Trimmer eller slåtterbalk?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
För en villatomt med 400 m^2 gräsmatta, vilken är bättre? Ibland blir gräset av olika skäl för lång för klipparen så jag måste få ned det till hanterbar längd först. Bensintrimmern jag har är lite väl klen för större ytor. Är det kanske bättre att satsa på en röjsåg som även är en maffig trimmer, då har man 2 redskap i 1? Slåtterbalken känns lite overkill ifall den bara skall användas 1-2 gånger om året

Slåtterbalk har jag en men tomten är då 6500 m2 och egentligen är den overkill för den ytan också.

Det finns (eller fanns) ett mellanting när jag var tonåring och sommarjobbade som parkarbetare.
En lite större gräsklippare, med kraftigare motor och kniven inte direkt på motoraxeln utan antingen remdriven eller driven av ett gummerat hjul, lite som på ett klippdäck till en gräsklippar traktor, framkanten på klipparen var öppen så att man kunde köra över grästuvor, stubbar och små barn, och allt hackades till bitar.

Jag körde dock en Belos 1300 med frontmonterad slagklippare och den gjorde samma jobb, om man bara var villig att byta några knivar ibland

Jag såg en som hade moddat en vanlig gräsklippare genom att kapa upp chassit framtill så att det gick att köra över småris och tuvor (och stenar), men det skulle jag inte rekomendera då kniven är monterad direkt på motoraxeln, och vevarna lätt kröks om man kör på något som inte går att klippa

Det finns (eller fanns) ett mellanting när jag var tonåring och sommarjobbade som parkarbetare.
En lite större gräsklippare, med kraftigare motor och kniven inte direkt på motoraxeln utan antingen remdriven eller driven av ett gummerat hjul, lite som på ett klippdäck till en gräsklippar traktor, framkanten på klipparen var öppen så att man kunde köra över grästuvor, stubbar och små barn, och allt hackades till bitar.

Jag körde dock en Belos 1300 med frontmonterad slagklippare och den gjorde samma jobb, om man bara var villig att byta några knivar ibland

Jag såg en som hade moddat en vanlig gräsklippare genom att kapa upp chassit framtill så att det gick att köra över småris och tuvor (och stenar), men det skulle jag inte rekomendera då kniven är monterad direkt på motoraxeln, och vevarna lätt kröks om man kör på något som inte går att klippa
Ingen fara för sådant. finns ingen sten eller så, gräset är helt enkelt för högt för att klipparen skall orka, i synnerhet som det verkar vara ett ständigt regnande. Ifall den hade legat i någon sorts vagga som fått höjden att öka med 200 mm så hade det gått.

För 400 kvm hade jag satsat på röjsåg med långt rör och bra trimmerhuvud.
Du kan ju som du skriver ev. göra annat med den också.

Ingen fara för sådant. finns ingen sten eller så, gräset är helt enkelt för högt för att klipparen skall orka, i synnerhet som det verkar vara ett ständigt regnande. Ifall den hade legat i någon sorts vagga som fått höjden att öka med 200 mm så hade det gått.

Större hjul på klipparen?

Det finns väl ingen som använder lägsta läget på höjdjusteringen på klipparen, då ska man ju fan ha golf-green till att börja med, och med så kort gräs måste man vattna konstant så att inte solen bränner gräset

Sätt på 1" större hjul och kör i högsta läget när det är långt och i lägsta när du ska finklippa, och eventuellt kapa upp klipparen i framkant någon centimeter så att den inte fäller gräset så mycket

En liten fundering. Om man bara behöver den 1 eller 2 gånger per år, kanske en hyrmaskin kan va ett alternativ?

En liten fundering. Om man bara behöver den 1 eller 2 gånger per år, kanske en hyrmaskin kan va ett alternativ?

Bra Idé, jag jobbade på en firma som hyrde ut trädgårdsmaskiner ett tag i min ungdom.

Dokumentera bara alla skador på den noga när du hyr den, annars får du betala för dom när du lämnar igen...

Robotklippare? Dom är ju fire and forget. Om du inte vill köpa kan du hyra med full service.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show