Presidentvalet i USA 2024

För mig är det lite svårt förstå att tull på amerikanskt grus skulle påverka priset på några kubikmeter grus til tomten i Sverige. Eller köper du amerikanskt grus ?
Min uppfattning är att tullar påverkar konsumption av produkter där det finns konkurrens från import. Dvs produkter med ett högt pris / kg alternativt högt pris / m3 vilket gör att transportkostnaden blir rimlig i förhålllande till priset.
Medan moms påverkar allt du köper som är momsbelagt eller där säljaren har betalat moms för ingående komponenter.

Har du statistik över hur många kubikmeter grus som skeppas över Atlanten årligen?

Vem tjänar på sänkt ränta ? Ja det är ju den med stora lån. Så jag gissar att Trump har en del skulder. Köpa fastigheter med lånade pengar är ju populärt. I Sverige och i USA.
1756717017970.png
Har du statistik över hur många kubikmeter grus som skeppas över Atlanten årligen?
Nej. Det har jag inte.
Men du vet säkert hur många m3 amerikanskt grus har du köpt !
Hur många m3 amerikanskt grus har du köpt ?
Till vilket ändamål ? Förbättra vägen, tomten ?
Eller har det varit gjutsand ?

Vem tjänar på sänkt ränta ? Ja det är ju den med stora lån. Så jag gissar att Trump har en del skulder. Köpa fastigheter med lånade pengar är ju populärt. I Sverige och i USA.
View attachment 520386

Nej. Det har jag inte.
Men du vet säkert hur många m3 amerikanskt grus har du köpt !
Hur många m3 amerikanskt grus har du köpt ?
Till vilket ändamål ? Förbättra vägen, tomten ?
Eller har det varit gjutsand ?

Det är välkänt att Trump ständigt har haft höga lån och varit nära konkurs därför.
Nu har han dessutom köpt en jäkla massa obligationer och alltså spekulerat i sänkta räntor.

Jag har köpt ungefär lika mycket grus från USA som från Sverige.
Kan vi använda den statistiken för att dra slutsatsen att 50% av allt grus som används i Sverige kommer från USA?

Äh. Jag förstår inte vart du försöker komma.

Det är välkänt att Trump ständigt har haft höga lån och varit nära konkurs därför.
Nu har han dessutom köpt en jäkla massa obligationer och alltså spekulerat i sänkta räntor.

Jag har köpt ungefär lika mycket grus från USA som från Sverige.
Kan vi använda den statistiken för att dra slutsatsen att 50% av allt grus som används i Sverige kommer från USA?

Äh. Jag förstår inte vart du försöker komma.
Varför väljer du amerikanskt grus ?
Vad är det som gör att du vill ha amerikanskt grus och inte svenskt grus?
Vad använder man amerikanskt grus till ?
Eller har det gått så långt att till och med grus är billigare att importera ?

Jimmy Kimmel har ju fått sparken efter han tagit upp Trumps reaktion på mordet på Kirk
i sin show, Enligt Aftonbladet

Orden om Kirk​

Bakgrunden är en kommentar där programledaren antyder att Charlie Kirks misstänkte mördare Tyler Robinson kan vara Trump-supporter snarare än att tillhöra ”den radikala vänstern” som Vita huset sagt.

– MAGA-gänget försöker desperat karaktärisera killen som sköt Charlie Kirk som någonting annat än en av dem och gör allting för att vinna politiska poänger från det.

Han skämtade också om Trumps sorg efter mordet. Kimmel spelade upp ett videoklipp från helgen där presidenten först får en fråga om hur han mår efter mordet. Efter att ha svarat ”väldigt bra” börjar Trump i stället prata om den nya balsalen som precis har börjat byggas i Vita huset och hur fint det kommer bli.

– Ja, han är i de fjärde stadiet av sorg. Konstruktion. Det är rivning, konstruktion, säger han medan publiken skrattar.

– Det här är inte ett sätt som en vuxen sörjer en mördad vän. Det här är hur en fyraåring sörjer en guldfisk. Och det har inte hänt bara en gång, sa Kimmel.

Han visar ett klipp av Donald Trump när han gästar Fox and Friends kort efter mordet. Där beskriver Trump byggandet av balsalen och hur han stod med arkitekterna när han fick det dödsbeskedet.

– Det är något fel med honom, vem tänker så? Och varför bygger man ens en balsal i Vita huset? Är det möjligt att han gör det för att vi ska vara upprörda över det och inte Epsteinlistan?

