Kommer KTM överleva?

Kommer precis ut från Northbike, och enligt dom är allting löst nu. Så KTM kommer att leva vidare, producera årets modeller av hojar, och allting är frid och fröjd.

Kunde dom inte dra den om snövit och dom åtta vargarna också…?

Vad en märkesblind säljare påstår är naturligtvis helt ointressant. Han kommer att säga allt som behövs och lite till för att få dig att fatta ett dåligt beslut. Inte för att jag tror att Hannu någonsin kommer att bli så pass svagsint och mentalt handikappad…

Nej, det är inte direkt en kö med svenska återförsäljare som slår in dörren hos KTM för att få sälja det märket. Inget i pipelinen, osäljbara gathojar och pinsamt låg avans på det som går att sälja. Om KTM som märke överlever så kommer de att ha leveransproblem och mycket sannolikt kvalitetsproblem under en lång tid framöver. Telefonerna hos andra motorcykelmärkens inköpare har sedan veckor gått varma, av telefonsamtal från underleverantörer tidigare knutna till KTM men som inte längre vill ha med dem att göra.

Kunde dom inte dra den om snövit och dom åtta vargarna också…?

Vad en märkesblind säljare påstår är naturligtvis helt ointressant. Han kommer att säga allt som behövs och lite till för att få dig att fatta ett dåligt beslut. Inte för att jag tror att Hannu någonsin kommer att bli så pass svagsint och mentalt handikappad…

Nej, det är inte direkt en kö med svenska återförsäljare som slår in dörren hos KTM för att få sälja det märket. Inget i pipelinen, osäljbara gathojar och pinsamt låg avans på det som går att sälja. Om KTM som märke överlever så kommer de att ha leveransproblem och mycket sannolikt kvalitetsproblem under en lång tid framöver. Telefonerna hos andra motorcykelmärkens inköpare har sedan veckor gått varma, av telefonsamtal från underleverantörer tidigare knutna till KTM men som inte längre vill ha med dem att göra.
Men de andra märkena leverar ju inte vad man vill ha inom offroad. Finns bara Tenere 700 eller KTM.

Men de andra märkena leverar ju inte vad man vill ha inom offroad. Finns bara Tenere 700 eller KTM.

Valet är fritt och jag vet vad jag väljer. Jag vill inte ha en motor konstruerad av folk som missade lektionerna om det Hertzska kontakttrycket och en massa andra triviala saker inom tribologin. Jag vill inte ha en motorcykel byggd med billiga kinakomponenter. Jag vill inte ha en motorcykel där man själv ekrar hjulen bättre än deras underleverantör. Jag vill inte heller supporta ett företag som skrattar åt patenträttigheter och stjäl IP, som behandlar personalen som skit och som sedan låter chefen sticka med miljarder helt ostraffat.

Valet är fritt och jag vet vad jag väljer. Jag vill inte ha en motor konstruerad av folk som missade lektionerna om det Hertzska kontakttrycket och en massa andra triviala saker inom tribologin. Jag vill inte ha en motorcykel byggd med billiga kinakomponenter. Jag vill inte ha en motorcykel där man själv ekrar hjulen bättre än deras underleverantör. Jag vill inte heller supporta ett företag som skrattar åt patenträttigheter och stjäl IP, som behandlar personalen som skit och som sedan låter chefen sticka med miljarder helt ostraffat.
Ingen hoj alltså.

Det finns flera motorcykeltillverkare som uppfyller min kravspec, men KTM är garanterat inte på den listan och inte heller Polaris snöskotrar.

Jag kan inte påstå att jag haft väldigt tråkigt på någon hoj jag ägt. Inte heller på den nuvarande luftkylda milslukaren med moderniteter som RWU-gaffel, twindämpare och ganska tama bromsar.

Men alla får välja vad de vill. En del vill ha kvalitet, fit och finish. Andra nöjer sig uppenbarligen med att köpa en Dacia.

