Beg gubbhoj med bra hållbarhet och kul att köra (VFR800)

Jag började nyligen snegla på en VFR750 för jag ville ha kamdrev och en robust MC, sedan förstod jag att denna modell med RC46 utan vtec var ett stabilt hållbart alternativ.
Vill helst ha förgasare då jag kämpat med Fi på gamla MC så 1994–1997 kanske är bättre för mig (RC36-2).
Jag gillar förgasare och trivdes mycket bra med min gamla XRV750..
Jag missade en 1999 2450mil för 27000:- här om dagen och den var fin enligt bild men kunde inte ta ledigt.
Så det dyker upp alternativ billigare än denna som dessutom inte är importerade (även om det är en minor issue) så jag avstår från just denna länkade men jag är intresserad av VFR800 RC46 som sista hoj i livet
Jag har kört nästan 3000mil med min VFR, enda problemet som jag haft var laddningsregulatorn. Sedan jag fixade det ordentligt har den gått som en klocka. Aldrig varit något strul med insprutningen. Köper du en 98 till 99 får du den manuella tomgångshöjaren. Till 00 - 01 kom den automatiska och det har hänt att den ibland kan krångla.
 
Jag har kört nästan 3000mil med min VFR, enda problemet som jag haft var laddningsregulatorn. Sedan jag fixade det ordentligt har den gått som en klocka. Aldrig varit något strul med insprutningen. Köper du en 98 till 99 får du den manuella tomgångshöjaren. Till 00 - 01 kom den automatiska och det har hänt att den ibland kan krångla.
Waxenheten har en 2,5mm mutter som man kan justera kallstartstomgången med.
Hade en likadan på min 2005 fireblade som behövde justeras.
 
Jag får väl med rätt betrakta mig som gubbe, 60+ som jag är, och blev i somras rekommenderad en Suzuki Bandit som lämplig återfallshoj, ett rekommendation som jag lydde och det slutade med en GSF 1250 SA från 2007 med en inte överdrivet hög mätarställning, och jag är helnöjd hittills. Föregångaren GSF1200 hade en motor som var nästan identisk med GSXR 1100-motorerna från samma tid, fast något uppborrad och med en snällare kam med mera botendrag. 1250 som kom sen fick insprutning i stället för förgasare för att möta högre miljökrav, och även vattenkylning. S:et i modellbeteckningen står för en liten halvkåpa så den är inte helt naken, och :et står för ABS-bromsar fram och bak, något som tydligen var ett tillval.
Den är inte särskilt dyr att försäkra heller, jag betalar strax över 2000Kr/år, jag bor i en Stockholmsförort i en bostadsrätt, där motorcykeln står i ett låst flerfordonsgarage.
Den är dock lite törstig, 0.6-0-7 l/mil, men det beror kanske på att det är så roligt att gasa.
 
Hur tror ni om denna MC från Mickes?
Är det ett osäkert köp mht att den är importerad?
Är det lätt att *manipulera" mätare på sådana här MC?
Inga problem.
Hojen är gammal nog att man kan se historik etc som "vägledande" at best.
Ser den fräsch och ren ut, och inga glapp/skrammel etc så bara kör. Dessa cyklar behöver det inte vara ett problem om den i verkligheten gått det dubbla eller till och med tredubbla heller bara alla slitdelar/servicear är gjorda.

Sedan så är det ju en kvarts sekel gammal hoj, så det finns ju inte några riktiga garantier att ingenting händer för eller senare.
 
Varför inte vara lite Wild'n'Crazy och köpa den här?

Jag såg den och jag har faktiskt precis tänkt den tanken...
  1. En MC att trafikförsäkra
    - 1200:- billigare, har man den i 10 år är den betald...
  2. Låta stå ute framför verandan när man inte orkar köra ner till garaget
    - kravlöst liv
  3. Gråter inte om nån snorunge välter den i stan
    - den var ändå repig
  4. Låna ut till barnen o deras respektive att leka med
    - Slippa förmana
  5. Slippa ångest att man inte putsar
    - take a break
  6. skrota när man tröttnar
    - mindre pengar att förlora
.... men såg nu att den är såld
 
Jag har kollat vidare och noterade kommentarer att det finns alvarliga problem med denna MC-modell relaterade till:
"The only thing that is a bit of a nightmare on the vfr is the rear downpipes.
If they’ve not been done yet (they invariably have by now) then they will need doing…. That’s a big job." - detta från en youtube kommentar.
Verkar som att bakre avgas-headers rostar sönder.
Är det bara något att skita i eller ett problem?
 
Sista funderingen är "single seat" - är den där snygga single cuts orginal som kan förväntas följa med eller köper man eftermarket?
 
Det är lite si och så med singelkutsens finnande. Jag har en till min hoj, men jag har inte täckplattorna som skall finnas för att täcka över handtagshålen om man tar bort dem (när man använder singelkutsen t.ex.)

Nu ser min hoj ut som på bilden här med fulla väskhållarsettet påsatt så det är inte ett problem för mig egentligen.
 
Jag har kollat vidare och noterade kommentarer att det finns alvarliga problem med denna MC-modell relaterade till:
"The only thing that is a bit of a nightmare on the vfr is the rear downpipes.
If they’ve not been done yet (they invariably have by now) then they will need doing…. That’s a big job." - detta från en youtube kommentar.
Verkar som att bakre avgas-headers rostar sönder.
Är det bara något att skita i eller ett problem?
Inget som jag har hört talas om här i Sverige i alla fall. Filmen är från England och dom kör väl i princip året runt med sina hojar, kanske kör i saltdränkt slask som käkar upp avgasrören?
 
VFR är en symbol för kvalite och hållbarhet. Tror att 800cc är riktigt lagom, bta bottenvrid och inte högvarvigt stressig för landsvägen.


Off topic! Hahaha fan va kul stt se alla som postar sina billiga försäkringar. Jag är själv en av dem som minns när jag ville försäkra sporthoj 2000 (R1 98) när jag var 20 bast och fick ett fantasipris. Nu skryter vi/jag om hur billigt det är med försäkringar men vi glömmer ofta bort att hojen vi tittar på är 25 år gammal..

Men det vi glömmer bort mest... Det är att VI också är 25 år äldre! Hahaha
 
Om det hade räckt med 25...
Det man glömmer bort när man jämför försäkringspriser är att även bilar är dyra att försäkra. Speciellt om det gäller en bil med pestanda motsvarande en "sporthoj", då är man uppe bland bilmärken som Porsche, Ferrari och Lamborghini.
Även min gamla Volvo betalar jag ca 10.000 per år för.
 
Köper man en gammal hoj kan man inte lita på någonting...( dokumentation, miltal, historia eller service etc.)
Det är bara att gå på allmänskicket.
Sen tar det lite tid innan man "kan" sin gamla hoj :va
Jag har själv en gammal TL 1000R :tummenupp
 
Så är sammanfattningen av denna tråd att denna importerade VFR800 för 35000 SEK och med 4400mil på nacken, mycket bra skick och nyservad (förutom kam-justering som ska in om 400mil) är ett vettigt köp?
Säljes av hadlare för kund så ingen prutmån verkar finnas.

Är det ett OK köp enligt er?
 
Så är sammanfattningen av denna tråd att denna importerade VFR800 för 35000 SEK och med 4400mil på nacken, mycket bra skick och nyservad (förutom kam-justering som ska in om 400mil) är ett vettigt köp?
Säljes av hadlare för kund så ingen prutmån verkar finnas.

Är det ett OK köp enligt er?
Jag tycker nog att det är lite dyrt. Kolla vad ventilkontroll kostar att göra och ha det som prutargument, det går ändå på några tusenlappar. Sen om du lämnar in den eller gör det själv är upp till dig. Jag har shims och gör det själv hemma. Hur gamla är däcken och mönsterdjup? Kan också vara ett prutargument
 
Jag har inte koll på vad dom kostar. Men själv tänker jag att är det en modell och färg man vill ha och att den upplevs som välskött och hel&ren och fräsch. Då har några tusenlappar inte så stor betydelse i långa loppet än att bara försöka hitta den billigaste på marknaden.
Planerar man att ha den kanske +5år så slår man ut det blir det inte så farligt.

Hur länge har den varit till försäljning? Kan vara ett argument för att pruta lite om den stått länge i butiken och säljaren får in pengarna.
Sammanfattning känns det rätt så köp
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top