R1 vs moddade bilar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En bilkanal egentligen, men de kör race mot hojar ibland.
Det märks att det finns klart mycket mera utmaningar vid rödljusen numera än det gjorde för 20 år sen.

Ifall ni vill hoppa fram till själva racet mellan fordonen så är det till 24:20 ni skall fram till. Fram till det sätter fordonen bara en tid själva.

Ha ja det där har verkligen ändrats. På 80-talet när jag körde RD 350 visste man att man kunde hålla i stort sett vilken bil som helst upp till 140 eller nåt sånt och för det mesta hela vägen upp till toppfart. Idag finns det gatreggade bilar som gör 5;or på 201 meter. Den gamla sanningen att en gathoj alltid accar bättre än en gatbil börjar bli förlegad och osann

Last edited:
Börjar samtidigt bli mer och mer ointressant.

Är det något MC på gata klår allt bilåkande på är det framkomligheten.

Svårt att komma fram i rusningstrafik med en 2000hk Viper oavsett. Men inte för en MC, även en HD eller Goldwing dominerar.

Sikten är framförallt bättre på MC också.

Är ju ofta helt meningslöst då 90% av dom bakom ratten på bilar av den kalibern antingen inte kan eller vill gasa...
Vet inte hur många ferraris jag glidit upp bredvid och torrvarvat bara för att inse Karl 67 aaaaldrig tänker lägga i femman på bilen då förra servicen kostade 30lax......

Just elbilar av lite vassare kaliber brukar dra iväg som skållade råttor om de har en mc bredvid vid rödljuset. Svårt att slå i starten om man inte vill fortsätta dra över 150

Hade för ngt år sedan, kanske inte ett renodlat race mot en lambo här i stan, med min R1 2016.. bäst var ändå när jag drar på slangen i 150 blås.. och vid nästa rödljus (som var vid stans polishus) fick ju tummen upp & ett smile från lambo föraren.

hur kul det än är med snabba bilar.. så klår det aldrig hoj..

citerar en gammal medlem på forumet
"Köra hoj, det roligaste man kan göra med kläderna på"

(o köra snabbt med bil, kan ju till o med svärmor göra)

Aldrig haft andra bilar som hindrat framfarten för bilen bredvid på 201/402m, men det kanske händer på andra banor :hihi
Jag skrev "gata"

Jag tycker bara det är mest (med åren) intresserant vad en gathoj presterar på gatan än på strippen.

Last edited:
Har slutat dra med bilar för länge sedan - bättre att låta Polestar m.fl. acca iväg o slita däck, man passerar dem ändå i lugnt tempo efter några minuter när de fastnat bakom andra bilar.

Bilister, oavsett bil, som genuint tror att de kan vara snabbare än en mc i trafik är tamejfan helt verklighetsfrånvända :rofl

Accet spelar liksom ingen roll, det som gör att hojen vinner är att den är en tredjedel av bredden och mindre än hälften av längden :fakta Men det verkar folk inte riktigt förstå, trots att det i slutändan alltid slutar med att dom ligger låsta i trafik som hojen lugnt och sansat kan slinka förbi :hojsmilie

Tycker också det är ganska kul när man har en stressad jävel bakom sig och man vet att fartgupp närmar sig :hihi Då brukar jag öka hastigheten precis sådär lagom så att dom inte tycker att det går alldeles för fort utan fortfarande fokuserar på irritationsmomentet som ligger och blockerar deras högprioriterade framfart :4skrika När motorcyklisten sedan ställer sig upp och studsar till, då är det för redan för sent :crash Fyfan vilka jävla rally hopp man sett i spegeln med den taktiken haha :lol

Är ju ofta helt meningslöst då 90% av dom bakom ratten på bilar av den kalibern antingen inte kan eller vill gasa...
Vet inte hur många ferraris jag glidit upp bredvid och torrvarvat bara för att inse Karl 67 aaaaldrig tänker lägga i femman på bilen då förra servicen kostade 30lax......
Jag är ungefär lika gammal som ”Karl” och hoppas alltid att det ska komma nån hoj att utmana, men det vill sig aldrig. 😕 (Alltså när jag kör bil, för här i Småland är inte trafiken så tät att det ställer till framkomligheten)

Vilken idiot som helst kan ju ge järnet med en modern bil rakt fram - särskilt mtp alla moderna hjälpmedel såsom AWD, antispinn och launchcontrol etc.

Det är lite svårare på en hoj, särskilt utan elektroniska hjälpmedel.

Vilken idiot som helst kan ju ge järnet med en modern bil rakt fram - särskilt mtp alla moderna hjälpmedel såsom AWD, antispinn och launchcontrol etc.

Det är lite svårare på en hoj, särskilt utan elektroniska hjälpmedel.
Hojen i videon har både antispinn, anti wheelie och launch control.

I videon tror jag den nog skulle lyckats vinna mot Porschen från stillastående om den bara dragit ut på växlarna lite till innan han petade i nästa.
Det tyder resultatet från den rullande starten på.

Jag brukar tänka att om någon skall vara snabbare i bil än på hoj kostar det årminstone jävligt mycket mer :D
Min i sammanhanget rätt trötta VFR kostade 50 kakor, behövs ändå rätt mycket mer kapital för att åka ifrån den vid rödlyse. För några år sedan var det en Dodge Ram som började torrgasa vid ett rödlyse kl 5 på morgonen. Jag körde upp till 80 kanske (lite feg) och den var rätt mycket efter då. Vetefan om den hade hängd med om jag fortsatt.

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo