aliens, de finns fan i mig överallt, även där.

Men vi har å andra sidan en massa gratis energi från ingenstans som vi kan ta tillvara.
Och den tar aldrig slut, bara starta laddningen vid behov.
Utan CO2-utsläpp dessutom, helt perfekt 👌

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...