MV Agusta släpper ny motor, fem cylindrar, två vevaxlar, tre kamaxlar?!

Varför kunde du inte ha en tvåtaktare med trycksmord botten likt en fyrtaktare, v-motor med gemensam vevtapp för främre/balre cylinder? Kompressor som byter luft i cylindrarna samt direktinsprutning.

Vem säger att man inte kan? Tvåtaktsdieslar brukar ju se ut så bortsett från att dom inte brukar vara v-motorer.

• Gilla
Reaktioner: DaK
Vem säger att man inte kan? Tvåtaktsdieslar brukar ju se ut så bortsett från att dom inte brukar vara v-motorer.
1764055674734.png
Kanske inte lika vanliga, men de finns. V12 på Bild
Minns mycket väl när jag gjorde foderbyte i en V8 och fick starta upp den för provkörning.
Grannarna till verkstaden ringde och frågade vad vi höll på med :-)
Gött ljud!

På vilket sätt skulle det slitaget bli kraftigare än slitaget på kugghjulen mellan vevaxel och transmission?

View attachment 523201

Här är det tre vevaxlar, 18 cylindrar och 36 kolvar som synkas ihop, det gäller att inte kugga fel....
88 Liter slagvolym och 3300hk på vevarna... eh mittendrevet
Det blir ca 38 hk / liter ; MV siktar på 240 hk på 1,15 liter, dvs ca 209 hk / liter. Min slutsats är att om MV sänker maxvarv från 16000 RPM till 38 * 16000 / 209 = 2900 RPM så finns goda chanser allt fungera som tänkt.
Med en maxeffekt från motorn på ca 38*1,15 = ca 44 hk. (Om nu inte monster motorn ovan är 2-taktare, då blir det mindre än 44 hk ......)
Men med 44 hk stoppar nog marknadsavdelningen projektet.

MV har en historia i att köra baklänges med sina motorer, har en 175cc motor från -57 tror jag den är från...kedjedriven överliggande kam.
Roterar med klockan om man står till vänster om den.
Rotax tandemtwinnar är med dubbla vevaxlar. Och så den där som Guw va inne på, motoszych eller vad den nu hette, längsmonterad radfyra med 15 graders förskjutning mellan 1,2 och 3,4 cylindrar- och motroterande likaså, rätt jävla unik motor, chassiet likaså....o skiten flyttade på sej med....fick ut gott med pållar ur den.

//

MV har en historia i att köra baklänges med sina motorer, har en 175cc motor från -57 tror jag den är från...kedjedriven överliggande kam.
Roterar med klockan om man står till vänster om den.
Rotax tandemtwinnar är med dubbla vevaxlar. Och så den där som Guw va inne på, motoszych eller vad den nu hette, längsmonterad radfyra med 15 graders förskjutning mellan 1,2 och 3,4 cylindrar- och motroterande likaså, rätt jävla unik motor, chassiet likaså....o skiten flyttade på sej med....fick ut gott med pållar ur den.

//

Ahh, så var det den hette, jag har för mig att Szych själv blev sjuk/gick bort och projektet avstannade

Spontant tänker jag samma men MV påstår i detta fallet att den blir åtminstone kortare än en V4. Nåväl, tiden får utvisa vad det blir av detta?
Kortare än en V4 lär inte vara några problem.
Men om det gällde göra en kort motor i MotoGP så är ju en R4 på tvären kortare än de L4 (90º V4) motorer som nu dominerar MotoGP.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...