Du gillar alltså tråkiga motorcyklar. 😉
Eh? De KTM-hojar jag testat har inte direkt toppat listan av roliga hojar heller. SD1290 var ganska tråkig i jämförelse med en MV Agusta Brutale exempelvis. De levererar lite styggare hojar än honda, men det är ju inte direkt en bedrift att skryta över.

Och jag gillar mest att köra och njuta, mer än att ständigt vara nervös över driftsäkerheten och förbannad på leveranskedjan.
Men vi är alla olika i vad som skapar mervärde i livet.

Vad som är tråkigt är högst subjektivt. Men det är nog få som tycker att KTM tillverkar tråkiga hojar i överlag. Min slog över till 2000 mil imorse. Haft ett garantiärende som de löste superbt annars inte ett fel.

Men visst, jag har den där gnagande känslan om att när som helst kan det gå åt helvete. Men vet faktiskt inte vilken hoj som kan agera långtourer med passagerare och packning för att sedan bli en brutal bushoj?

Hade tillfälle i helgen att köra några mil blandade underlag med 1290 SA i helgen. Mycket trevlig och rolig hoj och definitivt både mer lättkörd och mer busigt svansviftande än min GSA när det är löst, särskilt med 21” fram. Telelever är inte optimalt i lösa kurvor då man måste så långt fram på hojen för att fördela om vikten.

Skulle jag bara köra grus och vara ensam på hojen skulle jag absolut kunna tänka mig en sådan.
Men självklart finns det ju anledningar till det lägre priset och hittills har jag sett få KTM som passerat 20.000 mil med samma ägare.

Av troligen samma anledningar som Alatalo undviker jag både KTM och Polaris även om de riktar sig lite mot samma typ av kundgrupp (och hanteras av samma typ av återförsäljare…).

Med vänlig hälsning,

Alla hojar kan rasa tidigt, ibland för att det är måndagsexemplar från fabriken, eller för att dom har underhållits dåligt.

Det som gör att KTM sticker ut lite är att så många hojar rasar på samma sätt (exvis kamlagringar) att det inte kan skyllas på användarna, utan det ÄR ett konstruktions/fabrikations-fel, fel som fabriken borde ha upptäck och åtgärdat innan serieproduktion, men i alla fall minst byggt bort i kommande modeller.

Lägg till det deras fantastiska kundservicerykte (som på vissa orter/handlare är oförtjänt) så får man ju inte "the warm and fuzzies" när man ser en några år gammal kåtte med repig plast och krokig bakram

Då jag aldrig kommer att behöva alla hästarna så köper jag hellre någon Japan med en motor med serviceintervaller och kvalitetsrykte som en Briggs&Stratton, även om det innebär några hästar mindre.

Enda undantaget kanske om jag bodde granne med Boris och hade något saftigt utpressningsmaterial på honom som kunde få honom att renovera åt mig.

Tvåtaktarna ser ju onekligen kul ut.

Då jag aldrig kommer att behöva alla hästarna så köper jag hellre någon Japan med en motor med serviceintervaller och kvalitetsrykte som en Briggs&Stratton
Varför blanda ihop japansk kvalitet med Briggs & Stratton?
För mig två helt olika saker. :va

Varför blanda ihop japansk kvalitet med Briggs & Stratton?
För mig två helt olika saker. :va

Bara för att man kör en gräsklippare två timmar per år och den ”klarar” 10 år utan att rasa betyder fortfarande inte att det är högre kvalitet än att den inte ens startar på fjolårets bensin. Alla andra fordon hade skrotats om de var så dåliga.

Med vänlig hälsning,

För nån Örebroare inom försäljning kanske?
:fakta

Möjligheten att vara med och forma framtiden för en av Europas mest framgångsrika motorcykeltillverkare

En unik företagskultur präglad av sammanhållning, motivation och laganda”

För nån Örebroare inom försäljning kanske?
:fakta

Möjligheten att vara med och forma framtiden för en av Europas mest framgångsrika motorcykeltillverkare

En unik företagskultur präglad av sammanhållning, motivation och laganda”

Varaktighet 6 månader

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC