Vilken rolig hoj för offroad?

Om det går att hitta en vettigt skick så är KTM 625 svaret i den här tråden.
Haft en sådan. Fem växlar, skramlig, tung, brist på delar. Men helt klart potent som ökenräser.

Såhär såg den ut efter jag ägt den några år:
I toppskick mekaniskt. Fixat allt. Inklusive lagringen i länkaget bak.

IMG_20250725_195042750_HDR.jpg

Haft en sådan. Fem växlar, skramlig, tung, brist på delar. Men helt klart potent som ökenräser.

Såhär såg den ut efter jag ägt den några år:
I toppskick mekaniskt. Fixat allt. Inklusive lagringen i länkaget bak.
"Haft" en sådan...?
Vaffan - har du sålt?
Åks det bara Harley Parkinsson och KLX230 numera?
:va

"Haft" en sådan...?
Vaffan - har du sålt?
Åks det bara Harley Parkinsson och KLX230 numera?
:va
Körde nästan aldrig med sextjugefemman när KLXn är så lätt att vara hoppa på och dra iväg. Ingen choke, tyst o fint, låg effekt sparar däck och ingen körde ifrån mig ändå.

Harleyn ska bort den med. Kör ju aldrig av samma anledning nästan. För fin för att brukas. 😆💀
Kanske köper en lätt beggad tvåtaktare den. Vägregg enduro då. Har aldrig haft en modern tvåtaktare.

Jämfört med en del andra hojar som föreslagits i den här tråden är den som en 125:a på skogsstigar.
Alternativt en enduro med 500cc(minst).
Vad är det för något som sitter framtill på cykeln på bilden egentligen?

Jämfört med en del andra hojar som föreslagits i den här tråden är den som en 125:a på skogsstigar.
Alternativt en enduro med 500cc(minst).
Vad är det för något som sitter framtill på cykeln på bilden egentligen?
Haft en Sherco 300 och den funkar skitbra på skogsväg.

Ett hemmabyggt torn. Navigation och bra flås i belysning. Mycket bättre än ett fladdrigt plastskrot med stearinljus.

Som glad amatör på grusåkning sen ett antal år tillbaka så kan jag hålla med Brooklyn, en DR650 eller liknande funkar fint.
Själv kör jag XR650 på grus & i skogen, samt en Transalp 600 när det ska åkas längre på grus. Ja, de är bägge tunga, även om Transan är nerbantad till 160 kg. Poängen är iallafall att man inte behöver köpa en endurohoj, det går bra med något större & tyngre, så länge man inte ska bröta runt i rena endurospår.
Varför inte testa en Honda Dominator exempelvis? Det verkar krylla av dem på blocket just nu, & vissa av dem är tillåmed vettigt prissatta.
Åka grus är skitkul!

Som glad amatör på grusåkning sen ett antal år tillbaka så kan jag hålla med Brooklyn, en DR650 eller liknande funkar fint.
Själv kör jag XR650 på grus & i skogen, samt en Transalp 600 när det ska åkas längre på grus. Ja, de är bägge tunga, även om Transan är nerbantad till 160 kg. Poängen är iallafall att man inte behöver köpa en endurohoj, det går bra med något större & tyngre, så länge man inte ska bröta runt i rena endurospår.
Varför inte testa en Honda Dominator exempelvis? Det verkar krylla av dem på blocket just nu, & vissa av dem är tillåmed vettigt prissatta.
Åka grus är skitkul!
- Det går säkert bra att hoja runt med en tyngre hoj på stigar o grus, men en lätt hoj är att föredra. Jag minns hur smidig min gamla Busqvarna 250 cross var med sina 95(?) kg.

Utanför asfalten finns först och främst ett gigantiskt grusvägsnät som kan nyttjas till nöjsamma turer både kort och långt.

Vill man köra enduro skall man naturligtvis göra det, men risken är överhängande att den hojen kommer att stå i garaget och ta upp plats största delen av tiden.

Med vänlig hälsning,

Utanför asfalten finns först och främst ett gigantiskt grusvägsnät som kan nyttjas till nöjsamma turer både kort och långt.

Vill man köra enduro skall man naturligtvis göra det, men risken är överhängande att den hojen kommer att stå i garaget och ta upp plats största delen av tiden.

Med vänlig hälsning,
Det beror ju på situation.
Jag har skogen utanför dörren, med traktor / skogsavverknings-spår mest överallt.
Grusvägar är det magert med, i princip allt häromkring är asfalterat.

Hade ju en teneré 660 och testade, men den var åt helvete för tung för mina önskemål. (Och fel däck hade jag, också)

Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h