Ska man vara orolig för USA?

Status
Ej öppen för fler svar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Och vilken Amerikansk President kan vi tacka för att EU vaknat (i Europa ingår ju också Ryssland ....) jo Trump som undrade varför USA skulle försvara EU/NATO när NATO länderna utom USA inte tyckte det var värt satsa på försvaret.
Tack för att gubb-sur hotar Grönland/Danmark militärt? :va

Tack för att gubb-sur hotar Grönland/Danmark militärt? :va

Hur hade det sett ut om USA inte hade gjort påtryckningar? Invånare i NATO-länder hade supportat fortsatt nedrustning och skrikit om hur USA agerar världspolis, tills dess ett yttre hot dyker upp - då gapar man som fågelungar efter USA’s hjälp, samtidigt som man själva sitter med byxorna nere.

Hur ser det ut på Gotland? Har Sverige investerat i försvaret av holmen, eller behövs USA’s stöd där också?

Hur hade det sett ut om USA inte hade gjort påtryckningar? Invånare i NATO-länder hade supportat fortsatt nedrustning och skrikit om hur USA agerar världspolis, tills dess ett yttre hot dyker upp - då gapar man som fågelungar efter USA’s hjälp, samtidigt som man själva sitter med byxorna nere.

Hur ser det ut på Gotland? Har Sverige investerat i försvaret av holmen, eller behövs USA’s stöd där också?
Om jag inte minns fel har de återintättat en stridsvagnsgruppering där, och resten av försvaret håller väl på att byggas upp igen. Sverige sålde ju inte av allt materiel när politikerna lade ner försvaret, så vi har ju en bättre situation än i princip hela västeuropa.

Och nedrustning av försvaret var skitdum, och det borde inte gjorts.

Och jag har hela tiden sagt att Trump, Biden och Obama hade rätt i sin kritik av Europas militära tillstånd.

Då har Trump fått "sitt fredspris" då...
Det kommer han säkert visa upp för besökare och berätta vilken fredspresident han är 🤣

View attachment 524737

En författare skulle inte kunna fantisera ihop en mer galen ledare.

Skulle han ägt det minsta lilla heder, moral eller stolthet så skulle han ha tackat nej. Men såklart inte Trump.

Om jag inte minns fel har de återintättat en stridsvagnsgruppering där, och resten av försvaret håller väl på att byggas upp igen. Sverige sålde ju inte av allt materiel när politikerna lade ner försvaret, så vi har ju en bättre situation än i princip hela västeuropa.

Och nedrustning av försvaret var skitdum, och det borde inte gjorts.

Och jag har hela tiden sagt att Trump, Biden och Obama hade rätt i sin kritik av Europas militära tillstånd.
Så är det.
Jag har varit för NATO sen långt innan det blev fashionabelt bland SD och S.
Jag skrev här någonstans redan under första mandatperioden att det var bra att sätta press så alla medlemmar betalar sina då 2%.
Inte minst för att avtal ska hållas. Internationellt, folkrätt, konstitution, lagar osv.
Sedan väckte Putler hela Europa som inte hade några problem att öka till 5%.
Men hur mycket måste man öka för att försvara sig mot USA? :va
Känns helt absurt att skriva ens. :3freak
Som alla förstår så finns dom pengarna inte i hela Europa.

Såvitt jag såg var 17% av amerikaner med på att "överta" Grönland.
Och bara/tyvärr 4% som vill ta det militärt.
Helt sjukt att man ens försöker rättfärdiga att anfalla ett annan NATO-land.
Men den siste idioten är inte född ännu. :fakta

Nu verkar ju allt fler svälja det röda pillret och göra sig fria från kulten.
Den vågen verkar rulla vidare. 👍
Sen är det ju inte alltid enkelt att erkänna att man haft fel och dom man skällt för TDS hade rätt hela tiden. ;)

Kan det finnas något skäl till att alla de där mineralerna inte har börjat grävas upp? Som en sjujävlars vinter som dödar maskiner? Och att hälften av fyndigheterna är norr om polcirkeln.
Det är billigare att gräva upp jordartsmineralerna nån annanstans.
Är ju SÅ dåligt för miljön att bryta dessa...så vi låter Kina göra det.
Att de är KASS på miljöhänsyn gör inget. Syns inte hos oss i väst.... :huvet

Har man helhetssyn skulle VI gjort det!
Hade varit bättre för miljön totalt sett.

Är ju SÅ dåligt för miljön att bryta dessa...så vi låter Kina göra det.
Att de är KASS på miljöhänsyn gör inget. Syns inte hos oss i väst.... :huvet

Har man helhetssyn skulle VI gjort det!
Hade varit bättre för miljön totalt sett.
LKAB ska väl börja utvinna den rekordstora fyndigheten de hittade för ett par år sen? Och har väl funderat på att börja utvinna det ur slagghögar och sånt med? Eller om de redan gör det?

Och Kina har väl lite styvt 250 erkända cancerbyar. Så med sedvanlig kommunistisk tystnadskultur bör det väl vara tiotusentals?

Dom tog ju bort GGN från tofta så det måste väll anses som investering och upprustning av försvaret av Gotland 😀

Jodå, det blev ju lite tvärbrottom med det, så försvaret skrapade ihop folk och matriel från hela landet och skickade till Gotland under tiden dom byggde upp en ny stående styrka.

Nu får man väl anse Gotland vara ganska välrustat igen, även om man hela tiden gör mera.

Man skjuter så mycket man får enligt miljötillstånden på dom skjutfält man har.

Under tiden i Canada...

Mark Carney har just avslutat en 4-dagars tripp till China.
Där har man återupprättat de dåliga förbindelser man haft något årtionde.
Xi Jinping tog emot med pompa och ståt och röda mattan fullt utrullad.
Med sig hem hade Carney ett handelsavtal värt "$1 trillion" enligt rapporter.

Undrar varför Canada vill återupprätta förbindelserna med Kina? :va
(Förutom att bevisa att min tes tidigare i tråden att Kina flyttar fram positionerna där USA dragit sig undan eller förlorat dem.)

Här är förklaringen, Mercator projektion !​

Greenland är ju större än USA​

View attachment 524745
Om man ska ha "närheten" som ägaranspråk så är det väl Kanada som borde få ön. Hade ju varit en spännande twist om Danmark/Grönland "skänkte" landet dit istället just för att slippa tvångsanslutning till USA.

Fast då borde de även få Alaska.

Om man ska ha "närheten" som ägaranspråk så är det väl Kanada som borde få ön. Hade ju varit en spännande twist om Danmark/Grönland "skänkte" landet dit istället just för att slippa tvångsanslutning till USA.

Danmark och Kanada har ju nyligen slutit fred efter en lång konflikt om ön mellan Grönland och Kanada. Riv inte upp gamla sår med sådana förslag!

Canada vill nog hellre ha Washington, Oregon och Kalifornien än Alaska. ;)
Och dom staterna är nog närmare att lämna USA än Canada är att bli 51st state.
Alaska kan väl bli ryskt så kan dom bygga en "Krimbro" emellan? 🤔

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back