SM i roadracing på Falkenberg Avbruten på grund av krasch

Kan undra vad Klas Granström hade på SM i roadracing att göra, bl.a. med tanke på hans varvtider så måste han vara/varit en fara för alla medtävlande, mycket mindre komma bakifrån i starten och dessutom klippa en omkullkörd förare med dödlig utgång. Bara undrar..
https://roadracingsverige.se/
Ibland är bättre o bara hålla käften!

Jag tror inte att någon som står på griden har tankarna någon annanstans än framåt, mellan allt som är ivägen och först in i böj. Ingen sitter och fipplar med annat eller sjunker in i någon podd. Dessutom vill ingen köra på någon annan, konkurrent eller inte. Att då rubricera det som grov vårdslöshet i trafik är i min värld ett hån mot dom som är inblandade i det här. Det här är en olycka som bara har offer, oavsett vilken roll man hade i själva förloppet.

5 maj i år blev en kvinna påkörd av en truck på Alleima i Sandviken, och hon avled senare av sina skador. En truck är ju lika mycket fordon som en tävlingsmotorcykel, men den olyckan rubricerades som arbetsplatsolycka. Det hade i min värld varit en mycket bättre benämning på olyckan i Falkenberg också, och borde ha gett tillgång till samma verktygslåda för att genomföra en bra utredning.

Jag tror inte att någon som står på griden har tankarna någon annanstans än framåt, mellan allt som är ivägen och först in i böj. Ingen sitter och fipplar med annat eller sjunker in i någon podd. Dessutom vill ingen köra på någon annan, konkurrent eller inte. Att då rubricera det som grov vårdslöshet i trafik är i min värld ett hån mot dom som är inblandade i det här. Det här är en olycka som bara har offer, oavsett vilken roll man hade i själva förloppet.

5 maj i år blev en kvinna påkörd av en truck på Alleima i Sandviken, och hon avled senare av sina skador. En truck är ju lika mycket fordon som en tävlingsmotorcykel, men den olyckan rubricerades som arbetsplatsolycka. Det hade i min värld varit en mycket bättre benämning på olyckan i Falkenberg också, och borde ha gett tillgång till samma verktygslåda för att genomföra en bra utredning.
Absolut men detta är ingen arbetsplats för dessa killarna därför kan det inte rubriceras som det.

En av de mer otäcka sakerna som kan hända på race. och ofta med allvarliga skador. Man har ju i princip ingen tid på sig att reagera när framförvarande hoj förblir stillastående när man själv accelererar så hårt materialet klarar av, uppmärkssamheten är riktad på att hålla hojen under kontroll och att hålla koll på allt som händer runtomkring, och man förväntar sig inte ett stopp.
För att inte tala om man står längre bak än direkt bakom, så man har ännu högre hastighet, och kortare reaktionstid eftersom att hojarna mellan dig och den som står stilla skymmer sikten.

Absolut men detta är ingen arbetsplats för dessa killarna därför kan det inte rubriceras som det.
Var det inte en liknande incident (utan personskador) dagen innan? Nu var det längesedan jag körde där (bil) men är banan/starten smal i förhållande till antal förare i varje led?

Kan undra vad Klas Granström hade på SM i roadracing att göra, bl.a. med tanke på hans varvtider så måste han vara/varit en fara för alla medtävlande, mycket mindre komma bakifrån i starten och dessutom klippa en omkullkörd förare med dödlig utgång. Bara undrar..
https://roadracingsverige.se/
Open1000, som det var i det här fallet är en instegsklass i Roadracing.
Jag tror inte någon förare hade kunnat undvika det som skedde. Startar man så långt bak har man 100+ kmh i hastighet när man passerar startlinjen och att då upptäcka ett hinder av den här typen samt göra en undanmanöver är det inte många som hade fixat, om ens någon.

Jag tog min roadracinglicens 2025 och just detta pratade vi om på kursen. Man visade till och med en startolycka (från England tror jag) som ett exempel….

Det är svårt att ”bygga” bort den här risken. Kanske köra med endurance start i open 1000… men inget annat hade funkat anser jag. Eller har jag fel?

Oerhört tragiskt, vila i frid!

Uppställningen i MotoGP har förändrats en del genom åren efter att man startade med motorerna igång. I slutet på 80-talet var det fem i bredd, sedan fyra i nästa led och fem därefter osv (kan ha varit olika beroende på bana). Därifrån har det gått till fyra i bredd och förskjutet bakåt i varje led till dagens tre i bredd (samma på alla banor????)
Har vi följt efter med liknande upplägg?

Var gång man sätter sej i bilen till jobbet är ju en risk, var gång man flyger är en risk, var gång man hänger i sele och jobbar är en risk.
Vår snabba hädanfärd lurar runt hörnet varje dag, därför bör vi vara tacksamma för det vi har, idag och i bästa fall i morrn och övermorgon.
Ingen sätter sej på banan med tanken att nu dör jag....
Sätta sej på banan är en kalkylerad risk, men det är allt annat i livet också.
Att checka in för gott och med det underbaraste man kan göra med sej själv, det man älskar och lever för....
Att leva fullt ut, med adrenalin och den tomhet och 110% fokus på det man har framför sej......att avsluta så är en tröst i sej självt....
Tragiskt, känslosamt, en oerhörd sorg för alla som berörs....
Tänker på de som under årens gång här på forumet och de som jag själv bevittnat som checkat in för gott- ni är alla ihågkomna och älskade av de ni haft nära er.
Men, det är den kalkylerade risken vi tar varje dag vi öppnar våra ögon, vare sej vi vill eller inte.

VIF.

Jag kan inte förstå hur så många kan ha problem med rubriceringen av händelsen. Är inte huvudsaken att Polisen får utreda om nåt brustit för att på så sätt kanske kunna vida åtgärder för framtid? Sen vad man kallar det för att få fram resurser och de verktyg som krävs för en grundlig utredning spelar väl ingen som helst roll? Försök se bortom de exakta orden och förstå vad tanken bakom rubriceringen är istället. Superbra att anledningen utreds så man får möjlighet att förbättra där det är möjligt.

Mycket tråkig dag där tankarna går till anhöriga, funktionärer och alla inblandade. Var involverad i evenemanget på gokartbanan med Start2Ride Junior där vi efter överläggning valde att fortsätta som planerat då det kom folk utifrån som inte visste vad som hänt och ville inte göra dessa barnen besvikna med att ställa in. Rätt eller fel vet jag inte, men vi gjorde så och hoppas att ingen tar illa vid sig av det.

Det tycker jag också. Samtidigt tror jag att polisen har marginella förutsättningar att utreda i ett sådant här fall, jämfört med motorsportens aktörer.

En del av Polisens utredning är väl att just att prata med dessa aktörer, får man hoppas, så att alla får komma till tals.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard