Mc-förare åtalad efter att ha åkt fast i fartkamera

Saab-vän

Sporthojsnörd
Gick med
28 Jul 2025
Hoj
Bmw nine t
En mc-förare fotades i en fartkamera utanför Surahammar och åtalas nu för fortkörning. Det här måste vara ovanligt då vi har föraramsvar och inte ägsransvar i Sverige. Föraren erkänner att han kört för fort men inte så mycket som kameran visade. Åtalet måste då bygga på att han erkänner när polisen hör av sig antar jag? Hade han nekat till att det var han på hojen hade väl åklagaren behövt bevisa att det inte var någon annan? Har kamerorna börjat fota även bakifrån?

 
Nåt lurt är det. Som man får reda på när det går till åtal. Med integralhjälm på ser jag inte att det kan knytas till personen utan nåt mer. Antingen fotar de bakifrån, eller så är det fel uppgift om kameran. Kan ju varit polisens handhållna och så är det någon på vägen som blandat ihop det.

Sen har han erkänt, låt det bli en lärdom…
 
Som sagt fattas något. Bilderna går ju inte heller till lokal polis utan till någon form av utredningscentral någonstans norröver. Det är många pusselbitar som saknas för att förstå detta.
 
På tal om fartkameror så verkar Malmö Kommun skaffa egna som skall lagra personinformation om trafikanter som de sen skall dela med myndigheter lite som de själva vill....
Jag ser lite lagmässiga problem här......men läs artikeln:
:unsure:


1782488748255.png
1782488756491.png
1782488765106.png
1782488772688.png
1782488781843.png
 
Han skulle ju eventuellt ha kunnat ha någon form av permanenta identifierande markörer som är svåra att neka bort även om integralhjälmen skyler ansiktet, typ om han kört i t-shirt och samtidigt har distinkta och lätt identifierbara tatueringar långt ner på underarmarna.
 
Här i stan har polisen en fartkamerabild på två eller tre ystra motorpojkar ifärd med att "åka på slangen" förbi en fartkamera.

Jag har sett bilden för länge sedan och trodde mig kunna identifiera en av herrarna
 
Han skulle ju eventuellt ha kunnat ha någon form av permanenta identifierande markörer som är svåra att neka bort även om integralhjälmen skyler ansiktet, typ om han kört i t-shirt och samtidigt har distinkta och lätt identifierbara tatueringar långt ner på underarmarna.
Eller en sporthojströja med namn? :hihi
 
Dock lättare att låna ut en tröja än gaddarna på armarna så jag tänker spontant att det ena håller sämre i rätten än det andra... :gnissla :hihi
Jag själv kan eventuellt ha kört någon km/h över gällande gräns iklädd en shtröjja, och stilla funderat över hur begåvat det är... Åas känner inte en jävel mig i städerna jag bor...
 
Jag själv kan eventuellt ha kört någon km/h över gällande gräns iklädd en shtröjja, och stilla funderat över hur begåvat det är... Åas känner inte en jävel mig i städerna jag bor...
Nu har jag missat alla tillfällen att köpa en SH-tröja så jag har ingen själv, men sitter inte själva nicket på baksidan på dem? :va Och även om det faktiskt syns i kameran så ska ju en potentiell handläggare försöka matcha användarnamn mot en faktisk identitet, och sen ska de försöka bevisa att det faktiskt var tröjans ägare som bar den vid fototillfället så... Jag tror att du är hyfsat safe ;)
 
Nu har jag missat alla tillfällen att köpa en SH-tröja så jag har ingen själv, men sitter inte själva nicket på baksidan på dem? :va Och även om det faktiskt syns i kameran så ska ju en potentiell handläggare försöka matcha användarnamn mot en faktisk identitet, och sen ska de försöka bevisa att det faktiskt var tröjans ägare som bar den vid fototillfället så... Jag tror att du är hyfsat safe ;)
En grinig konstapel kan spendera ganska mycket tid på att sätta dit någon... Men jo, jag är nog rätt sejf, annars hade de nog hälsat på ibland. Särskilt som de tycker att 155 är mycket fort på 100-väg.
 
En grinig konstapel kan spendera ganska mycket tid på att sätta dit någon... Men jo, jag är nog rätt sejf, annars hade de nog hälsat på ibland. Särskilt som de tycker att 155 är mycket fort på 100-väg.
Vore värre för en annan, om jag nu hade för vana att köra i T-shirt (vilket jag aldrig gör då jag ogillar att ha ont, och ont gör det om man trillar utan skydd)... Är fullgaddad ända ut på händerna med distinkta motiv som även om de kanske inte är helt unika i sig så kanske de ändå kan anses svåra att hitta i någon matchande kombo/konstellation vilket möjliggör definitiv identifiering... Så om jag nu skulle fastna i en kamera i enbart tischa så lär jag få svårt att förklara bort den påföljande dialogen:
"Nejnej konstapeln, det var inte jag som körde, det var bara en potentiell köpare som provkörde. Han stack direkt efter, inte en susning om vem det var..."
- Mhmm... Provkörde han dina armar också??
"Eeh..." *Gör mental anteckning*: Bär kroppsfärgade nylonstrumpor över armarna nästa gång du avser köra avklätt förbi fartkamera... :rofl :fakta :gnissla :hihi
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top