Kratoz
Gudomlig sporthojare
Nu blev jag och sakna min gamla Transa.Efter att käken läkt någorlunda och grannen här i Skåne hittat nycklarna till Tramsvalpen, så blev det 5 mil i sydöstra Skåne. Trevligt som vanligt!View attachment 529368
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nu blev jag och sakna min gamla Transa.Efter att käken läkt någorlunda och grannen här i Skåne hittat nycklarna till Tramsvalpen, så blev det 5 mil i sydöstra Skåne. Trevligt som vanligt!View attachment 529368
#saker-som-man-inte-förväntar-sig-att-folk-yttrar-offentligt...Nu blev jag och sakna min gamla Transa.![]()

Hoppas vädret blir bättre i morgon. Timmelsjoch är fantastiskt i fint väder.32 mil idag. Genom Bayern och in i Österrike, vid Kufstein. Inte så långt, men tog tid eftersom det
1. Regnade. Allt blir jobbigt då.
2. Körde mindre vägar (”undvik motorväg”).
3. Saknade - som f*n - mina värmehandtag (som pajade redan i Kiel). De hade behövts i 14 grader och regn.
En kontrast till igår när solen sken, allt var vackert och svetten rann.
Blev också runt 32 mil igår. Inte så långt det heller, men dessa tyska ”Umleitung” tar knäcken på mig. Dessa omdirigeringar (p g a vägarbeten) gör mig tokig och kostar timmar.
I morgon då? Siktar på Sölden och vidare till mc-museet i Hochgurgl. Har bara varit där på skidor tillsammans med ointresserade medresenärer och ser fram emot att se museets hojsamlingar i lugn och ro. Det är ok att pausa ett slag, för där ute där regnar det….
Ja, jag har förstått det. En mc-kompis som är lyrisk och två bil-kompisar som blev åksjuka.Hoppas vädret blir bättre i morgon. Timmelsjoch är fantastiskt i fint väder.

Gavia är ett av mina favoritpass. Mötte en japan på fel sida vägen på den smala delen. Han bromsade fast hojen mot bergsidan, och jag kom undan med blotta förskräckelsen. "Södra sidan" är inte att leka med. Alltid skitvarmt i Merano. Mitt rekord där är 42 grader. Låter som du hade en riktigt härlig hojdagUngefär 25 mil. Startade i Sölden lite sent på förmiddagen eftersom jag behövde avvakta rapport från alppasset Timmelsjoch. Var det fortfarande endast framkomligt med vinterdäck eller hade snön smält?
Fick klartecken och körde till Hochgurgl och det enorma mc-museet som någon har byggt på 2000 meters höjd vid en skidort. Märkligt är bara förnamnet, men missa det inte om du är i närheten. Det är enormt och innehåller hojar för hundratals miljoner kronor. (Vem har pröjsat?)
Ute hade det torkat upp och trots minusgrader och snö i terrängen gick det att köra Timmelsjoch (2509 m ö h - skitkallt!) ned till Merano (350 m ö h) där det var +25 och folk på gatorna hade shorts. Kontraster!
Snackade med gps:en och valde ”kortaste vägen” mot Bormio, och det var ett bra drag. Massor av kurviga vägar, två ordentligt höga bergspass, Passo del Tonolo 1900 m ö h och Passo Gavia 2600 m ö h.
Gavia var lite av en match. Väldigt smala vägar. Ofta noll sikt i kurvorna. Hårnålar så snäva att de fick tas på ettan växel med dragläge på kopplingen och 105 % fokus på ”inte köra omkull nu!”. Asså, jag är absolut ingen Rossi eller enduromästare men har ändå runt 20000 mil i kroppen. Och jag tyckte Gavia var svårt…
Men nu ikväll är jag i Bormio på ett hotell och laddar mentalt för Stelvio i morgon. Ska bli kul!
View attachment 529453
View attachment 529455
View attachment 529454
Ajdå, såg inte detta förrän nu ikväll. Kan meddela att Stelvio var blåsigt och allmänt kallt. Men det gick bra ändå.Ett tips. Halvvägs upp i Stelvio från Bormio. Ta vänster mot Schweiz och åk Umbrail pass ner och upp innan du fortsätter upp mot Stilsferjoch. Riktigt nice![]()
Jo, södra sidan var värst. Man körde kanske inte med livet som insats, för så fort gick det inte. Men med bärgning, försäkringssjälvrisk och vårdcentral som ”insats”.Gavia är ett av mina favoritpass. Mötte en japan på fel sida vägen på den smala delen. Han bromsade fast hojen mot bergsidan, och jag kom undan med blotta förskräckelsen. "Södra sidan" är inte att leka med. Alltid skitvarmt i Merano. Mitt rekord där är 42 grader. Låter som du hade en riktigt härlig hojdag![]()
Jag åkte Gavia 1985 tror jag det var, innan den var asfalterad…Ungefär 25 mil. Startade i Sölden lite sent på förmiddagen eftersom jag behövde avvakta rapport från alppasset Timmelsjoch. Var det fortfarande endast framkomligt med vinterdäck eller hade snön smält?
Fick klartecken och körde till Hochgurgl och det enorma mc-museet som någon har byggt på 2000 meters höjd vid en skidort. Märkligt är bara förnamnet, men missa det inte om du är i närheten. Det är enormt och innehåller hojar för hundratals miljoner kronor. (Vem har pröjsat?)
Ute hade det torkat upp och trots minusgrader och snö i terrängen gick det att köra Timmelsjoch (2509 m ö h - skitkallt!) ned till Merano (350 m ö h) där det var +25 och folk på gatorna hade shorts. Kontraster!
Snackade med gps:en och valde ”kortaste vägen” mot Bormio, och det var ett bra drag. Massor av kurviga vägar, två ordentligt höga bergspass, Passo del Tonolo 1900 m ö h och Passo Gavia 2600 m ö h.
Gavia var lite av en match. Väldigt smala vägar. Ofta noll sikt i kurvorna. Hårnålar så snäva att de fick tas på ettan växel med dragläge på kopplingen och 105 % fokus på ”inte köra omkull nu!”. Asså, jag är absolut ingen Rossi eller enduromästare men har ändå runt 20000 mil i kroppen. Och jag tyckte Gavia var svårt…
Men nu ikväll är jag i Bormio på ett hotell och laddar mentalt för Stelvio i morgon. Ska bli kul!

|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |