Värmeproblem

Melina8725

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2025
Hoj
Honda cbr 125 - 2007
EDIT: om någon har samma problem med liknande modell kan jag tipsa om att se till att inte slangen från kylarvätskebehållaren går rakt ned så att vätskan inte kommer in i radiatorn.

Tjena, har en honda cbr125a, ramen är 2007 och motorn en jc39e vet dock inte vilken årsmodell men troligtvis mellan 11-13.

Troligtvis har den varit krockad då framgaffel o sånt är bytt, men förra ägaren menade på att så inte var fallet.

Iaf till problemet så blir den väldigt varm, hur varm vet jag ej då temp mätaren ganska lägligt inte fungerar, men den startar och dör ej av överhettning, ibland går den fint på sina 1.5krpm på tomgång men majoriteten av tiden ligger den på 4krpm. Jag har bytt luftfilter, oljebyte, oljesilsbyte, bytt tändstift, rengjort spjällhus o insprutning, fyllt på kylarvätska och ny motorlja. Oljan hade förbränts en del under de milen jag körde. Jag ska kolla på vattenpumpen men är osäker på om det verkligen är problemet. Tips o tricks? :)

Om man får motorstopp är den nästan omöjlig att få igång utan att springa, men stänger man av med nyckel så är det inga som helst konstigheter. Att tillägga är kanske att hojen har stått I ca 6 år innan denna säsong

Last edited:
När den går på tomgång kan du spraya lite startgas eller brakecleaner på insugsgummit och se om varvtalet ökar.
Då har du en spricka i gummit och det förklarar den biten.
Ang värme så kolla bland bekanta om någon har en IR-termometer. De flesta med en pizzaugn har sådana. Då kan du mäta mot kylare, slangar mm och försöka gissa om det är normalt.

När den går på tomgång kan du spraya lite startgas eller brakecleaner på insugsgummit och se om varvtalet ökar.
Då har du en spricka i gummit och det förklarar den biten.
Ang värme så kolla bland bekanta om någon har en IR-termometer. De flesta med en pizzaugn har sådana. Då kan du mäta mot kylare, slangar mm och försöka gissa om det är normalt.
Tack, jag känner nog ingen som bakar pizza tyvärr! Men ska kolla insugsgummit med brake cleaner.

Citat:
Om man får motorstopp är den nästan omöjlig att få igång utan att springa, men stänger man av med nyckel så är det inga som helst konstigheter. Att tillägga är kanske att hojen har stått I ca 6 år innan denna säsong
Slut Citat
1) Men stänger man av med nyckel så är det inga konstigheter => för mig betyder det inga elektriska problem.
2) Om man får motorstopp är den nästan omöjlig att få igång utan att springa => om det inte är elektriska problem (min gissning) så tyder det för mig på att den dör pga bensinbrist.
Kan det var en massa flagor och skit från 6 års stillastående som satt sig i bensinfilter ???
Jag rekommenderar att ta av tank kolla bensinfilter osv , ja det gör jag helst utomhus. Bensin avger Bensinångor inomhus och Utomhus men störst risk en obehaglig brand är inomhus. Och brinnade bensinångor tänder eld på tex kläder, bäst vara utomhus och slippa få antändningsbar koncentration av bensin i luften.
Och så är det bara hoppas på någon som inte gissar svarar ! :)

Varför tror du den dör på grund av överhettning ?

Brukar sägas iallafall när det gäller 4takt cross att är den lättstartad kall men svårstartad varm så kan det vara läge att kolla om det behöver justeras ventiler.

Citat:
Slut Citat
1) Men stänger man av med nyckel så är det inga konstigheter => för mig betyder det inga elektriska problem.
2) Om man får motorstopp är den nästan omöjlig att få igång utan att springa => om det inte är elektriska problem (min gissning) så tyder det för mig på att den dör pga bensinbrist.
Kan det var en massa flagor och skit från 6 års stillastående som satt sig i bensinfilter ???
Jag rekommenderar att ta av tank kolla bensinfilter osv , ja det gör jag helst utomhus. Bensin avger Bensinångor inomhus och Utomhus men störst risk en obehaglig brand är inomhus. Och brinnade bensinångor tänder eld på tex kläder, bäst vara utomhus och slippa få antändningsbar koncentration av bensin i luften.
Och så är det bara hoppas på någon som inte gissar svarar !:)

Varför tror du den dör på grund av överhettning ?
det skulle kunna vara bensinfiltret som orsakar det men det är högst osannolikt, get man full gas oavsett hastighet eller växel så får motorn alltid så mycket bensin den behöver.

den dör aldrig pga överhettning, anledningen till att jag tror att den överhettar är delvis pga hög tomgång men också att den äter motorolja till frukost lunch o middag:3freak

Brukar sägas iallafall när det gäller 4takt cross att är den lättstartad kall men svårstartad varm så kan det vara läge att kolla om det behöver justeras ventiler.
Den är inte svårstartad varm, den är endast svårstartad efter motorstopp varm eller kall :)

Den är inte svårstartad varm, den är endast svårstartad efter motorstopp varm eller kall :)
Då för säkerhetsskull.
Har du kontrollerat att polskorna är dragna ?
Polskorna är anslutningarna på batteriet. Det låter ju egentligen som självklart att polskorna är dragna när hojen startar utan problem. Tyvärr av erfarenhet kan hojen starta utan problem men vid ett visst varvtal så blir det vibrationer och så dör motorn. Bara kolla och dra vid behov.
Hojen äter motorolja, hur mycket då ? 1 dl på 100 mil ???, 1 dl på 10 mil ???? Eller ????
Min SV650S drog som jag minns 1-2 dl olja / 100 mil.
Det var bara för mig ha med en flaska Motorolja och fylla på olja under semestern. Och vid behov hemma i garaget.

Då för säkerhetsskull.
Har du kontrollerat att polskorna är dragna ?
Polskorna är anslutningarna på batteriet. Det låter ju egentligen som självklart att polskorna är dragna när hojen startar utan problem. Tyvärr av erfarenhet kan hojen starta utan problem men vid ett visst varvtal så blir det vibrationer och så dör motorn. Bara kolla och dra vid behov.
Hojen äter motorolja, hur mycket då ? 1 dl på 100 mil ???, 1 dl på 10 mil ???? Eller ????
Min SV650S drog som jag minns 1-2 dl olja / 100 mil.
Det var bara för mig ha med en flaska Motorolja och fylla på olja under semestern. Och vid behov hemma i garaget.
Dom är dragna:(
Min har dragit ca 6dl på 80 mil… läcker inte

Dom är dragna:(
Min har dragit ca 6dl på 80 mil… läcker inte
Bra du kollat att Polskorna är dragna. :)

6 dl på 80 mil. Läcker inte.....
Då verkar det för mig som motorn är lite sliten. Men OK det är ju en Honda och på en CBR1000R (2008?) satte väl Honda in (enligt många utom Honda) in lite väl slappa Kolvringar. Bara fylla på olja.
:hjarta
Kruxet är att problemet varför den ibland dör inte är löst .....
Skulle det kunna vara elektrisk glappkontakt någon annan stans än vid Polskorna.
Där jordkabeln från batteriet är fastskruvad i Motorn ?

Bra du kollat att Polskorna är dragna. :)

6 dl på 80 mil. Läcker inte.....
Då verkar det för mig som motorn är lite sliten. Men OK det är ju en Honda och på en CBR1000R (2008?) satte väl Honda in (enligt många utom Honda) in lite väl slappa Kolvringar. Bara fylla på olja.
:hjarta
Kruxet är att problemet varför den ibland dör inte är löst .....
Skulle det kunna vara elektrisk glappkontakt någon annan stans än vid Polskorna.
Där jordkabeln från batteriet är fastskruvad i Motorn ?
Möjligt.. mitt stora problem är ju dock dedär med tomgången. Jag håller på o ta mitt kort nu, har en annan hoj till uppkörningen men kan ju inte bråka med lågfarten när den ligger på 5000 när man kör på kopplingen och 4000 I tomgång.

Jag har inget emot att den äter olja om den nu vill ha det till alla måltider plus mellis:hihi tänker bara att det skulle kunna vara lite varningsklocka på att motorn går för varmt och förbränner oljan?

Motorn har gått 2800 mil men kan ju vara lite ledsen ändå.

Möjligt.. mitt stora problem är ju dock dedär med tomgången. Jag håller på o ta mitt kort nu, har en annan hoj till uppkörningen men kan ju inte bråka med lågfarten när den ligger på 5000 när man kör på kopplingen och 4000 I tomgång.

Jag har inget emot att den äter olja om den nu vill ha det till alla måltider plus mellis:hihi tänker bara att det skulle kunna vara lite varningsklocka på att motorn går för varmt och förbränner oljan?

Motorn har gått 2800 mil men kan ju vara lite ledsen ändå.
Hög tomgång förutsätter tillgång på både luft och bränsle. Kan det vara tröghet i wire från gashandtaget (smörj wiren med tunn olja) eller gammal lite för kort fjäder i förgasaren som inte drar tillbaka när du släpper av på gasen ??
Ytterligare en möjlighet om du har choke är att choken inte går tillbaka när du slår av choken, trög wire (smörj wiren med tunn olja #) eller gammal lite för kort fjäder i choken ??
# Det borde duga med lite 10w-40 som du ändå häller i motorn efter varannan dag ???

Kan det inte vara så att någon i sin iver att få igång MCn skruvat upp tomgången för att få den att inte självdö.
Jag tror på fel bränsleblandning och eventuellt ventilerna.
Men du skriver att den går att "springa igång" när den inte vill starta på elstart då den är varm.
Varför vill den inte starta på elstarten? Går startmotorn, drar den runt motorn?

Hög tomgång förutsätter tillgång på både luft och bränsle. Kan det vara tröghet i wire från gashandtaget (smörj wiren med tunn olja) eller gammal lite för kort fjäder i förgasaren som inte drar tillbaka när du släpper av på gasen ??
Ytterligare en möjlighet om du har choke är att choken inte går tillbaka när du slår av choken, trög wire (smörj wiren med tunn olja #) eller gammal lite för kort fjäder i choken ??
# Det borde duga med lite 10w-40 som du ändå häller i motorn efter varannan dag ???
Det är som tidigast en -11 motor så har inte förgasare eller manuell choke. Har smort gasvajern med 10w40

Kan det inte vara så att någon i sin iver att få igång MCn skruvat upp tomgången för att få den att inte självdö.
Jag tror på fel bränsleblandning och eventuellt ventilerna.
Men du skriver att den går att "springa igång" när den inte vill starta på elstart då den är varm.
Varför vill den inte starta på elstarten? Går startmotorn, drar den runt motorn?
Startmotorn går men orkar inte nappa hela vägen tills den brummar igång. Den startar alltid på elstarten när man har stängt av med nyckel oavsett omständigheter.

Flera som har skrivit ventilerna så kan ju vara det då som ska kollas.

Den självdör aldrig när den går på sina 1.5krpm och vad jag förstår går det inte att manuellt skruva upp tomgången på denna modell (har försökt få fram det tidigare för att kunna dra ned den, men känns lite som att dölja orsaken till problemet)

Vad gör man åt fel bränsleblandning? Byta insprutare?

Ska söka runt lite ang ventilerna, tack

Startmotorn går men orkar inte nappa hela vägen tills den brummar igång. Den startar alltid på elstarten när man har stängt av med nyckel oavsett omständigheter.

Flera som har skrivit ventilerna så kan ju vara det då som ska kollas.

Den självdör aldrig när den går på sina 1.5krpm och vad jag förstår går det inte att manuellt skruva upp tomgången på denna modell (har försökt få fram det tidigare för att kunna dra ned den, men känns lite som att dölja orsaken till problemet)

Vad gör man åt fel bränsleblandning? Byta insprutare?

Ska söka runt lite ang ventilerna, tack
Det här känner jag igen från min SV650S. När jag skulle starta den våren 2010 så gick startmotorn men den gick inte igång. Hojen startade inte. Trots att batteriet hade en spänning på 12,7 Volt (vilket enligt vad jag visste då betydde fullladdat batteri. Att batterispänningen varierade och att billga batterier nog borde ha en spänning på 12,9 Volt eller högre, okänt för mig. Efter laddat batteriet några timmar gick den igång.
1) Eftersom den alltid startar när du stängt av den är det rimligen inget fel på batteriet.
Eftersom den är svår at starta när den stängt av sig själv så låter det som låg spänning.
Och då uppstår tanken på glappkontakt. Eftersom 1) gäller.
Men enda sättet jag kan bli säker på det här är ju mäta batterispänningen.
En lösning är sladd från batteriet Plus och Minus avsäkrad i Plus vid batteriet.
Vid styret fastsatt 12 Volt uttag
Till 12 Voltuttaget en Ciggplugg Voltmeter.
Så det går läsa av batterispänningen när du kör hojen.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back