Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Större framdrev blir nog begränsat till 1 kugg. Det måste ju finnas utrymme kvar mellan drevet och motorkåpan.Är det någon som försökt med större framdrev på sin yamaha xjr1300 för att få ner varvtal och lägre bränsleförbrukning.
Nej, men jag provkörde en Thunderace som var rejält uppdrevad för ganska många år sedan, minns inte exakt vad som gjorts mer än att det var bytt både fram och bakdrev.Är det någon som försökt med större framdrev på sin yamaha xjr1300 för att få ner varvtal och lägre bränsleförbrukning.
Kolla ovan, såg att tråden var lite äldreDåligt med svar här
Har tänkt på samma sak, iaf att få ner varvet lite, ork känns som det finns så det räcker till. Har du testat? Om man får va nyfiken![]()

XJR1300 har väl kastat fram o tillbaka med sin drevning.Har tänkt på samma sak, iaf att få ner varvet lite, ork känns som det finns så det räcker till. Har du testat? Om man får va nyfiken![]()
En kugg fram brukar man ju säga motsvarar tre kugg bak.Dåligt med svar här
XJR1300 har väl kastat fram o tillbaka med sin drevning.
-ett par år från 17/38 till några år med 18/39 och sen tillslut tillbaka till ursprunget 17/38 från årsm 2007.
Jämfört så är väl din redan då touringdrevad med 18/39?
Jess, hojjen hans är en en 06:a och har original drevningen 18/39="touringdrevning".En kugg fram brukar man ju säga motsvarar tre kugg bak.
Så skillnaden mellan de två är 217 (17/38) mot 224 i fart vid 8000rpm
I 120kmh är skillnaden 185rpm lägre med 18/39
Med 18/37 är skillnaden 350rpm lägre ytterligare
Jag tolkade det som att RBxjr hade samma fråga i tisdags.Nu är det här ju en gammal tråd och TS har inte varit inloggad sedan mars 2024, så alla resonemang i tråden blir därmed mer teoretiska o/e principiella. Bara så att vi inser det, vi som försöker hjälpa till.
Jag har drevat om två av mina (nuvarande) hojar med en kugg upp på vardera och är nöjd med det.
* Trajan: fick en längre etta. Bra i stadstrafik, även om ett tidigare inlägg reste oro för att det kunde vara en nackdel. Längre etta innebär färre växlingar t ex i köer och trånga rondeller. Fick också en mer användbar fyra (5-växlad låda). En lite längre fyra var kanon på småvägar ute på landet. Istället för att som tidigare hålla på 4-5-4-5-4-5-... så kan jag ligga kvar längre på 4:an och ha en (hyfsat) bra accelerationsväxel på större delar av färden på småvägarna. Slutligen, lite lägre varv i hastigheter 100+. Det var just detta jag var ute efter, men med facit i hand blev de andra förändringarna faktiskt till större nytta.
* Kawan: fick ned varvet (lite) på snabba vägar. Först undrade om jag verkligen hade gjort rätt eftersom 90 km/t fortfarande motsvarande 4000 varv. Men så fick jag klart för mig att Kawan mäter på någon utgående axel och inte på hjulet. Så varvet var samma, hastighetsmätaren visade samma, men felvisningen hade gått ned från 6-7 km/t för mycket till 2 km/t. Så 4000 varv är numera 88 km/t istället för 83-84. Så jag hade åstadkommit det jag ville, fast det tog en stund för mig att fatta det!![]()
Anledningen till att jag drevade om min Z1000SX var att den var onödigt lågt utväxlad. Kunde utan problem ligga på sexans växel i stadstrafik 40-50km/h och upplevdes väldigt högt motorvarv på landsvägs körning. Som sagt innan räckte med 1 kugg större framTänk bara på att även ettan blir högre. Det brukar vara rätt tråkigt med hög etta i stan. Varför vill du varva mindre? Bränsleförbrukning? Allt går ju tyngre då också så du måste gasa mer.
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Stabilt läge på Gotland Ring!
Den trista dispyten om ägan... |