Köp av klocka/armbandsur

Faktiskt lite cool.

Seiko urverk och inte något kinesiskt, typ seagull även om jag misstänker att uret är gjort i Kina är ju ett plus.

I min bok hade det varit ännu mer spännande med ett schweiziskt urverk men uret är ändå intressant.

Blev sådär spontant supersugen...
6b1a339bfcc3f2cc1a84654d77644086.jpg
 
Faktiskt lite cool.

Seiko urverk och inte något kinesiskt, typ seagull även om jag misstänker att uret är gjort i Kina är ju ett plus.

I min bok hade det varit ännu mer spännande med ett schweiziskt urverk men uret är ändå intressant.

Blev sådär spontant supersugen...
6b1a339bfcc3f2cc1a84654d77644086.jpg
Ja, det är lite kul med ur som presenterar tiden på "nytt sätt" sas. :)
Jag får associationer till en gamla radio/bilradio typ. 🤔
Men min fru sa att jag inte vara sugen... :(
 
Faktiskt lite cool.

Seiko urverk och inte något kinesiskt, typ seagull även om jag misstänker att uret är gjort i Kina är ju ett plus.

I min bok hade det varit ännu mer spännande med ett schweiziskt urverk men uret är ändå intressant.

Blev sådär spontant supersugen...
6b1a339bfcc3f2cc1a84654d77644086.jpg
Hur är det med Kina-ur som säljer under sitt eget varumärke? Kina kommer ju starkt på alla fronter så även klockor (ex. Seagulls dyrare versioner) borde ha närmat sig en hyfsad kvalitet??
 
Hur är det med Kina-ur som säljer under sitt eget varumärke? Kina kommer ju starkt på alla fronter så även klockor (ex. Seagulls dyrare versioner) borde ha närmat sig en hyfsad kvalitet??
Jag har köpt en del från ALI-Express och jag tror alla utom en har japanska (Seiko) verk i sig.
Min Sugess moonphase, som finns i ett tidigare inlägg, har en Seagull ST1908.
1781169095563.png
Dom japanska verken börjar bli svåra att få tag på så det ryktas om att det skall bli mer kinesiska verk i dom kinesiska klockorna framöver.
Alla klockor jag köpt där håller vad de lovar vad jag märkt än så länge.
En Addisdive hade ett några mm "vasst parti" på armbandet så jag fick putsa bort lite med en Dremel.
I övrigt så känns det som man får sjukt mycket klocka för pengarna på ALI faktiskt. 🤔
Men det får man iofs hos Casio och Timex också.
 
Alltid varit svag för moonphase (av någon anledning) så dessa tre står på intresselistan.
1781169729947.png1781169767751.png1781169805728.png
 
Inspirationen till designen av det uret behöver man inte fundera på.
Snygg är den!
Nä, inte svårt att se var "inspirationen" kommit ifrån.:rodnar
Men ja, snygg och verkar välbyggd.
Åsså kan jag spara mellanskillnaden på 152' till 1390 GT'n till nästa år...
 
Det kanske blev en till under "summer sales".🙄
View attachment 529595

Pagani Design GMT för 1200pix med skruvade länkar, skön tyngd och riktigt trevlig på armen.
View attachment 529597
Snygg.
Tips, bär den över handledsbenet (den knöl som sticker ut strax över handleden.)
Blir bekvämare då kronan inte skär in i handen.
Kolla denna lite överdrivna bilden, men du fattar nog...
 
Snygg.
Tips, bär den över handledsbenet (den knöl som sticker ut strax över handleden.)
Blir bekvämare då kronan inte skär in i handen.
Kolla denna lite överdrivna bilden, men du fattar nog...
Jag gör det med mina klockor som är ännu större än denna. 👍
En Tissot MotoGP, en Casioak och min S&S.
Övriga tycker jag känns bättre närmare handen sas.
 
Jag slog till på en Garmin Forerunner 170 Music för ett par veckor sedan. Min första smartklocka (eller om det främst är en träningsklocka) och hittills är jag ganska nöjd.

