Har jag förstört mina kåpor?

Cellular

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2025
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K8
Tvättade hojen häromdagen och när jag kom hem såg jag detta. Det är för mycket för att vara stenskott. En vän sa att jag förmodligen har använt för starka medel som har torkat på hojen då motorn var varm. Har någon sett liknande förut? Går detta att fixa?
IMG_6782.jpeg
IMG_6781.jpeg

Det där ser ju lite jobbigt ut ja.
Och det går att fixa, men det blir nog antagligen nya kåpor eller lackade kåpor, båda är ganska dyra. Har du extrem tur kan det gå att polera och klarlacka, men det ser tveksamt ut.

Sen tar det emot att säga det men mina (begränsande) erfarenheter av Suzuki och målad plast säger att de definitivt använder en färg minst en magnitud mer fragil än vad som är normalt på t.ex. alla bilar jag haft.

Dvs det finns en ljusning och det är att om du fixar till detta med ny lack eller eftermarknadskåpor så är chansen att de är (rejält) mer hållbara inte försumbar.

Testa att rubba/polera på en liten yta (ex. längst ner på framskärmen). Funkar det med rimlig arbetsinsats så fortsätter du - dock finns en risk att ytan blir flammig efter polering.
Funkar det inte så gå vidare till någon som kan lacka.

Det där ser ju blästrat ut?!? Var det högtryckstvätt med mer grus i än vatten (moderna tvätterier återbrukar väl vattnet?)?
Ja, vattnet återvinns på "gör det själv" och det syns väldigt tydligt på vattnets oklarhet när det rinner nedför motorhuven och då är ändå min bil mörkröd metallic.

Om det är högtrycken i tvätthallen som har så mycket sand i vattnet så din lack har blivit förstörd skulle jag vända mig till macken och och kräva ersättning.

Det var högtryckslangen i "gör det själv" hallen i OKQ8 men jag har inget bevis eller minne av att det orsakade detta.

Sen tar det emot att säga det men mina (begränsande) erfarenheter av Suzuki och målad plast säger att de definitivt använder en färg minst en magnitud mer fragil än vad som är normalt på t.ex. alla bilar jag haft.

Dvs det finns en ljusning och det är att om du fixar till detta med ny lack eller eftermarknadskåpor så är chansen att de är (rejält) mer hållbara inte försumbar.
Kanske sant men de hade ju hållt upp tills nyligen.

Last edited:
Jag tvättar hojen för hand med tvättsvamp och Yes och vatten i en hink.
Sköljer sedan av med några hinkar vatten.
Fett tex på bakfälgen / bakdelen från kedjan eller från vägen tar jag bort med Hushållspapper och Lampolja.
Kedjan rengör och smörjer jag i ett moment med bakhjulet på depåstöd, oljekanna och billig olja. Just nu t.ex. https://www.biltema.se/bil---mc/bil...eteranfordon-sae-90-gl3gl4-1-liter-2000047670
Under kedjan hushållspapper som suger överflödig olja och smuts från kedjan,
under hushållspapperet wellpapp som skyddar garagegolvet från olja.

Last edited:
Det var högtryckslangen i "gör det själv" hallen i OKQ8 men jag har inget bevis eller minne av att det orsakade detta.
Har du fått sådana skador lär det finnas fler som drabbats…
Hur msn får reda på vilka vet jag inte. Macken? Tveksamt om de medger. Konsumentvägledning på kommunen? Sociala medier? Kan inte dessa, men…
Ditt försäkringsbolag.

Var i landet är detta på ett ungefär? Kan finnas tips på folk/firmor som kan hjälpa dig. Lackerare t ex.

Landsvägshojar SKA inte tvättas med högtryckstvätt! Det gör mer skada än nytta.

Lite "Battle damage" är dock coolt!
Själv tvättar jag inte överhuvudtaget längre med vatten. Våtvax och microfiberduk räcker oftast. Lite multispray på de neroljade ytorna. Sen kör man bara mikrofiberduken i tvättmaskinen på 60° och återanvänder.

Har du fått sådana skador lär det finnas fler som drabbats…
Hur msn får reda på vilka vet jag inte. Macken? Tveksamt om de medger. Konsumentvägledning på kommunen? Sociala medier? Kan inte dessa, men…
Ditt försäkringsbolag.

Var i landet är detta på ett ungefär? Kan finnas tips på folk/firmor som kan hjälpa dig. Lackerare t ex.
Jag och min vän tvättade hojen samtidigt på samma plats med samma slang. Är inte hundra om det går att beskylla macken då han inte fick samma skador. Jag var dock den första att använda slangen så jag kanske tömde den på gruset. Troligen är detta orsakat av några medel jag använt som inte han gjorde.

Jag och min vän tvättade hojen samtidigt på samma plats med samma slang. Är inte hundra om det går att beskylla macken då han inte fick samma skador. Jag var dock den första att använda slangen så jag kanske tömde den på gruset. Troligen är detta orsakat av några medel jag använt som inte han gjorde.
vilka medel användes?

Landsvägshojar SKA inte tvättas med högtryckstvätt! Det gör mer skada än nytta.

Lite "Battle damage" är dock coolt!
Själv tvättar jag inte överhuvudtaget längre med vatten. Våtvax och microfiberduk räcker oftast. Lite multispray på de neroljade ytorna. Sen kör man bara mikrofiberduken i tvättmaskinen på 60° och återanvänder.
Du kör inte när det regnar va? Då vill jag allt ha lite vatten på hojen innan man börjar på att tvätta, dock inte från högtryckstvätten.

Det kan ni väl reda ut, vad som användes och inte på resp hoj!
Har din stått i solljus med något argt medel på, prewash, alkalisk avfettning t ex? Vet bara vad dessa medel kan göra med lyktglas o aluminium.
Låt någon recondare göra en bedömning. Går att rädda eller går inte att rädda…

Jag är som vanligt skeptisk och utesluter inte handhavandefel samt att det kan finnas en tidigare historia. Jag förutsätter det inte. Det kan ha gått till som du säger.

Either way så söker vi lösningar.

Började du ned slangen riktad mot hojen och vad är det isf för vattenkanon?! Skingra demonstranter?

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back