Allt tydligare att alla hästarna inte är hemma i stallet......​

View attachment 521261
Dersom ikke Afghanistan gir Bagram-flybasen tilbake til dem som bygde den, De forente stater, vil det få alvorlige konsekvenser, skriver Trump i et innlegg på Truth Social.
Den amerikanske presidenten sa torsdag at USA ønsker kontrollen over basen som ble brukt av amerikanske styrker etter angrepene 11. september 2001.
Da sa Trump at han var i samtaler med Afghanistan om saken – og at en av grunnene til at de ønsker å få tilbake basen, er at den ligger kun en time unna Kina.
Tilbaketrekkingen av amerikanske styrker i 2021 førte til at Taliban overtok basen. Afghanske tjenestemenn har uttrykt motstand mot fornyet amerikansk tilstedeværelse.
– Afghanistan og USA må samarbeide med hverandre … uten at USA opprettholder militær tilstedeværelse i noen del av Afghanistan, skrev Zakir Jalal, en tjenestemann i det afghanske utenriksdepartementet, i et innlegg på X torsdag.

Visionen är att sänka priserna på läkemedel i USA 600 %.​

Räknade Trump aldrig %-talen i skolan ? Eller är det ett AI-genererat tal från Trump.
1758550344177.png

View attachment 521261
Dersom ikke Afghanistan gir Bagram-flybasen tilbake til dem som bygde den, De forente stater, vil det få alvorlige konsekvenser, skriver Trump i et innlegg på Truth Social.
Den amerikanske presidenten sa torsdag at USA ønsker kontrollen over basen som ble brukt av amerikanske styrker etter angrepene 11. september 2001.
Da sa Trump at han var i samtaler med Afghanistan om saken – og at en av grunnene til at de ønsker å få tilbake basen, er at den ligger kun en time unna Kina.
Tilbaketrekkingen av amerikanske styrker i 2021 førte til at Taliban overtok basen. Afghanske tjenestemenn har uttrykt motstand mot fornyet amerikansk tilstedeværelse.
– Afghanistan og USA må samarbeide med hverandre … uten at USA opprettholder militær tilstedeværelse i noen del av Afghanistan, skrev Zakir Jalal, en tjenestemann i det afghanske utenriksdepartementet, i et innlegg på X torsdag.
Rent strategiskt är det väl inte helt fel att ha en hyfsat och fast operationsbas som man kan utgå ifrån när man ska bomba skiten ur Kina som tvingar kina att vakta från flera håll, och därför sprida ut luftvärnet...
Meeen... Kanske hade varit smidigt med ett mindre totalfiasko till utträde ur afghanistan för att ha den förmågan där redan?

Visionen är att sänka priserna på läkemedel i USA 600 %.​

Räknade Trump aldrig %-talen i skolan ? Eller är det ett AI-genererat tal från Trump.
View attachment 521308

Det är ju inte länge sedan han lovade att sänka 1500% så det är nog tyvärr så illa ställt i skallen på Trump. Och tydligen omger han sig nu bara med ryggdunkare som inte vågar påtala saken åt honom.

Det är ju inte länge sedan han lovade att sänka 1500% så det är nog tyvärr så illa ställt i skallen på Trump. Och tydligen omger han sig nu bara med ryggdunkare som inte vågar påtala saken åt honom.
Jag har hört det i flera tal nu.
Är det verkligen ingen i administrationen som vågar rätta honom där?
Det är ju skapligt pinsamt.

Jag har hört det i flera tal nu.
Är det verkligen ingen i administrationen som vågar rätta honom där?
Det är ju skapligt pinsamt.

Det finns ju ett alternativ och det är att han räknar med att majoriteten av hans väljare är så jävla dumma att de tycker 1500% sänkning låter bättre än 99% sänkning.

Säga vad man vill om Trump, storhetsvansinne och tullmani. Det är sjukt skönt att ha fått bort wokeness från Vita Huset. Som Markus skrev i nåt av de första inläggen - Om valet står mellan Biden (och hans puppet masters) och Trump så väljer man Trump alla dar i veckan. Men han ska ge fan i att mucka med Danmark och andra allierade och ska nog passa sig för att bli för protektionistisk. Instämmer också i hur skönt det är att de värsta vänsteraktivisterna verkar ha lämnat Sporthoj och nu frotterar sig med likasinnade på ETC och Expo istället. Det är bra att wokiesar börjar förstå att de inte längre äger det offentliga rummet utan istället har blivit paria. Verkar dock finnas ett par nya lågintelligenta förmågor ser jag. Med grav TDS.

Last edited:
Nej, Biden skulle inte ha raserat världsekonomin.
Är världsekonomin raserad? Jag var inte lite förbannad på Trump i feb/mars med Liberation day (sjukt barnsligt) och allt tulltrams men det var ju ett perfekt tillfälle att buy the dip i USA. Jag gick i alla fall all-in och passade på att diversifiera och är upp en bra bit över 100% sedan dess i min portfölj trots fallande USD/SEK-kurs. Så för min egen ekonomi har Trump varit väldigt fördelaktig.

