Vilken rolig hoj för offroad?

Om det går att hitta en vettigt skick så är KTM 625 svaret i den här tråden.
Haft en sådan. Fem växlar, skramlig, tung, brist på delar. Men helt klart potent som ökenräser.

Såhär såg den ut efter jag ägt den några år:
I toppskick mekaniskt. Fixat allt. Inklusive lagringen i länkaget bak.

IMG_20250725_195042750_HDR.jpg
 
Haft en sådan. Fem växlar, skramlig, tung, brist på delar. Men helt klart potent som ökenräser.

Såhär såg den ut efter jag ägt den några år:
I toppskick mekaniskt. Fixat allt. Inklusive lagringen i länkaget bak.
"Haft" en sådan...?
Vaffan - har du sålt?
Åks det bara Harley Parkinsson och KLX230 numera?
:va
 
"Haft" en sådan...?
Vaffan - har du sålt?
Åks det bara Harley Parkinsson och KLX230 numera?
:va
Körde nästan aldrig med sextjugefemman när KLXn är så lätt att vara hoppa på och dra iväg. Ingen choke, tyst o fint, låg effekt sparar däck och ingen körde ifrån mig ändå.

Harleyn ska bort den med. Kör ju aldrig av samma anledning nästan. För fin för att brukas. 😆💀
Kanske köper en lätt beggad tvåtaktare den. Vägregg enduro då. Har aldrig haft en modern tvåtaktare.
 
Haft en sådan. Fem växlar, skramlig, tung, brist på delar. Men helt klart potent som ökenräser.
Jämfört med en del andra hojar som föreslagits i den här tråden är den som en 125:a på skogsstigar.
Alternativt en enduro med 500cc(minst).
Vad är det för något som sitter framtill på cykeln på bilden egentligen?
 
Jämfört med en del andra hojar som föreslagits i den här tråden är den som en 125:a på skogsstigar.
Alternativt en enduro med 500cc(minst).
Vad är det för något som sitter framtill på cykeln på bilden egentligen?
Haft en Sherco 300 och den funkar skitbra på skogsväg.

Ett hemmabyggt torn. Navigation och bra flås i belysning. Mycket bättre än ett fladdrigt plastskrot med stearinljus.
 
Som glad amatör på grusåkning sen ett antal år tillbaka så kan jag hålla med Brooklyn, en DR650 eller liknande funkar fint.
Själv kör jag XR650 på grus & i skogen, samt en Transalp 600 när det ska åkas längre på grus. Ja, de är bägge tunga, även om Transan är nerbantad till 160 kg. Poängen är iallafall att man inte behöver köpa en endurohoj, det går bra med något större & tyngre, så länge man inte ska bröta runt i rena endurospår.
Varför inte testa en Honda Dominator exempelvis? Det verkar krylla av dem på blocket just nu, & vissa av dem är tillåmed vettigt prissatta.
Åka grus är skitkul!
 
Som glad amatör på grusåkning sen ett antal år tillbaka så kan jag hålla med Brooklyn, en DR650 eller liknande funkar fint.
Själv kör jag XR650 på grus & i skogen, samt en Transalp 600 när det ska åkas längre på grus. Ja, de är bägge tunga, även om Transan är nerbantad till 160 kg. Poängen är iallafall att man inte behöver köpa en endurohoj, det går bra med något större & tyngre, så länge man inte ska bröta runt i rena endurospår.
Varför inte testa en Honda Dominator exempelvis? Det verkar krylla av dem på blocket just nu, & vissa av dem är tillåmed vettigt prissatta.
Åka grus är skitkul!
- Det går säkert bra att hoja runt med en tyngre hoj på stigar o grus, men en lätt hoj är att föredra. Jag minns hur smidig min gamla Busqvarna 250 cross var med sina 95(?) kg.
 
Utanför asfalten finns först och främst ett gigantiskt grusvägsnät som kan nyttjas till nöjsamma turer både kort och långt.

Vill man köra enduro skall man naturligtvis göra det, men risken är överhängande att den hojen kommer att stå i garaget och ta upp plats största delen av tiden.


Med vänlig hälsning,
 
Utanför asfalten finns först och främst ett gigantiskt grusvägsnät som kan nyttjas till nöjsamma turer både kort och långt.

Vill man köra enduro skall man naturligtvis göra det, men risken är överhängande att den hojen kommer att stå i garaget och ta upp plats största delen av tiden.


