"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Vi ska gräva ner kabel och avlopp m.m. Letat lite efter någon begagnad, men nu blev det en ny i stället. Den beställdes förra veckan då det var bra med extrapris. Idag levererades den till landet, ska väl sättas ihop så snart som möjligt.

View attachment 522546

Vad kostar en sån?
Är den inte allt för dyr/man får igen lite av priset om ett år när man är färdig med den själv så är det ju inte ett dumt alternativ (alternativt ta igen lite på uthyrning till kompisar)

När vi byggde så hyrde vi en större minigrävare, nackdelen var ju då att allt som inte hanns med då blev handgrävt senare,

Nu så här efteråt, när man är klar med allt har man ju lärt känna flera som har minigrävare

Och visst, den där är liten och har liten skopa och gräver inte jättrdjupt, ÅAS kan man hålla på tills man är klar om den ändå bara står därhemma

Vad kostar en sån?
Är den inte allt för dyr/man får igen lite av priset om ett år när man är färdig med den själv så är det ju inte ett dumt alternativ (alternativt ta igen lite på uthyrning till kompisar)

När vi byggde så hyrde vi en större minigrävare, nackdelen var ju då att allt som inte hanns med då blev handgrävt senare,

Nu så här efteråt, när man är klar med allt har man ju lärt känna flera som har minigrävare

Och visst, den där är liten och har liten skopa och gräver inte jättrdjupt, ÅAS kan man hålla på tills man är klar om den ändå bara står därhemma
Blev också sugen så sökte via "bildsök" och hittade en liknande på Kellfri.se.
Där kostar en grön 42375:-

Finns också på blocket som "sprint gräv aggregat".

Vad kostar en sån?
Förra veckan när jag beställde kostade den 37, nu kostar den 44 hos samma handlare.

Jag gav upp, idag blev det en sån här:

913075_66397.jpg

Efter sedvanligt installationsstrul (installationen var egentligen skitenkel) så kryper den nu runt och kartlägger samt städar första rundan.
Nu ska vi bara lära oss att leva med varandra, jag ska inte släppa mobilens laddsladd på golvet och roboten ska inte äta upp den om jag har gjort det....

Last edited:

913075_66397.jpg

Efter sedvanligt installationsstrul (installationen var egentligen skitenkel) så kryper den nu runt och kartlägger samt städar första rundan.
Nu ska vi bara lära oss att leva med varandra, jag ska inte släppa mobilens laddsladd på golvet och roboten ska inte äta upp den om jag har gjort det....
Tyvärr funkar det dåligt med två maine coon hemma, sätter igen på nolltid- numera står den still för jämnan

Tyvärr funkar det dåligt med två maine coon hemma, sätter igen på nolltid- numera står den still för jämnan

Jag har en lurvig hund, och en sidavbitare att rensa borstarna med...

Några gånger har borsten blivit full, mest för att det är länge sedan jag storstädade, jag har bara snabbstädat dom senaste gångerna, och den här rackaren har varit på besök under möblerna som jag inte flyttar när jag snabbstädar.

Sedan hittade den ett skösnöre som låg under en möbel och lite elkablar som behöver flyttas/klamras.

Dammbehållaren åker den och tömmer själv, dock blev det nästan en brunfläck i kallingarna då jag inte var beredd på det hastiga ljudet.

Hunden bryr sig inte så mycket, han försöker bara hålla sig undan, och har förstått att ligga i soffan är tryggast, han är dock nyfiken på den när den städar rakt under nosen på honom, och glad när den knuffar fram bollarna som har försvunnit.

Jag kommer dock inte att köra den när han är ensammen hemma med den, utan antingen när jag är hemma, den är inte störande, eller när vi är ute båda två

Mopp-funktionen har jag inte testat än, jag ser det mest som en gadget, jag tror inte den gör så stor skillnad på golvet faktiskt, möjligen när man har kört den i dammsugarläge många gånger och det bara är lite fint damm kvar

913075_66397.jpg

Roboten hemmavid av märket roborock går 4 dagar i veckan på stående schema.

Bäst spenderade 10 lax i städutrustning någonsin! 🙂 Frekvensen av dammtorkningsbevov har dessutom sjunkit också.

Visst, den har satt litet snören, teckningar och annat ungarna lämnat på golvet. Men nu har de också lärt sig att ta ett svep hemma innan vi går till skola/förskola.

Roboten hemmavid av märket roborock går 4 dagar i veckan på stående schema.

Bäst spenderade 10 lax i städutrustning någonsin! 🙂 Frekvensen av dammtorkningsbevov har dessutom sjunkit också.

Visst, den har satt litet snören, teckningar och annat ungarna lämnat på golvet. Men nu har de också lärt sig att ta ett svep hemma innan vi går till skola/förskola.

Jag köpte en budgetvariant för två å fem, kostar normalt en tusing till men det var någon kampanj.
Den är av märket TP-Link, vilket även mina övervakningskameror är, och dom fjärrstyrda el-uttagen, så en app för alla.

Ja, jag körde den igår för kartläggningen vilket tog lite tid, och idag städade den hela huset medan jag rastade hunden, nu har jag satt igång den igen mest för att se hur mycket den kapar varvtiden.

Den blir helt klart smartare för varje körning så här i början.
Jag hade lämnat toa dörren öppen i dag, men den tar sig ändå inte över tröskeln, den kartlade ändå rummet som den alltså aldrig hade sett förut.

Jag tänker mig något liknande schema, beroende på hur fort hunden har dragit in smuts, eventuellt får den gå varje dag nu när det är lerigt ute

Ja, dammtorkningen minskar ju om det är mindre damm som kan virvla omkring, och när man dammtorkar kan man ju i princip bara sopa ner det på golvet så tar Robyn det nästa svep (Ja, jag döpte henne till Robyn)

I japan säljer dom ju påsar med "mat" till robotdammsugaren, det är någon sorts glitter man strör ut så att den inte behöver vara hungrig om det är för välstädat, det behövs inte om man har hundar och ungar....

Jag har samma upplägg men tränar i Zwift istället. Men sett reklam för Rouvy blir intressant att se hur du tycker om den
Hunnit köra några rutter. Gillar att miljöerna är filmade - det tillför en dimension att cykla i verkliga miljöer. Har tagit bort alla andra cyklister (man kan få med både avatarer och andra Rouvyprenumeranter som kör banan samtidigt) för att slippa "haka på" så här i början. Cyklat i Holland, Sydafrika, USA o Italien - idag tänkte jag testa en backe i Italien 10km/450 höjdmeter

Behöver du inte Lexia/Diagbox för PSA?

Det visade sig att inte heller Foxwell tog trim/live-data från spridarna... Bastarden med PSA-motor och BMWs elektronik är lite speciell. Suck. Det är iofs en jäkla bra läsare så den kommer till användning till annat, men jag hade hoppats på mer för just det här problemet.

Lexia fixar det utmärkt och kan trimma in spridare, men bara för Peugeot och Citroen och någon Opel. Inkompatibel med MINI.

Men jag pratade med tekniker på Bavaria och de kör ISTA-D och -P med en massa moduler för allt inkl MINI. Jag har precis fått tillgång till en installation av ISTA+ med en K+DCAN-kabel och ska försöka få kontakt med bilen den vägen. Så ännu är jag inte i mål. Nog för att bilen verkar gå bra nu efter rengöring och ompackning av spridarsäten, men jag vill ju ha möjligheten idall något börjar strula.

Edit: hittade banne mig inte på något ställe att få ut data och bara det vanliga med railtryck, temp osv. Men efter att kollat på Youtube, så visade det sig finnas en felsökningsprocedur "smothness" som man ska köra igång (fanns långt ner i en trädstruktur av instruktioner och procedurer. Ska testa den i morrn och se om det funkar. ISTA är skapat av någon född på 1800-talet och som aldrig gått en kurs i GUI och interaktion människa/dator - galet ologiska grejer. :näsblod

Last edited:
Vi ska gräva ner kabel och avlopp m.m. Letat lite efter någon begagnad, men nu blev det en ny i stället. Den beställdes förra veckan då det var bra med extrapris. Idag levererades den till landet, ska väl sättas ihop så snart som möjligt.

View attachment 522546
Joråsåattee.
Monterade ihop den igår, jag var mestadels själv och det rekommenderar jag inte. Grävarm satans tung men fick hjälp med att lyfta där så jag fick ihop det.

Idag började jag gräva. Har knappt petat på en grävmaskin tidigare så det blir en del åt fel håll, men det sätter sig väl någon gång. Men egentligen borde jag fortsätta i förbannad-tråden. En jävla packbox ger sig på ena hydraulkolven. Slutgrävt efter två meter.
0c4801efea304992d7401af3bde3da55.jpg
8a217c2d8039cc914d70e8149aa31809.jpg

Det visade sig att inte heller Foxwell tog trim/live-data från spridarna... Bastarden med PSA-motor och BMWs elektronik är lite speciell. Suck. Det är iofs en jäkla bra läsare så den kommer till användning till annat, men jag hade hoppats på mer för just det här problemet.

Lexia fixar det utmärkt och kan trimma in spridare, men bara för Peugeot och Citroen och någon Opel. Inkompatibel med MINI.

Men jag pratade med tekniker på Bavaria och de kör ISTA-D och -P med en massa moduler för allt inkl MINI. Jag har precis fått tillgång till en installation av ISTA+ med en K+DCAN-kabel och ska försöka få kontakt med bilen den vägen. Så ännu är jag inte i mål. Nog för att bilen verkar gå bra nu efter rengöring och ompackning av spridarsäten, men jag vill ju ha möjligheten idall något börjar strula.
Till vissa saker är standardisering faktiskt bra....

Standarder är bra - låt oss skaffa fler och bygga komplexa blandningar av alla!!

Jo, standarder är bra, det är därför alla vill ha en egen....

Sen kan man gärna ta någon annans standard som är bra, och använda den som grund för sin egen som absolut inte blir kompatibel...

Standarder är bra - låt oss skaffa fler och bygga komplexa blandningar av alla!!
Jag tänker mer att - så här ser stöpseln ut, programvaran ska följa med bilen, typ som en servicebok, den ska kunna köras på Windows och Android...
Nu är det ju så coolt att man kan ha en qr-kod för tankning av serviceprogramvara typ i handskfacklocket.

Google Pixel 9a.

Var nöjd med min 7a förutom att skärmen gick sönder redan efter 500+ studsar i golvet. :hoppa

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back