"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
En "apoteksstash" bestående av div. braattha-medikament att ha i nya huset.
Det som saknas nu är väl möjligen en hjärtstartare.
(startkablarna till bilen räcker inte in i huset)

Du har alltså suturtejp till små sår, kompress/gasbinda för att göra tryckförband till ganska stora och tourniquet till de största redan?

Fast jag kanske inte är riktigt frisk som alltid har med mig första förband inklusive en tourniquet?

Tur att kablarna inte räckte, likström funkar dåligt.

Du har alltså suturtejp till små sår, kompress/gasbinda för att göra tryckförband till ganska stora och tourniquet till de största redan?

Fast jag kanske inte är riktigt frisk som alltid har med mig första förband inklusive en tourniquet?

Jag har en 1g Alvedon med mig, i en liten burk på nycklarna....

Ska jag ut i skogen en heldag har jag ett första förband med mig som innehåller plåster, sårtejp och kompresser, TQ tror jag inte ingår men det sitter en ganska lång paracord i den så den kan man ju använda

Ska jag ut i skogen en heldag har jag ett första förband med mig som innehåller plåster, sårtejp och kompresser, TQ tror jag inte ingår men det sitter en ganska lång paracord i den så den kan man ju använda
Preparatus supervivet.

Med min begränsade utbildning och praktiska erfarenhet så skulle jag bedöma paracord för smal och för långsam i jämförelse med en TQ. Artärblödning går snabbt från allvarlig till nublevjagvisstjävligtupptagenmedattdö.

Har övat med att applicera på mig själv. Fan vet om jag skarpt skulle kunna rädda mitt eget liv. Men jag avser iaf försöka om så krävs.

Diverse medicament är ju givet att ha hemma, särskilt de som är potentiellt livsavgörande för allergiker. Smärtstillande av kraftiga doningar, typ morfinbaserat/tramadol och kramplösande är undanlagt i krislådan.

Preparatus supervivet.

Med min begränsade utbildning och praktiska erfarenhet så skulle jag bedöma paracord för smal och för långsam i jämförelse med en TQ. Artärblödning går snabbt från allvarlig till nublevjagvisstjävligtupptagenmedattdö.

Har övat med att applicera på mig själv. Fan vet om jag skarpt skulle kunna rädda mitt eget liv. Men jag avser iaf försöka om så krävs.

Diverse medicament är ju givet att ha hemma, särskilt de som är potentiellt livsavgörande för allergiker. Smärtstillande av kraftiga doningar, typ morfinbaserat/tramadol och kramplösande är undanlagt i krislådan.
Har alltid en sån här liggande i bilen:

tourniquet-cat-svart-3.png
Vi fick öva ordentligt med Tourniquet av denna modell i det militära, ryser fortfarande när jag tänker på det... Tränade att applicera både på oss själva och på andra. Absolut ett användbart verktyg vid katastrofal blödning, gör dock så in i helvete ont att ha på längre stunder såpass att man kan lockas att lätta lite på trycket vilket blir väldigt obra... Vi fick höra att till och med medvetslösa ibland fipplar efter Tourniqueten i omedvetna försök att bli av med dem då kroppen reagerar instinktivt på bristen på blodflöde ut i den avskärmade kroppsdelen... Men absolut ett betydligt bättre alternativ än att förblöda.

Japp, det enda man behöver när det riktigt jävlas, är en bit rep.

Har alltid en sån här liggande i bilen:

View attachment 522409
Vi fick öva ordentligt med Tourniquet av denna modell i det militära, ryser fortfarande när jag tänker på det... Tränade att applicera både på oss själva och på andra. Absolut ett användbart verktyg vid katastrofal blödning, gör dock så in i helvete ont att ha på längre stunder såpass att man kan lockas att lätta lite på trycket vilket blir väldigt obra... Vi fick höra att till och med medvetslösa ibland fipplar efter Tourniqueten i omedvetna försök att bli av med dem då kroppen reagerar instinktivt på bristen på blodflöde ut i den avskärmade kroppsdelen... Men absolut ett betydligt bättre alternativ än att förblöda.
Jo... jag har traumautbildning och där ingår dessa. Efter en längre stund kan det bildas blodproppar, så man *måste* vara på typ sjukhus när de tas av sen, för att få rätt blodförtunnande eller annat. Vid övning är det max en minut på, sen måste den tas av (och det vill man gärna - kan göra sjuhelvetes ont om den sitter rätt :3freak ).

Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back