Carlssons Motor i konkurs

Fanns en ökänd bilverkstad i Stockholm numera nedlagd. Ägaren var speciell nån skrev ett mail om bromsbyte på en BMW. Ägaren svarade sug min k-k.
 
Vissa kunder är bättre att vara utan. Det har hänt att jag haft kunder som klagat på orimliga fel eller saker dom uppenbart skadat själv och ofta är det enklast att ge pengarna tillbaka så snabbt som möjligt.

Det roliga är när dom sen pekar på en annan produkt och säger att dom vill köpa den istället. När man då säger att dom får gå till någon annan och handla så brukar dom bli ganska långa i ansiktet.

Dom har fått som dom först ville men oftast klagar vissa personer bara för att dom vill tjäna pengar på att klaga. Och egentligen vill dom ha det dom köpt, sen står dom där helt plötsligt med pengarna i näven och kan inte säga att jag nekat dem reklamation men dom är ändå besvikna för dom ville ju ha produkten, och egentligen bara pruta lite mer retroaktivt.
 
Vissa kunder är bättre att vara utan. Det har hänt att jag haft kunder som klagat på orimliga fel eller saker dom uppenbart skadat själv och ofta är det enklast att ge pengarna tillbaka så snabbt som möjligt.

Det roliga är när dom sen pekar på en annan produkt och säger att dom vill köpa den istället. När man då säger att dom får gå till någon annan och handla så brukar dom bli ganska långa i ansiktet.

Dom har fått som dom först ville men oftast klagar vissa personer bara för att dom vill tjäna pengar på att klaga. Och egentligen vill dom ha det dom köpt, sen står dom där helt plötsligt med pengarna i näven och kan inte säga att jag nekat dem reklamation men dom är ändå besvikna för dom ville ju ha produkten, och egentligen bara pruta lite mer retroaktivt.
Ja, det känns igen.

Det borde vara skottpenning på sådana, oftast medelålders Gubbar.
Oftast så har de inte sparat kvittot heller.
Vill ha öppet köp efter att de nyttjat produkten till det de velat göra...
 
det var ju bra att gnällröv x inte fick en krone :tummenupp
många små ensam företagare lever från hand till mun
det inte dom stora pengar dessa tjänar
vet inte vad sånt fordon koster men säg 100000 kr + skadestånd + räts kostnader kanske 2-300000 kr vart ska han hitta dom pengarna.
fordonet kan han alldrig sälja för några större summor
Nu vet jag ju inte exakt vad som hänt i detta fallet, men som kund som vunnit mot företag i rättstvist så vill jag bara flika in att det KAN också vara så att företaget faktiskt brustit i sina förpliktelser gentemot konsumenten, som därmed haft all rätt att klaga, och då är det inte mer än rätt att de går i konken eftersom de inte vill göra rätt för sig. Det faktum att konsumenten gått vinnande ur tvisten i detta fall kan ju vara en indikation på detta, inte för att det är helt säkert att det är rätt bara för det men jag vill ändå öppna diskussionen för möjligheten att det kan vara så.

Jag vet inte exakt vad som varit fel med fordonet i fråga, men som företagare får man ju också välja sina strider. Är det nu många fel på ett fordon så kanske det rätta och riktiga vore att köpet hävs och kunden får pengarna tillbaka, vill man bestrida ett sådant krav får man också räkna med att man kan förlora tvisten om det är så att rätten går på konsumentens linje och då kanske man får bita i det sura äpplet som innebär att det kostar företaget många gånger mer än det hade gjort om de bara accepterat returen.

Företag som inte följer konsumentköplagen och som inte gör rätt för sig gentemot konsumenten förtjänar inte bättre än att konka, så enkelt är det med det. Jag säger ingenting om vad som faktiskt hänt i detta ärendet, jag vill bara påtala att det kan finnas två sidor av myntet.
 
Omöjligt att veta vem som har rätt eller fel i en sådan här soppa. Är det företaget som har brustit eller är det kunden som är överjävligt nitisk…? Inget går att utesluta.

En sak är dock säker - om ett företag har så pass dålig ekonomi att denna händelse leder till konkurs, då är nog kånken och framförallt att företaget elimineras den bästa lösningen för mänskligheten.
 
En sak är dock säker - om ett företag har så pass dålig ekonomi att denna händelse leder till konkurs, då är nog kånken och framförallt att företaget elimineras den bästa lösningen för mänskligheten.

Absolut, men sen kan ekonomin varit helt okej också, men ägaren bara tröttnat på mänskligheten efter det här och väljer att konka företaget och ställa sig på en industri och stansa ut grytlock tills han går i pension också....

Jag känner en som drev egen byggfirma med mycket special uppdrag, han konkursade IOFS inte, men han tröttnade, stängde firman och ställde sig på en industri och kapade till samma prefab-bitar 8.1 timmar om dagen och hade 4v industrisemester varje år fram till pensionen

Det kan finnas ett värde i såna jobb också
 
Absolut, men sen kan ekonomin varit helt okej också, men ägaren bara tröttnat på mänskligheten efter det här och väljer att konka företaget och ställa sig på en industri och stansa ut grytlock tills han går i pension också....

Du måste nog också läsa på om vilka regler som gäller…

Ett företag går inte i konkurs för att ägaren ”tröttnat” utan enbart för att företaget hamnar på ekonomiskt obestånd. Ägaren eller borgenären (den som vill ha betalt) kan ansöka om att företaget sätts i konkurs, men enbart Tingsrätten beslutar om att faktiskt sätta företaget i konkurs och detta enbart då ekonomiskt obestånd kan bevisas.
 
Du måste nog också läsa på om vilka regler som gäller…

Ett företag går inte i konkurs för att ägaren ”tröttnat” utan enbart för att företaget hamnar på ekonomiskt obestånd. Ägaren eller borgenären (den som vill ha betalt) kan ansöka om att företaget sätts i konkurs, men enbart Tingsrätten beslutar om att faktiskt sätta företaget i konkurs och detta enbart då ekonomiskt obestånd kan bevisas.

Jo, men man kan frivilligt och systematiskt tömma ett bolag på tillgångar tills det blir följden.

Det är ju inga gigantiska aktiebolag vi pratar om
 
Nu vet jag ju inte exakt vad som hänt i detta fallet, men som kund som vunnit mot företag i rättstvist så vill jag bara flika in att det KAN också vara så att företaget faktiskt brustit i sina förpliktelser gentemot konsumenten, som därmed haft all rätt att klaga, och då är det inte mer än rätt att de går i konken eftersom de inte vill göra rätt för sig. Det faktum att konsumenten gått vinnande ur tvisten i detta fall kan ju vara en indikation på detta, inte för att det är helt säkert att det är rätt bara för det men jag vill ändå öppna diskussionen för möjligheten att det kan vara så.

Jag vet inte exakt vad som varit fel med fordonet i fråga, men som företagare får man ju också välja sina strider. Är det nu många fel på ett fordon så kanske det rätta och riktiga vore att köpet hävs och kunden får pengarna tillbaka, vill man bestrida ett sådant krav får man också räkna med att man kan förlora tvisten om det är så att rätten går på konsumentens linje och då kanske man får bita i det sura äpplet som innebär att det kostar företaget många gånger mer än det hade gjort om de bara accepterat returen.

Företag som inte följer konsumentköplagen och som inte gör rätt för sig gentemot konsumenten förtjänar inte bättre än att konka, så enkelt är det med det. Jag säger ingenting om vad som faktiskt hänt i detta ärendet, jag vill bara påtala att det kan finnas två sidor av myntet.
Eftersom företaget förlorade i rätten är det väl ganska utrett att företaget hade fel tänker jag.
 
Eftersom företaget förlorade i rätten är det väl ganska utrett att företaget hade fel tänker jag.

I tingsrätten, ja - med sovande nämndemän and what not.

Tingsrätterna i landet har reducerat sig själva till en Kalle Anka-instutition man bara kan skaka på huvudet åt.

Att ett fall stannar där beror nog mest på att den förlorande parten saknar ork och medel att gå vidare i systemet.

En skam för Sverige som rättsstat att vi har så usla tingsrätter.
 
I tingsrätten, ja - med sovande nämndemän and what not.

Tingsrätterna i landet har reducerat sig själva till en Kalle Anka-instutition man bara kan skaka på huvudet åt.

Att ett fall stannar där beror nog mest på att den förlorande parten saknar ork och medel att gå vidare i systemet.

En skam för Sverige som rättsstat att vi har så usla tingsrätter.
Är det så himla illa alltså? Trist
 
Ca 30% vill jag minnas att jag läste i fackpressen.

Vilket då innebär att 70% av domarna fastställs av högre instans. Och då får vi antagligen också lägga till de fall som inte ens får prövningstillstånd.

Jag tror att det framförallt handlar om ett fåtal iofs uppmärksammade mål som sedan ger bilden av att tingsrätten ofta dömer ”fel”.


Med vänlig hälsning,
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top