Det lilla jag har provat träningsfunktion så har den fungerat mycket bra. Hoppas jag tar mig ut i skogen på cykel snart så jag kan gå lite djupare in på det.

Kopplingen till telefonens Google Maps fungerar uruselt dåligt. Först så tog det någon vecka och flera omstarter till klockappen alls synkade ihop med telefonappen. Och nu har jag en rutt i klockan som aldrig blir klar eller byts ut mot någon annan oavsett omstarter eller omparningar med telefonen.

Vet ännu inte om det var värt det att köra på Music-versionen. Tyvärr är det bara en spelare för en nedbantad version av Spotify för det man har nedladdat på klockan och uppspelning via hörlurar kopplade till den. Fungerar inte för att fjärrstyra telefonens musikuppspelning exempelvis. Och wifin känns lite överflödig eftersom klockan främst ändå verkar prioritera att gå via telefonens blåtand så länge man inte specifikt säger åt den att välja wifi.

Det vore trevligt om koppling till två telefoner antingen tillät att båda telefonerna kommunicerade fullt ut med klockan eller om det var lättare att se vilken telefon som var kopplad och att växla mellan telefonerna.

Sedan så för den en en daglig svår kamp om handledstid med min Pelagos. Forerunnern är praktiskt. Men Pelagosen snygg. :tummenupp

Som en liten tangent åt intresseklubben så var min ena Sjöö Sandström inne på service sju år efter inköp. Det blev en del delar bytta samtidigt. :näsblod
 

Bifogat

  • bild_2026-06-22_221947775.png
    bild_2026-06-22_221947775.png
    2.3 MB · Visningar: 12
Sedan så för den en en daglig svår kamp om handledstid med min Pelagos. Forerunnern är praktiskt. Men Pelagosen snygg. :tummenupp
Verkligen 👌
Som en liten tangent åt intresseklubben så var min ena Sjöö Sandström inne på service sju år efter inköp. Det blev en del delar bytta samtidigt. :näsblod
Vad kostade servicen?
Ha en Sjöö Sandström jag med. Royal Steel den klassiska med träboxen som jag köpte ny ca 1998
 
Verkligen 👌

Vad kostade servicen?
Ha en Sjöö Sandström jag med. Royal Steel den klassiska med träboxen som jag köpte ny ca 1998
Jag betalade 5000 för service på min S&S Skydiver i våras.
Haft den i 10 år så tyckte det var dags men lite svettigt...
 
Verkligen 👌

Vad kostade servicen?
Ha en Sjöö Sandström jag med. Royal Steel den klassiska med träboxen som jag köpte ny ca 1998
7900 kr utan polering. Hade jag valt med polering hade det blivit 2000 kr till. I och med att en kronograf är lite mer komplicerad blir det lite dyrare än om det är ett enklare urverk som i Royal Steel.

Lämnade in den till lokal urmakare och de skickade den vidare till Sjöö Sandström som hade den ganska prick en månad.

I kostnadsförslaget skrev den lokala urmakaren:
"Tydliga spår av användande på boett och armband. Klockan har väldigt ojämn gång. Grövre repor/mindre stötskador runt om boetten. Komplett genomgång behövs. Polering rekommenderas.• Klockan öppnas, glas och eventuell länk tas bort.• Klockans delar granskas, slitna delar byts ut mot nya.• Boett och länk rengörs i ett ultraljudsbad• Urverkets alla delar plockas isär och rengörs i en rengöringsmaskin• Urverket sätts ihop och oljas.• Samtliga packningar byts ut och ny krona monteras.• Nya tryckknappar.• Nya visare.• Klockan trycktesta"

Jag använde den nästan dagligen under de sju åren, och utan större tanke på att vara nämnvärt försiktig med den, så det var hög tid för service. Eftersom den gick så ojämnt var annars alternativet att bara låta den ligga och samla damm i sin låda - fast det kändes inte som ett alternativ.

Med tidigare nämnda Garmin så börjar årets budget för horologiska utsvävningar vara tämligen naggat i kanten. Om det inte skulle dyka upp något alldeles för spännande för att låta bli :gnissla
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top