Håller med Bushido här. Har för mig att du är lite inblandad i försvarsmakten så tar ett exempel därifrån då. Om en soldat skjuter ihjäl 10 andra medsoldater, oavsett anledning, så tycker du inte det är rimligt att arkebusera individen?
Proaktivt kan vi stryka direkt då det är en slippery slope vi absolut
inte vill börja halka in på mer än vad som redan görs. Börja i rätt ände. Man ska ställas till svars för det man gör, inte det man kan tänkas göra, generellt
I fall som vi diskuterar här såsom polismannen i danmark, så är den enda logiska lösningen på problemet permanent och BNP positiv. Det är rent av sadistiskt att pissa offrets anhöriga i ansiktet till den milda grad att man tvingar dom betala för mördarens behov. Det är också extremt kortsiktigt. Visst kan man klappa sig själv på axeln och säga att man är "den goda sidan" som inte dödar och håller sig till en högre standard. Men i verkligheten så tar man då strid för en mördare istället för hans offer. Som Bushido påpekat är det förbannat dyrt rent ekonomiskt. Därtill så skickar du tydliga signaler till den mördades offer att staten och myndigheterna bryr sig mer om moralisk kukmätartävling än att dom ska få upprättelse. Behöver jag påpeka att det långsiktigt är extremt skadligt för ett samhälle?
Jag tror tyvärr många idag blandar ihop hårdare straff i en gryta dom inte behöver blanda ihop det i. Man tänker att om man återinför dödstraff för mördare så måste ju straffen för typ fortkörning bli helt extrema

Vad kommer då att hända om jag råkar köra 80 på 70 sträcka? Då kommer jag bli jättehårt straffad
Svar nej. Det finns absolut ingenting som säger att man inte kan ha hårda straff för grova våldsbrott och dödligt våld, samtidigt som man tar det lugnare med betydligt mindre allvarliga företeelser. Man kan göra skillnad på äpplen och päron
PS: Hoppar lite i förväg i dödsstraffsdebatten

Tänk om man råkar avrätta oskyldigt dömda då?
Nummer ett: Se till att det inte händer. Gör jobbet korrekt

Nummer två: Även om det händer (såvida vi inte snackar extrema siffror) så är det långsiktigt mindre skadligt för ett samhälle än att tvinga offren att tillfredsställa mördares behov