Trasig gänga i motorn…

Det är väl så att det är en ”bleeder”.
Så den skruven öppnar man när man bytt olja, för att lufta, och se till så att oljan pumpas runt i systemet.
Men det måste ju bli tätt, och den måste kunna fylla sin funktion.
Den skruven sitter upptill på locket tätad med kopparbricka.
 
Har tittat på det nu igen.
Efter att jag mätt ser jag att det kan finnas lite gängor kvar och håller tummarna för det med en annan skruv.
Annars så ser jag att hålet är genomgående från filterhuset. Det betyder att jag kan göra ett stopp där för att inte få in spån från att göra en ny gänga.
Då ser det ju bäst ut att göra en time-sert gänga…
Har någon funderingar, glada tillrop eller att ni tycker det är en kass idé så hojta gärna!
 
Har tittat på det nu igen.
Efter att jag mätt ser jag att det kan finnas lite gängor kvar och håller tummarna för det med en annan skruv.
Annars så ser jag att hålet är genomgående från filterhuset. Det betyder att jag kan göra ett stopp där för att inte få in spån från att göra en ny gänga.
Då ser det ju bäst ut att göra en time-sert gänga…
Har någon funderingar, glada tillrop eller att ni tycker det är en kass idé så hojta gärna!
Det funkar lika bra med helicoil i ditt fall,tätningen sitter ju utanför gängan och tätar mot blocket.
 
Det är inte skruven som är dålig?
Det har jag varit med om,helt i blocket och kass skruv.
Den skruven som ska sitta där är större mellan skallen och gängan,diametern är större,syns med ögat om du inte har skjutmått.
Dom två översta är m6 från skallen till änden.
 
Back
Top