"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Dom där 1000A och 1750A har ingen som helst förankring i verkligheten, det är bara ett modellnummer i dagsläget.

Däremot är dom bra, båda orkar nog starta en 3.0l diesel som i övrigt är frisk.

Jag såg nyss en YouTube där dom testade olika starthjälpar, och Noco presterade bra.

Jag ska nog köpa en på mellandagsrean, om jag inte får en av tomten.

Kul grej, en bekant som jobbade på ett ställe som sålde startboosters, sålde typ 20 på ett bräde till ett företag.
Dom skulle delas ut som julklapp, men då skulle chefen inte längre acceptera "bilen startade inte, så jag fick ringa en som kablade" när folk kom försent sedan heller....
(alltid på måndagar också, och bara den yngsta personalen...)
Kolla prisjakt för det skiljer många sköna hundringar mellan olika butiker.
Jag köpte från batterionline.se och fick den snabbt och bra.
Får se om ett par dagar om den funkar.

Absolut kommer jag att hålla koll på var den blir billigast, och vilken av dom vettiga storlekarna som blir billigast.

För ett år sedan gav jag 1199:- på Mekonomen, nu kostar den 1493:- där (medlemspris…)
(GB40)
Går att köpa lite här och var på webben för runt 1150:-

Har den som ljuger om 4250A, har jag för mig, både privat och på jobbet vilken fung. fint ett gäng år. Plasten på klämmorna går dock lätt sönder men spelar nog inte så stor roll. Sen används även den större 24/12 volt på jobbet men ett as att släpa fram i jämförelse.

Hade tur med min då en barndomskompis fick nyttja sin personalrabatt åt mig 👍

Köpte den billigaste alu topboxen som AliExpress kunde uppbringa :)
55ltr, aluminium (kinesium!?), adapterplatta och liner i något fake läder. 715kr inklusive frakt.
Tiden det tar för mig att montera plattan kostar mer än inköpet . Fattar inte hur de kan sälja dem så billigt!?
Kikade på en hel del reviews innan köpet, kanske inte topnotch men verkar tillräckligt bra för att monteras på en Suzuki från -97👌

Helrekondsuperbiltvätt.. eller ja, ingick tvättlappar till inrökt vindruta vi inte har. Långsammaste tvätten i.a.f. så man såg hur det koka i bilarna bakom med stressade småvirusfamiljer på väg HAhaha!!1

Man har det inte roligare än man gört :tummenupp
1000002126.jpg

Var tvungen att karlaktiga till listan jag fick, lite och brädgården har öppet till 18 man tackar.
Plåt till en två väggar i stallet så jag slipper jaga möss där.. fniss.
1000002134.jpg

Var tvungen att karlaktiga till listan jag fick, lite och brädgården har öppet till 18 man tackar.
Plåt till en två väggar i stallet så jag slipper jaga möss där.. fniss.
View attachment 524150
Om du skippar kattmaten kanske det är onödigt med plåt.
Om katten är kapabel att sköta sitt jobb.

Tove och Jamie bor en god kilometer, fågelvägen, från stallet så det är tyvärr utanför deras territorium. Annars bra idé, hade mördarmaskinerna löst lätt.

Ja eller så smäller jag dit 240kr i plåtar =) Kvinnsen ville dock även att jag mätte upp för att stålisera insidan också så mösshelvetet kunde dö i väggen, typ. Underförstått är väggen till sadelkammaren så det blir lite dyrt om det knapras där inne.

Var bra sortiment på hyllan dock, alu var rätt mkt dyrare men ytbehandling var billigare än ren plåt och för en gångs skull fick det gärna vara det. Kommer färga på oavsett men slipper flashrosta väggen på vägen.

Testade nu idag.
3,0L diesel, nästan tomt och troligen halvdåligt startbatteri +2C ute.
Kopplade på anslutningarna i motorrummet, man kommer inte åt batteriet på ett enkelt sätt.
Motorn startade på direkten, bra snurr på startmotorn.
Så startboostern verkar fungera.

Sämre bockning har jag gjort med bättre verktyg. Klämde plåten mellan pallar, vek, la vikt och spöa den med hårdare delen av gummiklubban. Allt är inte perfekt rakt men jag löser förhoppningsvis glipor med järn av olika slag man ändå har i överflöd. Föreslog att vi skulle fylla väggen med råttgift, nåja men är litet hål där i hörnet. Avslogs eftersom det vimlar med hundar på dagarna vilket såklart är en poäng.

Bara provpassat lite på bild, ska målas och göras klart för insidan också. Blev 4 meter plåt till dit + en hörnprofil på 2 meter. Även om overkill så är det ljuvligt att borra alla hål med kobolt 👍

1000002137.jpg

edit; stavfle.

Last edited:
En månad och mycket jobb senare så var den i tjänst. Listan på renoveringar och uppgraderingar blev som vanligt längre än förväntat, men nu är tanken att den bör gå 30-40k mil till utan större problem.
Drog släp med 6 hästar drygt 25 mil igår och det gick förvånansvärt bra.

ac0d6e75c02e4f39348649a90c02b155.jpg
De där känner man igen, om man kollat "Yellowstone" . Här hemma skulle ekipaget troligen inte ens vara lagligt, pga femtioelva regler.

Dom brukar kallas borr- fräsmaskin. Inte riktigt så stabila som en produktionsmaskin, men det går att göra hyfsat bra jobb om man inte har bråttom.
Fast det var jobbigt att flytta bort den gamla, 350 kilo kan vara motvilligt.
Men egentligen kvalar den in som fräs? Borr/fräs brukar ha rund pelare och behåller inte 0-koordinaterna vid höjning o sänkning av bordet (har en sådan). Din maskin har fyrkantig pelare och borde därmed kunna höja/sänka med bibehållen positionering. Noggrannheten på Kina-maskiner är inte riktigt som industrimaskiner, men vi hobbymaskinister har tid att kolla inställningarna om det är noga.

Ingen hoj riktigt, men mitt senast kap från USA. En rc-bil "Yeti" av märket Axial innan dom köptes av Horizon Hobby för några år sedan.

Denna radiostyrda modell släpptes sommaren 2014 och jag har sedan dess varit måttligt nyfiken på dessa typer av fordon. Inte förrän jag började intressera mig för motorcyklar ca 2019, och motorcross ca 2020, blev jag nyfiken på dom lite mer kapabla terrängfordonen.

Yeti 01.jpg

I amerikanska kategorin "U4" hittar vi bilar som denna. Oftast specialbyggen men även ombyggda vanliga bilar från Chevy, Ford, Jeep, och Land Rover där man svetsat störtbågar och satt på stora grova däck, samt höjt fjädringen till obekväma höjder. Tanken är att dessa fordon ska "crawl" (krypa) över ovanligt svår terräng, mest då steniga sektioner ute i dom amerikanska öknarna.

Kulturen har funnits länge, och fordonen har blivit alltmer extrema. Den vetenskap som vuxit ur hobbyn har blivit en internationell industri med fokus på fjädring, dämpning, däck och specialanpassade burar för att hålla för det värsta som kan hända när man tumlar nerför ett stup baklänges. Vet att dom hade liknande tävlingar på Island i den svarta vuklaniska sörjan där på 90-talet med liknande extrema traktorliknande fordon som mest skyfflade jord i försöken att ta sig uppför löst underlag. Det visades på TV och var helt nytt för mig.

När man sedan skapar små modeller av dessa bilar, detaljerat kopierade (ofta på licens) så är det något man som offroad-entusiast inte vill missa.

Yeti 02.jpg

*/ ?>
Back