Trasig gänga i motorn…

Rickard182

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Hoj
2005 KTM 950 sm
Hej. Jag bytte olja på min Yamaha XT660r idag. Skulle dra åt locket till oljefiltret och då vara jag lite för stark… Drog sönder gängorna i det nedre skruvhålet.
Något förslag på hur jag åtgärdar det på bästa sätt?

Om du har tillräckligt med gods kvar kan du borra ur och gänga om för en något större skruv.

Som jag tänkte… tack för snabba svar!
Ser ut som det sitter en o-ring runt åtminstone en av skruvarna. Det tyder på att hålet fortsätter hela vägen in i blocket, var noga med att inte få in spånor eller den lilla tappen som man drar in helicoilinsatsen med (och som sedan slås av) den tappen är hård och skall inte hamna i vare sig kugg eller lagerbanor.
En variant kan vara att använda en lång helicoilinsats och inte slå av tappen - och att skruven inte bottnar i tappen

Gör som alla andra:

Kör i något herrejössesklister, sätt ihop och sälj hojen.
"Nyservad" joråsåatte...

Finns bara en väg att gå,dela motorn.
Kommer i både borrspån och spån efter gängtappen,går rakt i oljepumpen.
Har åtgärdat sådana fulreperationer flera gånger,det blir absolut inte billigare att fuska.
Nu har vi gemensamt verkligen lyckats förstöra kvällen för @Rickard182:mad:

Nu har vi gemensamt verkligen lyckats förstöra kvällen för @Rickard182:mad:
Rickard182 gick med SH 2010.
Med den erfarenheten visste Rickard182 att inte bara kvällen var förstörd redan när gängan gick.
Rickard182 har bara fått sina första tankar bekräftade av inläggen.
Tyvärr. :huvet

Last edited:
Om hålet är långt så kan man trycka in en gummiplugg längre in än det man behöver borra och gänga för helicoil, gör rent, se till att pluggen kan tas ut genom insatsgängan annars ta ut den nu, in med gängan och ta bort piggen med en tång eller slå av den när du har lutat motorn så att hålet är neråt (så att piggen ramlar ut åt rätt håll).

Om du har tillräckligt med gods kvar kan du borra ur och gänga om för en något större skruv.

Det är sannolikt en M6 och då blir nästa dimension M8 så det är väldigt mycket man måste gå upp i dimension då.
M7 existerar ju men är väldigt ovanliga men möjligtvis finns det hos Sifvert eller så kan man tillverka en.

Men helicoil är nog en enklare lösning.

Ser ut som det sitter en o-ring runt åtminstone en av skruvarna. Det tyder på att hålet fortsätter hela vägen in i blocket, var noga med att inte få in spånor eller den lilla tappen som man drar in helicoilinsatsen med (och som sedan slås av) den tappen är hård och skall inte hamna i vare sig kugg eller lagerbanor.
En variant kan vara att använda en lång helicoilinsats och inte slå av tappen - och att skruven inte bottnar i tappen

Gänginsats av typen Timecert är väl kanske ett bättre alternativ än Helicoil om det ser ut på det viset.

Det kanske går att blåsa tryckluft bakvägen genom oljekanalen så att spån blåser ut ur hålet när man gängar.

Gänginsats av typen Timecert är väl kanske ett bättre alternativ än Helicoil om det ser ut på det viset.

Det kanske går att blåsa tryckluft bakvägen genom oljekanalen så att spån blåser ut ur hålet när man gängar.
Lite krångligare att använda eftersom insatsen har en fläns som skall försänkas in i godset. Inget jag skulle göra med handborrmaskin även om försänkaren har en styring

Jag brukar använda dammsugare när jag borrar i alu för att inte få in spån.
Sen infettad gängtapp med flera rengöringar av tappen, brukar inte få in spån i maskin.

Går det att gänga lite djupare,så kan man använda längre skruv.
Det bästa är då att sätta i en stoppskruv som man fäster med gänglåsning i blocket och mutter som håller locket.
Man kan använda kupolmutter så ser det snyggare ut.

Tack för alla kreativa tankar!!! Jag hoppas jag slipper klyva motorn… Är INTE så sugen på det!
Gillar @916SP:s idé - mycket möjligt att det finns mer gänga än den du dragit sönder. Prova med en längre skruv. Är gängan lite längre in så fixa en pinnskruv, sätt fast med Loctite och använd mutter. Köp också en momentnyckel för låga moment, eller dra aldrig M5 o M6 i aluminium med verktyg som har hävarm, t-mejslar eller vanliga mejselhandtag räcker alltid

Tack för alla kreativa tankar!!! Jag hoppas jag slipper klyva motorn… Är INTE så sugen på det!
Är det ett sånt lock med två långa skruv i toppen och en kortare nere som Yamaha har på en del stånkor och det är nån av dom långa så är det nog bara att dela för att få det bra gjort 😖
Fick göra en sån operation med helicoil för länge sen men delade och satte helicoil i alla hålen då för har Hulken haft hojen innan så är nog dom andra också på gränsen

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon