MC för korta!

Kawasaki er6 är vanlig ibland övningskörning vet inte hur låg den är eller hur mycket den går att sänka.
Vet en tjej som var ganska kort som körde en gammal Yamaha Diversion som funkade till henne.

Frun är strax under 160cm. Hon har tidigare övningskört med en sänkt speed triple 955i. Nu är planen att ta tag i kortet på allvar så köpte i höstas en kawasaki z650. Den är riktigt låg och smal och verkligen lätthanterlig på alla sätt och vis. Första kommentaren efter premiärturen var att det var som att köra moppe. Köper man en 2024 eller nyare är det även slirkoppling och antispin.

Sambon är 1,57 och kör en sänkt MT07.
I original räckte hon ner med tårna, nu med nästan hela foten.
Sänkte nog 40 mm... och när man övningskör är det bra för psyket med låg hoj.
När man sen väl har körkort räcker det ju att nå ner med tåspetsarna.
(jag är 1,70... så...)
Ytterligare en röst för Kawazakis 500 och 650 nakenhojar, som är väldigt låga.
#fwiw #lyckatill

Vill man ha ännu lägre så kan jag rekommendera Kawasaki vulcan s.
Samma motor som Er-6 men sadelhöjden är ca 70 cm, fortfarande en väldigt lättkörd och smidig maskin.

1000019448.jpg

Jo det är en tanke..men hojen är ju fortsatt jävligt tung! :brinnerup
Jag körde upp på en BMW F750GS för några år sen, körskolan hade sådana. Lättkörda.

Tänk på att om hon ska köra upp på den måste tjänstevikten vara minst 175 kg (och minst 50 kW effekt). En ny BMW F800 GS ska har en tjänstevikt på 227 kg, så den är lite tyngre, men inte jättemycket. Själv kör jag en äldre BMW F800R som har en tjänstevikt på 199kg, mycket lättare kan du inte hitta som fortfarande är godkänd.

BMW F900XR kan också vara ett alternativ.
Kan också, likt F800GS, beställas fabrikssänkt till 775mm.
Men det är trots allt 15mm högre än GS:en, det var avgörande i sambons val.
Vikten är inget problem när höjden är "rätt" skulle jag säga, eftersom risken att behöva lyfta den från backen minskar dramatiskt, och den hojtypen kanske man inte kör så mycket efter små skogsstigar med tänker jag.

Funderar blir inte den modellen onödigt jobbig att ta sig runt på lågfartsbanan (koner)? Låg är den ju iallafall ! (y)
Jag har inte provat det så jag kan inte säga säkert. Men jag upplevde den som väldigt smidig och lättkörd när jag provade den. Känns mycket bättre än man förväntar sig av en glidare.

En garagekompis är 150 cm lång. #
Han har kört bla MT-09, GSX600R. Till MT-09 köpte han en reservdelssadel, gröpte ur stoppningen framtill för att sänka den och lät en tapetserare klä om sadeln.
Samma borde kunna göras med en MT-07 sadel.
En tjej jag träffade på macken i Hällingsjö hade fått extra sulor pålimmade på sina MC- stövlar hos en skomakare. Gissar på mellan 2 och 3 cm extra höjd på stövlarna.
# Han hade jobbat i många år som bilskollärare innan han skaffade MC-kort så trafik farorna slapp han tänka på när han tog MC-kort, dom satt redan grundligt. Gissar jag efter han suttit med elever i många år i bil. Jobbar idag också som MC-lärare. Kör MT-07 i jobbet.

En garagekompis är 150 cm lång. #
Han har kört bla MT-09, GSX600R. Till MT-09 köpte han en reservdelssadel, gröpte ur stoppningen framtill för att sänka den och lät en tapetserare klä om sadeln.
Samma borde kunna göras med en MT-07 sadel.
En tjej jag träffade på macken i Hällingsjö hade fått extra sulor pålimmade på sina MC- stövlar hos en skomakare. Gissar på mellan 2 och 3 cm extra höjd på stövlarna.
# Han hade jobbat i många år som bilskollärare innan han skaffade MC-kort så trafik farorna slapp han tänka på när han tog MC-kort, dom satt redan grundligt. Gissar jag efter han suttit med elever i många år i bil. Jobbar idag också som MC-lärare. Kör MT-07 i jobbet.
Haha, jo jag föreslog ABBA platåskor...men det vart sisådär mottaget..:tummenupp

Haha, jo jag föreslog ABBA platåskor...men det vart sisådär mottaget..:tummenupp
Du får ta det lite försiktigt .... som du märkt. I en tidigare tråd om korta ben och MC har jag lagt in ett foto på stövlarna för jag bad tjejen i Hällingsjö om att få fota dom vilket jag fick. Stövlarna är röda. Hittade med google.se inlägget
1772790613176.png
i tråden
inlägg #8

Jag körde upp på en BMW F750GS för några år sen, körskolan hade sådana. Lättkörda.

Tänk på att om hon ska köra upp på den måste tjänstevikten vara minst 175 kg (och minst 50 kW effekt). En ny BMW F800 GS ska har en tjänstevikt på 227 kg, så den är lite tyngre, men inte jättemycket. Själv kör jag en äldre BMW F800R som har en tjänstevikt på 199kg, mycket lättare kan du inte hitta som fortfarande är godkänd.
Hm, men hojar runt 180 kg måste väl ändå finnas? Och godkända för att köra upp på (A-kort)

Hm, men hojar runt 180 kg måste väl ändå finnas? Och godkända för att köra upp på (A-kort)
Ja, och det har du nog redan provat verkar det som... Jag frågade en AI-tjänst som sa såhär:

Exempel på modeller (cirka värden):

• Yamaha MT‑07 – tjänstevikt 182 kg, effekt 55 kW → kräver kategori A (kan tekniskt begränsas för A2, men original är A).
  • Kawasaki Z650 – tjänstevikt ~185–190 kg, effekt >35 kW → normalt A.
  • Honda CB500F – tjänstevikt ~185–190 kg, effekt 35 kW → går att köra på A2.
  • Suzuki SV650 – tjänstevikt ≈195 kg, effekt >35 kW → A.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...