Släcka servicelampa Bmw Gotland

Immer

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2013
Hoj
Suzuki GSR 750 -13
Någon som känner någon med möjlighet att släcka servicelampa och kolla eventuella felkoder på ön? Betalar självklart för besväret :)

Nä men tillräckligt litet för en tur. Men insåg efter lite googlande att en adapter och app för några hundra ska lösa problemet och framtida problem likaså. Försökte radera inlägget men det höll sig kvar.

Nä men tillräckligt litet för en tur. Men insåg efter lite googlande att en adapter och app för några hundra ska lösa problemet och framtida problem likaså. Försökte radera inlägget men det höll sig kvar.
Är ingen nackdel att låta inlägget ligga kvar när du beskrivit hur man kan lösa problemet. Då är det lättare för någon annan som stöter på samma sak i framtiden att hitta ett svar

Visst kan tråden ligga kvar men den är ju inte så informativ.
Det vore förnämligt att ange vilken modell och årsmodell det rör sig om, vilka felkodet som fanns och om problemet gick att lösa.
Gärna med länk till den utrustning som inskaffades.

Keeejråå ;) detta gäller en bmw s1000r 2015. Nu är ju inte lampan släckt men kan uppdatera när jag väl gjort allt om det gick som det var tänkt. https://www.felkodslasare.se/products/10pin-till-16pin-obd2-adapterkabel-bmw (ej komplett länk) blåtands-OBD2 läsare hade jag sen tidigare, dock inte adaptern ovan. Sen appen Motoscan och proffslicens för 355kr.

Tillägg. En firma för att bara släcka servicelampa skulle ha 600kr med eventuella tillägg. En annan firma 1900kr då de tog timpris. Fler servicar kommer ju och de ska släckas årligen så betalar tillbaka sig ganska kvickt.

Bifogat

• Screenshot_20260513-122729.png
    Screenshot_20260513-122729.png
    167.6 KB · Visningar: 9
Annars kan jag tipsa om den här istället: https://www.hexgs911.com/ Då kan du göra systemtester på hojen, göra servicejobb som kräver access till enheterna, släcka service osv.
Tack för tipset. Men då snackar vi lite annan summa. Är dåligt påläst dock vad som behövs för framtiden men hade väl tänkt undvika göra för stora grejer själv på denna cykeln.

Motoscan funkar utmärkt på både äldre (2006) och nyare (2018) BMW av de flesta (kanske alla) modeller. Har den och har raderat felkoder, nollställt service, flyttat miltal för service och tvängskört ABSen. Hexs911 känns lite overkill för hemmafix

Motoscan funkar utmärkt på både äldre (2006) och nyare (2018) BMW av de flesta (kanske alla) modeller. Har den och har raderat felkoder, nollställt service, flyttat miltal för service och tvängskört ABSen. Hexs911 känns lite overkill för hemmafix
Noted 👍🏻

Annars kan jag tipsa om den här istället: https://www.hexgs911.com/ Då kan du göra systemtester på hojen, göra servicejobb som kräver access till enheterna, släcka service osv.
Väldigt små skillnader mot en Motoscan. Jag kör Motoscan Ultimate, och följande har jag gjort på min BMW:

Nollat serviceindikator
Korrigerat datum
Programmerat in nya TPMS sensorer
Kalibrerat elektroniska fjädringen
Kört ABS-pumpen vid bromsvätskebyte
Kollat och nollat felkoder
Kollat live-värden för en hel del motorrelaterat

Nog för att GS-911 har ännu fler funktioner, men det är väldigt många slantar jämförelsevis.

Är sugen på att testa en s1000rr, met är ju sånt här larv som gör att man dissar BMW. 😄
Vad är bästa alternativet för apple användare?

Är sugen på att testa en s1000rr, met är ju sånt här larv som gör att man dissar BMW. 😄
Vad är bästa alternativet för apple användare?
Är det inte samma för de flesta moderna motorcyklar, att felkoder måste släckas med specialutrustning eller hos återförsäljare? Vet att det är samma på min Ducati (2022) iaf, så hos mig fortsätter ”service” att vara tänt då jag servat den själv senaste par åren.

Är det inte samma för de flesta moderna motorcyklar, att felkoder måste släckas med specialutrustning eller hos återförsäljare? Vet att det är samma på min Ducati (2022) iaf, så hos mig fortsätter ”service” att vara tänt då jag servat den själv senaste par åren.
Det är likadant på mina bägge nyare Kawasaki. Lyser en liten skiftnyckel på displayen när det är dags för service. Har inte kollat upp om det går att släcka den själv. Har en bra lokal handlare som tar hand om det

Just BMW är ett bra val om man vill köpa en nyare mc men fortfarande fixa själv. Inte för att BMW är bättre än andra utan för att de är så stora så det finns alternativ att komma åt funktioner genom just Motoscan och GS-911. Tror inte det är lika vanligt till andra märken, men kan såklart ha fel.

Likaså har BMW medvetet eller ej inte låst ned accessen till canbus systemet, vilket gör att det är enkelt att koppla på tillbehör som integreras i hojen.

Motoscan är billigt och även om jag gärna hade sluppit en Androidtelefon och istället haft appen i min vanliga telefon, så är det inte hela världen att ha en tio år gammal mobil liggandes i garaget till Motoscan.

GS-911 verkar skitbra också, men jag som servar och lagar min hoj själv har inte än stött på någon begränsning i Motoscan så det är väldigt svårt att motivera kostnaden.

Kanske jag som har för gamla mororcyklar. 😁 På min gamla rsv4 från 2016 var det bara att gå in i servicemenyn och släcka lampan. Min nuvarande Honda från 2017 har ingen servicelampa öht.

Bmw har ju haft servivelampor på bilarna i åtminstone 30 år.

Kanske jag som har för gamla mororcyklar. 😁 På min gamla rsv4 från 2016 var det bara att gå in i servicemenyn och släcka lampan. Min nuvarande Honda från 2017 har ingen servicelampa öht.

Bmw har ju haft servivelampor på bilarna i åtminstone 30 år.
Haha nä nu är du åter igen Ute och cyklar! BMW GS och BMW sport hojar är ju lite mer special! :)

Jag kör TuneECU till min Triumph Street Triple -17 för att släcka servicelampan och lufta ABS-pumpen. Den verkar inte funka till BMW dock, men väl till Aprilia.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard