Beg gubbhoj med bra hållbarhet och kul att köra (VFR800)

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Jag funderar på en MC igen och vill inte lägga massa pengar och vill ha något som är kul och inte krånglar.
Jag har snöat in på en 'Fifth generation: 1998–2001 VFR800Fi (RC46)'!
Som jag fattar det är dessa med kamdrev och ska vara hållbara.

Är en sådan mc på +4000mil vettigt köp eller ska man passa sig?
Hur är det med reservdelar på en sådan MC?
Vad bör man betala?
Alternativ?

Tacksam för tips
 
Hade en VFR800 2014, superfin. Saknar motorgång och ljud. V4 är otroligt trevligt.
En Honda håller ofta bra. googla på typfel. Ganska få...
 
Den är importerad 2005 såg jag. Är det ett problem?
Den säjes via handlare för kunds räkning:
Jag är alltid skeptisk när saker är importerat
 
Den är importerad 2005 såg jag. Är det ett problem?
Den säjes via handlare för kunds räkning:
Jag är alltid skeptisk när saker är importerat

Ja, det är ju svårare att kolla att körsträckor och servicar är gjorda vid rätt miltal då...
Man får kolla mer på det allmänna skicket
 
Hur tror ni om denna MC från Mickes?
Är det ett osäkert köp mht att den är importerad?
Är det lätt att *manipulera" mätare på sådana här MC?
 
Hur tror ni om denna MC från Mickes?
Är det ett osäkert köp mht att den är importerad?
Är det lätt att *manipulera" mätare på sådana här MC?
Skulle inte brytt mig själv om den är importerad, se på generella skicket om den varit omhändertagen. Ventilerna ska ställas efter 4000 mil där, vissa gör det medan andra låter det vara, hur eller hur är det en sak att ta till vid prut.

Undviker själv att handla av firmor, VFR är en dussinhoj och det dyker upp kanonfina hela tiden på blocket. En sådan som du länkat läggs ut för under 25. Finns ingen anledning till att betala detta överpris.

Kört min 2a säsong på en generation 6 nu och är fortfarande nykär. Jag tror generation 5 också haft lite problem med regulatorn, man brukar byta ut denna till en SH847 eller iallafall se över ett kabelstycke bakom höger kåpsida som brukar oxidera och smälta i en kontakt. Många har haft otur och fått byta både regulator, stator och batteri när denna ger upp.
 
Hur tror ni om denna MC från Mickes?
Är det ett osäkert köp mht att den är importerad?
Är det lätt att *manipulera" mätare på sådana här MC?
Jag kör själv en VFR av samma generation (-98) och har (enligt mig själv) ganska god koll på dom. Utifrån bilderna är det bara varvräknaren som jag reagerar på. 00-01 fick HISS, annan insprutning (utan den manuella tomgångshöjaren), andra backspeglar. Jag är dock inte säker på om det var då varvräknaren ändrades till varianten med VFR i mätaren, men den finns i två olika utföranden. Så det kan vara så att mätarhuset är bytt. Enligt uppgifterna på transportstyrelsen så verkar ägaren vara samma som importerade den, varför inte slå en signal och kolla vart ifrån den importerades och hur läget är med mätarhuset. Vid 4800mil är det dags att kolla ventilerna. Jag gjorde det själv i vintras på min, ett hyfsat stort jobb som jag gjorde ännu större genom att byta thermostaten samtidigt. Vanligt problem är laddningsregulatorn, men det är väl också den enda kända svagheten på dessa. Annars är det som andra säger, man får kolla det allmänna skicket.

Blir nästan lite sugen på att svänga inom och kolla på den, bor i närheten :unsure:

1762801778803.png 1762801857668.png
 
För en såpass gammal hoj och i den prisklassen är import absolut INGET att oroa sig över. Skicket är absolut viktigast. Finns dokumentation på att servicear är gjorda (i egen regi eller på firma kvittar) och att hojen ger ett bra intryck, kör!

Hade det varit en Ducati 916 för 100k hade jag varit lite mer noggrann, men en bombsäker VFR för 34? Nä.
 
Den är importerad 2005 såg jag. Är det ett problem?
Den säjes via handlare för kunds räkning:
Jag är alltid skeptisk när saker är importerat
Om den är imponerad 2005 så är det 20år sedan så det är inget problem i mina ögon. Den har varit här i 20år så då är det viktigare att kolla det allmänna skicket och service historiken. Den är 25år gammal så allt kan hända. Men VFR är känd för att vara en bra motorcykel
 
Undviker själv att handla av firmor,
Varför då? Jag upplever snarare att jag gärna säljer till privatpersoner men köper av firmor.De brukar oftast bli billigare..Privatpersoner ar en tendens att sätta fantasipriser på sina hojar . Absolut ingen kritik mot dig vill jag poängtera :)
 
Varför inte vara lite Wild'n'Crazy och köpa den här?

 
Varför då? Jag upplever snarare att jag gärna säljer till privatpersoner men köper av firmor.De brukar oftast bli billigare..Privatpersoner ar en tendens att sätta fantasipriser på sina hojar . Absolut ingen kritik mot dig vill jag poängtera :)
Har man haft span på en hojmodell ett tag vet man ungefär vad priserna ligger kring, min erfarenhet är att firmorna saltar cirka 20-40% i den prisklassen jag brukar handla, <100tkr. Nu vet jag inte vad hojarna släpps för i slutändan där. Jag har också för det mesta dåliga känslor och erfarenheter kring firmor. Skulle kunna handla om det känns bra och priset är rätt.
 
Glöm inte att kolla försäkringskostnaden. På vissa hojar kan den vara högre än inköpspriset.
Jag betalar 1248sek/helår för min VFR hos Svedea. +50, boende i villa.

Edit. För båda mina hojar som är i trafik betalar jag totalt 2014sek/helår i försäkring 😊

1762844947498.png
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top