Med vänlig hälsning,
Det beror ju på situation.
Jag har skogen utanför dörren, med traktor / skogsavverknings-spår mest överallt.
Grusvägar är det magert med, i princip allt häromkring är asfalterat.

Hade ju en teneré 660 och testade, men den var åt helvete för tung för mina önskemål. (Och fel däck hade jag, också)
 
Jag har haft:
KLR
KLX
XT600E
XT660R
TTR600

Av dom ovan har TTR varit den bästa offradhojen (men obekvämast), och jobbigt med kick. KLX650 tycker jag är den bästa kompromissen mellan offroadförmåga och komfort. Men samtliga, förutom (TTR:en) måste ha ny justerbar bakdämpare för att fungera bra i stök. Och gärna nya fjädrar fram också. Rekommenderar YSS. 660:n skulle vara mitt sista val av ovan, som renodlad offroadhoj. För tung. Körde runt 8000 mil på min, så åsikten är välgrundad 😄.

Har för mig att jag i något inlägg tidigare skrivit lite mer om respektive hoj...
Skulle "Gen II" av TTR ha haft 660-motorn? Eller t.o.m 450-motorn i 600-version?
 
Utanför asfalten finns först och främst ett gigantiskt grusvägsnät som kan nyttjas till nöjsamma turer både kort och långt.

Vill man köra enduro skall man naturligtvis göra det, men risken är överhängande att den hojen kommer att stå i garaget och ta upp plats största delen av tiden.


Med vänlig hälsning,
Det är bara att köra. Täta servicar är gäller bara om du är ute o tävlingskör som en dåre varje helg. Finns ju en Britt som kör TET med en EXC450 och han servar då fan inte stup i kvarten och med dom milen han lagt på den så kan man väl dra slutsats att man inte behöver stå i garaget och ta upp plats största delen av tiden. Men det beror ju på chauffören om han använder den.

Annars köp en KLX230. Fan så lättkörd och 1200 mils serviceintervall. Luftkyld
 
Ingen aning. Jag hade en 2001, den med Öhlins bak. Den hade inte 660-motor iaf.
Näe, tänkte mest vilken motor den borde haft. XR650 hade ju ett annat schvung i motorn med vattenkylning och fler hästar. Det tycker jag att TTR också borde haft. Men visst, XRen kom ett par år senare.
 
Näe, tänkte mest vilken motor den borde haft. XR650 hade ju ett annat schvung i motorn med vattenkylning och fler hästar. Det tycker jag att TTR också borde haft. Men visst, XRen kom ett par år senare.
Som kuriosa kan nämnas att min gamla Kawasaki KLX650C, som var en 93:a, redan då hade upside down-gaffel och var vattenkyld. Men den saknar lite pulver i motorn...
 
Näe, tänkte mest vilken motor den borde haft. XR650 hade ju ett annat schvung i motorn med vattenkylning och fler hästar. Det tycker jag att TTR också borde haft. Men visst, XRen kom ett par år senare.
XR650 är en fakkin’ legend - inte för att den var innovativ på något vis men motorn var sinnessjukt trevlig!!!
:fakta
 
Som kuriosa kan nämnas att min gamla Kawasaki KLX650C, som var en 93:a, redan då hade upside down-gaffel och var vattenkyld. Men den saknar lite pulver i motorn...

Mer kuriosa.
Första generations KYB upside down, samma som kom 1989 på CR, YZ och KX och var så dålig att folk valde att köra på den gamla konventionella från 1988 om dom inte lyckades komma över den konventionella 46mm KYB-gaffeln som satt på RM125 och på US-versionen av KX.

WPs 4054 upside down tror jag var bättre, men den satt nog bara på KTM och Husaberg.

Den konventionella gaffeln på XR650 är en bättre gaffel även om den inte var lika cool utanför korvmojjen 1993.

Den gaffeln man drömde om då var en konventionell Marzocchi Magnum 45 som tillverkades 1993 till 1997 och ersattes av Magnum 50 1998 men vid det laget hade nog KYB och Showa hunnit ikapp.

Lite som alu-ramen som fick alla förare att byta till Honda 1997 bara för att alla trodde den var bättre men sanningen så var ramen så dålig(styv) att den fick då oslagbara Jeremy McGrath att kliva över från Honda till Suzuki.
 
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Back
Top