Men jag antar att det är värt att det sitter psykiskt sjuka, hatiska, hysteriska, blåhåriga transor i både senaten och på dagis runt om i landet (och i förlängningen världen) som styr skolor, myndigheter och media med manshat och hat mot vita som främsta drivkraft, så länge Sveriges export inte (eventuellt) tappar nån procent? Är det så du tänker? Ekonomi är viktigt men vissa värden är viktigare.

Det verkas som att vissa i övrigt till synes normala medlemmar här måste sluta titta på svenska "nyheter". Precis som MAGA-fanatiker är de totalt enögda. Trump har både fördelar och nackdelar. Är man oförmögen att se detta är man antingen väldigt oärlig eller otroligt korkad och lättindoktrinerad.

Last edited:
Med tanke på incestantydningarna kring Bidén och att han inte heller släppte undersökningarna så ska man nog inte satsa alltför hårt på det här.
Ja, är det några som har sjuka sexuella böjelser så är det diddycrats. Och centerpartister.

Britisk avis: Tag ikke fejl – Trumps kovending var faktisk dårligt nyt for Ukraine​

Donald Trump sagde i går, at Ukraine faktisk kan genvinde alt det territorium, som de har mistet.
»Jeg tror, at Ukraine med støtte fra EU, er i en position til at kæmpe og vinde hele Ukraine tilbage i sin oprindelige form,« skrev han på Truth Social.
Efter at Trump i måneder har fortalt, at det østlige Ukraine var tabt for Kyiv kunne det ligne en afgørende kovending.
Han kaldte Rusland en »papirtiger,« der godt kan besejres.
Men Ukraine har ingen grund til at juble, skriver den britiske avis The Telegraph i en analyse. Tværtimod.
Det Trump først og fremmest gjorde klart i går var, at understrege, at han og USA er færdige med krigen.
Trump vil gerne sælge våben til Europa, men overlader nu ellers ansvaret for Ukraines fremtid til EU og NATO, lyder det i analysen, der hævder, at man bliver skuffet, hvis man forventer, at USA nu vil lægge hårdere pres på Rusland.
Det er værd at hæfte sig ved afslutningen på Trumps opslag på Truth Social, skriver The Telegraph i analysen. Det lyder:
»Uanset hvad, så ønsker jeg det bedste for begge lande. Vi vil fortsætte med at levere våben til NATO, så NATO kan gøre, hvad de vil med dem. Held og lykke til alle.«
Mikkel Danielsen
från berlingske.dk

Britisk avis: Tag ikke fejl – Trumps kovending var faktisk dårligt nyt for Ukraine​

Donald Trump sagde i går, at Ukraine faktisk kan genvinde alt det territorium, som de har mistet.
»Jeg tror, at Ukraine med støtte fra EU, er i en position til at kæmpe og vinde hele Ukraine tilbage i sin oprindelige form,« skrev han på Truth Social.
Efter at Trump i måneder har fortalt, at det østlige Ukraine var tabt for Kyiv kunne det ligne en afgørende kovending.
Han kaldte Rusland en »papirtiger,« der godt kan besejres.
Men Ukraine har ingen grund til at juble, skriver den britiske avis The Telegraph i en analyse. Tværtimod.
Det Trump først og fremmest gjorde klart i går var, at understrege, at han og USA er færdige med krigen.
Trump vil gerne sælge våben til Europa, men overlader nu ellers ansvaret for Ukraines fremtid til EU og NATO, lyder det i analysen, der hævder, at man bliver skuffet, hvis man forventer, at USA nu vil lægge hårdere pres på Rusland.
Det er værd at hæfte sig ved afslutningen på Trumps opslag på Truth Social, skriver The Telegraph i analysen. Det lyder:
»Uanset hvad, så ønsker jeg det bedste for begge lande. Vi vil fortsætte med at levere våben til NATO, så NATO kan gøre, hvad de vil med dem. Held og lykke til alle.«
Mikkel Danielsen
från berlingske.dk
Ja med tanke på att orderingången på vapen för amerikanska tillverkare fallit påtagligt för EU så vill han nog gärna att vi ska sluta med vår nuvarande riktning att utveckla egna vapen som fyller de luckor som finns och istället köpa från Usa.
Sedan har han väl inte fel i sak, om EU lade hela sin Industriella vikt bakom så borde inte Ryssland kunna hålla marken de tagit. Men är det värt det?
Och EUs vapenindustri har ett par år kvar med uppbyggnad innan vi ger oss på det.

Sedan tycker jag nog det vore bra att låta Usa hantera Kina medan vi i Europa hanterar Ryssland.

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats